Katters värde (delad tråd från Senior)

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 6 704
Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

Nej, kärlek och omtanke räcker inte. Jag skrev med HUVUD med stora bokstäver och den avel som sker på de flesta bondgårdar idag har ingenting med huvud att göra alls utan man har ingen plan öht, man bara låter det ske.

Fina namn skiter väl jag också fullständigt i, men jag vill veta att katterna har en frisk och sund stam. Jag vill inte ha inavlade krakar predisponerade för både det ena och det andra och bondkatter är INTE per automatik friska och sunda bara för att de parat sig fritt. Jag har sett inavelsdepressioner i kattbestånd hos bönder som bor avlägset så kom inte med något skitsnack om att oddsen för att få en frisk bondkatt är större än att få en frisk raskatt (eller en huskatt uppfödd med HUVUD).

Du verkar ha ett utilitaristiskt synsätt och det är väl ett sätt och betrakta livet, men jag köper inte den ideologin. För mig är ditt synsätt ett slit-och-släng-synsätt på katten.

Är det OK att döda en människa som lider om det räddar livet på en annan?

Sol skrev:
Fina namn skiter väl jag också fullständigt i, men jag vill veta att katterna har en frisk och sund stam. Jag vill inte ha inavlade krakar predisponerade för både det ena och det andra och bondkatter är INTE per automatik friska och sunda bara för att de parat sig fritt. Jag har sett inavelsdepressioner i kattbestånd hos bönder som bor avlägset så kom inte med något skitsnack om att oddsen för att få en frisk bondkatt är större än att få en frisk raskatt (eller en huskatt uppfödd med HUVUD).
Mina katter har då varit oerhört friska och sunda.
Och jag har faktiskt aldrig tvingats att ta beslutet att avliva någon katt som inte varit för gammal för att leva.
Medan andra här verkar att ha fått problem trots eller p.g.a. nogrann raskattavel.

Du verkar ha ett utilitaristiskt synsätt och det är väl ett sätt och betrakta livet, men jag köper inte den ideologin. För mig är ditt synsätt ett slit-och-släng-synsätt på katten.
Skulle du också ha kvar och behandla en skadad häst som har ont och aldrig mera kommer att gå att rida på?
Och varje månad betala de tusenlappar som det skulle kosta?

Är det OK att döda en människa som lider om det räddar livet på en annan?
Det kan det nog vara i vissa extrema situationer.
Typ, krig, skyskrapan brinner, Estonia sjunker o.s.v.
Och jag hoppas bara att jag aldrig hamnar i situationen att jag behöver göra det.

Jo, du jag undrar en sak.
Vilken sorts katt skall jag ha till att bekämpa möss och råttor med då?
Devon Rex t.ex. går väl knappast att använda till det?
Klarar de över huvut taget att släppas ut utan att omedelbart frysa ihjäl?

Kan man förresten inte ta och klassa deras bristande håranlag som en defekt?
De har ju inte den halva av pälsen som skall hålla undan väta.
Det måste ju vara plågsamt för katten.

Det kanske t.o.m. skulle kunna bli nakna katter om man tog och inavlade tillräckligt länge på dem.
Katter utan päls, de måste ju vara defekta!

Devon rex funkar alldeles utmärkt som råttfångare, men de kommer antagligen välja att ligga inne i stallet och mysa i de varmare delarna när det är för jävligt väder ute.

Devon rexen härstammar från förvildade tamkatter i England och har klarat sig bra utan människan så nog fixar de att vara ute även i de jävligaste väder, men det är ingenting de väljer frivilligt precis som mina huskatter väljer att ligga inne och trycka när det är jävligt väder ute.

Visst kan devon rexens päls ses som en defekt om man så vill, men det är inte en dödlig sådan. Det spelar ingen roll hur mycket du inavlar dem så kommer pälsen inte skada dem, vilket kan hända med t ex. "storfotingar".

Katter utan päls t ex. sphynxar lider inte av att inte ha päls. Det spelar ingen roll hur mycket du inavlar dem så kommer avsaknden av päls inte att skada katten.

Och vad gäller hästar som inte går att rida på... jag har inte råd med en häst öht så det är inte aktuellt, men det som avgör huruvida jag skall behandla ett djur eller inte beror på mina känslor för djuret och plånboken, inte på djurets användbarhet så skulle jag ha råd skulle jag absolut behandla hästen och behålla den eller sälja den som sällskapshäst, hur många håller sig inte med små ponnyer av det skälet att de skall hålla den större hästen (som man rider/kör) sällskap?

Skulle jag mäta djurens värde i bruksvärde skulle jag absolut inte sitta med tre katter eftersom de enbart fungerar som sällskap. Jag skulle antagligen inte heller lagt ut 10 papp på att lappa ihop min käre Bellman eftersom även han enbart är en sällskapskatt.

Sol skrev:
Och vad gäller hästar som inte går att rida på... jag har inte råd med en häst öht så det är inte aktuellt, men det som avgör huruvida jag skall behandla ett djur eller inte beror på mina känslor för djuret och plånboken, inte på djurets användbarhet så skulle jag ha råd skulle jag absolut behandla hästen och behålla den eller sälja den som sällskapshäst, hur många håller sig inte med små ponnyer av det skälet att de skall hålla den större hästen (som man rider/kör) sällskap?
Jaha, så det är okej att dumpa/sälja en obrukbar häst på någon annan.
Och det är okej att låta bli att behandla om inte plånboken räcker till.
Får man alltså avliva om man inte har pengar till att behandla?
Nu så saknar inte jag pengar, men jag saknar tid och ork att behandla.
Ty jag arbetar och tjänar pengar.
Brist på tid och kraft måste ju också räknas som en brist man kan avliva p.g.a.
Eller jag kanske skall sluta upp med att sova för att kunna behandla en katt?

Inte_Ung, trött på panka människor med massor av "fritid" som inte inser att det tar tid och kraft att tjäna pengar.

Sv: En undran om känslor för djur

mandalaki skrev:
Det där är faktiskt en taskspark mot seriös avlare som kastrerat en hona efter komplicerade dräktigheter och bestämt sig för att aldrig avla på efterträdaren eftersom hon visade sig ha patellaluxation...

MissFideli;

Jag ber så mycket om ursäkt! Förlåt! :o

Mandalaki;

Ja, det var lågt - i synnerhet om MissFideli är en seriös kattuppfödare. Jag visste inte det (läser aldrig på katt). Hoppas att hon nu godtar min ursäkt och att du förstår att jag inte menade att sparka mot en seriös person. Tyvärr så har jag förstått (inom hundgebitet, som är mer min grej) att samma uppfödare av hundar som gnäller på andra gör riktigt dåliga saker själv.

Som tex. upplåta sin hane till att para en tik som har epilepsi. Det, min vän, gör mig vansinnig! :mad: Hur skulle jag kunna veta att MissFideli inte var så'n?

Senast ändrad:

Inte kunna sova för att man skall kunna behandla en katt? Jisses, det är väl att ta i. Veterinären brukar sköta det mesta så särskilt många sömnlösa nätter brukar det inte bli (inte de få gånger jag har haft sjuka djur iaf).

Jag vet inte vad du menar med sista meningen i ditt inlägg, men om du syftar på att jag inte skulle veta vad det innebär att arbeta för att få pengar har du väldigt fel. Jag har slitit häcken av mig i flera år för att ha råd att leva och idag studerar jag häcken av mig större delen av året och arbetar de perioder jag inte pluggar.

Jag anser nog faktiskt inte brist på tid och kraft som ett tillräckligt skäl för att avliva ett djur. När man skaffar djur vet man förhoppningsvis om att de kan bli sjuka och att de stundom kan behöva mer vård och tid. Kan man inte erbjuda det skall man kanske avstå, det är min åsikt.

Och att dumpa obrukbara djur till någon annan: Varför inte om djuret kommer få ett bra liv hos den person man dumpar djuret hos? Jag har heller inte sagt att jag skulle göra mig av med en obrukbar häst utan jag skrev att jag ANTINGEN skulle behålla den eller omplacera den till någon annan som har glädje av hästen. Vad är det som är fel med det? Om hästen kan glädje någon annan och själv får ett bra liv, vad är det som är så fel med att inte avliva den?

Sv: En undran om känslor för djur

Hur skulle jag kunna veta att MissFideli inte var så'n?

Var och en är oskyldig till motsatsen är bevisad - eller det åtminstone finns nåt enda tecken som tyder på skuld ;)

Det kan vara fel att inte avliva ett djur som har ont.
Men i det här fallet så är snarare frågan:
Varför är det så fruktansvärt fel att avliva ett sjukt eller skadat djur?

Inte_Ung skrev:
En katthona som äter P-piller ger inte heller några oönskade kattungar.

Det kan de visst göra. P-piller är långt ifrån 100 % säkert skydd hos katter. Det räcker med att honkatten spyr upp en hårboll alldeles efter hon fått sitt piller för att effekten skall försvinna eller inte vara tillräcklig. Jag vet om allt för många utekatter som fått sina p-piller precis enligt schemat, men som ändå fått kattungar.

En honkatt som äter p-piller under flera år löper även stor risk att utveckla juvertumörer, men för dig är ju det inga problem eftersom det bara är att avliva katten då.

Varför inte behandla om sjukdomen/skadan är fullt behandlingsbar? Djur är i min värld inte förbrukningsvaror som man kastar bort när de går sönder utan man försöker reparera dem, om det inte går skall man givetvis avsluta lidandet, men många katter avlivas till följd av fullt behandlingsbara sjukdomar/skador och det är SLÖSERI MED LIV. Livet är en gåva oavsett om det är ett människoliv eller ett kattliv eller ett hästliv eller ett hundliv eller vad det nu kan vara.

Det brukar vara listigt att ge P-pillret precis före maten då katten är hungrig.
Jag har aldrig råkat ut för att det trasslat en endaste gång på dessa 8 år.
Juvrena är dessutom helt opåverkade.
Hon fick ungar som hon fick behålla, och de diade länge, länge.
Homonerna i P-piller är samma som håller mjölkproduktionen igång och stänger av fertiliteten.
Och kag har fått för mig att det därför är bra med en kull ungar först.
Precis som på människor så skyddar nog både graviditet och digivning mot "bröstcancer"/juvertumörer.

Fråga vilken veterinär som helst så kommer du få höra att det finns inga som helst belägg för att en honkatt skulle må bra av att få ungar innan hon kastreras.

Man kan heller inte anta att katters kroppar fungerar som människors eftersom det handlar om helt olika arter. P-piller för människor skyddar mot bröstcancer, p-piller för katter kan orsaka bröstcancer.

Så ditt antagande är felaktigt, fråga veterinären.

Sol skrev:
Fråga vilken veterinär som helst så kommer du få höra att det finns inga som helst belägg för att en honkatt skulle må bra av att få ungar innan hon kastreras.
Före kastrering spelar det ingen roll, det vet jag.
Men nu så göllde det P-piller.

P-piller för människor skyddar mot bröstcancer, p-piller för katter kan orsaka bröstcancer.
P-piller för människa ÖKAR risken för bröstcancer.
Det vet man med säkerhet.

Så ditt antagande är felaktigt, fråga veterinären
Det var en veterinär som gjorde det antagandet.
Den sade att man inte visste säkert, men att det troligtvis var så.
Det var när jag fick ett nytt recept på P-piller.
Veterinären kollar alltid upp att katten mår bra innan jag får ett nytt recept.

OK, fel att säga att det skyddar, men p-pillerätande kvinnor som får bröstcancer får generellt sett mindre avancerad form av bröstcancer.

I nåt av veterinärprogrammen på tv för ett tag sen avrådde en veterinär bestämt ifrån att hålla katter på p-piller under en längre tid. Det ökar inte bara risken dramatiskt för juvertumörer, det orsakar också andra sjukliga förändringar på fortplantningsorganen.

Det är inte bara han som säger så, de flesta andra veterinärer gör det också. Jag har faktiskt inte hört någon som ifrågasatt det hittills, det får nog anses vara såväl belagt som okontroversiellt.

Vad jag har förstått så ökar risken för livmoderinflammation drastiskt.
Det blir vad jag förstår en 50% risk för det.
Och livmodern tillbakabildas.
Det såg jag på en av mina honor när hon kastreraders.

För min gamla katta på P-piller så har dock veterinären och jag kommit överens om att det för just henne är mera skonsamt att bara fortsätta med P-piller i stället för att utsätta henne för den bukoperation som kastrering ändå är.
Hon är nu 13 år och tills för bara några år sedan så ville jag fortfarande ha henne fertil.
Det är dock mycket viktigt att sköta doseringen noga, missade piller ökar visst dramatiskt risken för livmoderinflammation.

*knapplån*

Jag förstår inte hur vissa människor tänker... :confused:

Inser ni inte att kattens status är vida lägre än hästars och hundars?
Och det är varje kattägares ansvar att öka statusen för dem!

Finns de som säger att 5000:- för en katt är för dyrt. Det kan jag inte förstå. Vad gör katten så mycket mindre värd än en hund?

Om ni inte tycker det är rimligt att betala så mycket, så skaffa inte katt! Så enkelt är det....

Som någon sade: Det är inte en rättighet att ha katt!
Om man skulle höja priset på katter samt införa lag på kastrering på de katter som inte används i avel för ett seriöst syfte, så skulle vi inte ha massa hemlösa katter strykandes omkring i det här landet....

Men om man då ser det krasst i pengar, så är det ju enklare att få fram en kull kattungar än en kull valpar.
Så själva produktionskostnaden är ju mindre.
Medan bruksvärdet är oerhört stort.

Kattor skyddar tillsammans egendom för massor med miljoner varje år.
Det är något som ger en brukskatt ett stort ekonomiskt värde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Bichon havanais
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka