Katters värde (delad tråd från Senior)

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 6 704
Sv: En undran om känslor för djur

Ska du ha en jaktkatt så är det ju lite överklass att lägga 5000:- på en katt. Raskatterna är inte framavlade för jakt utan för sällskap, är man ute efter en utekatt som jagar så rekomenderar jag såklart huskatter även om många raskatter kan lära sig. Men ska man ha en raskatt har man ofta krav som inte en huskatt uppfyller.

Ja men att huskatten skulle dö ut är bara en fix idé ni fått. Med över en miljon huskatter i sverige så dör den knappast ut, eller hur?

Nej, varför det? 5000:- är en lagom summa tycker jag. Dom flesta kan skrapa ihop till det.
Min katt har ju patellaluxation, hennes operationer (om det nu behövs 2) går på 8000:-/st. Att behandla en böld kostar närmare 1000:-, bölder är mycket vanliga. Att kastrera en hona kostar 800:-. Att chipmärka kostar 250:-, att vaccinera kostar ca 200:-. Att bara leta fram rätt dos för en diabetiker kan kosta närmare 2000:-. Att avliva kostar 4-800:-. Mina 3 katter kostar varje månad närmare 500:- i mat, sand och försäkringar. Detta förutom veterinärbesök.
Följer man med i hur endel kattägare tänker så är det mycket vanligt att man inte har råd att kastrera sin honkatt. Har man då råd att behandla en hastigt uppkommen böld?

Den vanligaste anledningen till avlivning är skador som ägaren inte har råd att behandla, tycker du verkligen det är rätt? Jag gör det inte, vi har ett ansvar för djuren vi skaffar och det är att hjälpa dom med åkommor som går att behandla. Att avliva för att man inte har råd är inte speciellt trevligt i mina ögon, iaf inte när det rör sig om relativt små summor. Några tusen ska man kunna ta fram till ett veterinärbesök. Fast du kanske är sån som många andra, skjuter katten när den blir dålig och lägger ner tiotusentals kronor på hästen istället.

Senast ändrad:

Man behöver absolut inte vara rik för att köpa en raskatt, jag är inte rik men prioriterar.

Du har ju häst väl? Då är du bra rikare än mig, jag har absolut inte råd att ha häst.
Och du som är vuxen borde veta att en sjuk katt blir knappast bättre av att man älskar den, veterinärvård kostar multum, ett benbrott på en katt kan gå på 10.000:- om man har otur.

Din inställning skrämmer mig, inte undra på att kattens status är så låg.

Jag har fyra huskatter som fångar råttor och tänkte mig inte att en Siames skulle fånga råttor utan jag vill bara ha en!

Två av mina katter är 18 år gamla och en gång i deras liv har dom varit till veterinären och det var för sterilisering. Och på sommaren så livnär dom sig i stor utsträckning på vad naturen ger, så dom är verkligen billiga i drift.

Men skulle en av mina katter bryta benet då är det hej då. Hasta la vista, see you later alligator, vi ses.

men om man skulle ta 1000 :- för en raskatt, så skulle ju alla (inklusive miljonärer) ha 4000 kronor till att lägga på katten. Är inte det bra för alla parter? För det är inte många som inte har 5000 kronor. Sen tror jag inte det beror på pengar när man behandlar sin katt. Jag vet många "rikingar" som skiter i sina katter... Det går ju aldrig att kolla upp. Bara en tanke bland alla därinne i huvet...

MissFideli skrev:
Ja men att huskatten skulle dö ut är bara en fix idé ni fått. Med över en miljon huskatter i sverige så dör den knappast ut, eller hur?

Va? Dö ut? Jag har väl aldrig påstått att huskatten skulle dö ut? Vad snackar du om? :confused:

MissFideli skrev:
Fast du kanske är sån som många andra, skjuter katten när den blir dålig och lägger ner tiotusentals kronor på hästen istället.
Jag avlivar ofta sjuka djur.
Min erfarenhet är att har det börjat att krångla med djurens hälsa, ja då så fortsätter det oftast att krångla.
Så det brukar inte vara meningsfullt att behandla först med allt besvär och den smärta det är för djuret, för att sedan i alla fall avliva då det ändå inte blir bra.

MissFideli skrev:
Den vanligaste anledningen till avlivning är skador som ägaren inte har råd att behandla, tycker du verkligen det är rätt?

Där tror jag att du har fel. Jag avlivade en katt i stället för att operera honom av rent humana skäl. En katt som var i hög ålder och som hela sitt liv strövat som han vill, och kommit och gått som han vill i huset. En operation skulle i detta fallet innebära att han först skulle vara ca en vecka i en bur på djursjukhuset, saden inomhus hela sommaren så jag hade haft koll på honom, samt att hans liv troligen skulle vara sådant att han inte kunde ströva runt mer. Det var klart humanare att avliva katten.

Så det är inte alltid ekonomiska skäl till varför katter avlivas istället för att de opereras.

Räkna inte med att en Siames håller sig på vad naturen ger, alla raskatter är inte bra på att jaga. En siames är mycket speciell, men det vet du säkert redan. Den pratar högt, mycket och låter sällan sin ägare vara ifred.
Du har haft tur, men man ska aldrig räkna med att ha tur, det kan lika gärna gå riktigt illa och kosta massor av pengar.

Självklart beror en stor dle på pengar, ge mig en anledning till att det är 99% huskatter som sitter på katthemmen ! Ska jag sälja mina raskatter för 1000:- st så skulle jag gå back med 2-3000:-/kattunge. Ledsen, men jag har inte lust att avla fra katter till folk som inte värderar dom högre än så. Det är ingen rättighet att ha en raskatt, precis som det inte är nån rättighet att ha häst.
Priset i sverige på raskatter ligger lågt, i england kostar en raskatt närmare 10.000 SEK. Så vill du inte betala så får du vackert klara dig utan, tro inte vi uppfödare tänker sponsra snåla människor med katter.

Enligt Agria är det så och jag tror knappast dom ljuger. Att inte behandla en gammal katt är legitimt, men att hellre skjuta än att behandla lättare skador/sjukdomar där katten kan fungera helt efter ett tag är inte legitimt. Så gör man inte med hästar, varför skulle man göra så med katter?

Det där är en sak du fått för dig. Jag vet många där katten är kroniskt sjuk men klarar sig bra. 2 katter i familjen har diabetes, den ena klarar sig ändå. Den andra är fortfarande under utredning även om det inte ser speciellt ljust ut nu och fungerar det inte tas hon bort.
Min ena har dubbelsidig patellaluxation, hon kommer antagligen vara helt symptomfri efter operation om det nu krävs operation.

Har man tillräcklig insyn och kunskap om katternas värld så vet man att mycket går perfekt att behandla. Men då krävs det ju förstås endel från ägaren, det är där skon klämmer för många. Återigen kattens låga status.

Fel av mig, sorry.
En katt klarar sig mycket bra inne om man lägger ner tid och pengar på att hålla den sysselsatt. Leksaker, klätterträd. Raskatterna är i 10-tals år framavlade för att klara innelivet. Men som sagt, återigen krävs det en hel del av ägarna. Att låta den vara hemma själv 10-15 h om dan är inte att rekomendera, men då hoppas jag att man inte skaffar katt.

Som yrkesförare ser jag ganska mycket överkörda katter och hör en hel del historier. Och att folk medvetet utsätter sina katter för riskerna med t.ex katt nära stor väg är för mig ett tecken på totalt brist på hjärta och känsla för katten. Man kan inte ursäkta kattens eventuella lidande med att den varit lycklig, när katten släpar sig ut med mosad bakdel i dikeskanten har den enorm dödsångest och den timmen det kan ta innan den dör tillbringar den knappast med att ligga och tänka "Ja men jag har ju haft ett lyckligt liv".
Ska man ha utekatt så är det ens förb*nnade plikt att se till att miljön är så riskfri som möjligt. Då är det okej med utekatter. Och jag vet många som har raskatter och bor i villa t.o.m på gård men som inte släpper ut dom. Återigen spelar det tillbaka på vad man som ägare är villig att prioritera. Är man inte villig att göra det, skaffa en huskatt.

Nu har jag inte last hela traden an, men det har har jag reagerat pa sedan jag började lasa pa olika kattforum för en tre ar sen nar jag skaffade Isak.

Pa alla kattforumen skriver kattmanniskorna till de andra kattmanniskorna att "huskatternas status maste höjas" och som fideli:
Pressa upp priserna på huskatten så höjs statusen
Ingen har kommit med nagra konkreta förslag pa hur det ska göras. Hur manga ser sig som "uppfödare" till huskatter? De flesta har bara en massa katter för att det ar trevligt och haller mössen borta och sa Hoppsan, blev det ungar. Vad göra med dem? Vaccinera och avmaska dem och salja för 600 kr styck? Hur far man da salt dem om grannen ger bort sina kattungar? Vad ska man göra nar ingen vill köpa dem? Avliva dem?

Marvin skrev:
Nu har jag inte last hela traden an, men det har har jag reagerat pa sedan jag började lasa pa olika kattforum för en tre ar sen nar jag skaffade Isak.

Pa alla kattforumen skriver kattmanniskorna till de andra kattmanniskorna att "huskatternas status maste höjas" och som fideli:

Ingen har kommit med nagra konkreta förslag pa hur det ska göras. Hur manga ser sig som "uppfödare" till huskatter? De flesta har bara en massa katter för att det ar trevligt och haller mössen borta och sa Hoppsan, blev det ungar. Vad göra med dem? Vaccinera och avmaska dem och salja för 600 kr styck? Hur far man da salt dem om grannen ger bort sina kattungar? Vad ska man göra nar ingen vill köpa dem? Avliva dem?

Om ingen vill köpa dem får man vackert behålla dem, det är sådant man får leva med när man har valt att låta sin katt få ungar. Har man inte möjlighet att behålla kattungar skall man öht inte låta katten få ungar.

Ett förslag från min sida är att de som tänkt sig skaffa katt köper katt från katthem eller sådana som föder upp katter på ett seriöst sätt dvs. jag föreslår bojkott mot alla de som låter sina katter föröka sig hejdlöst och som sedan ger bort kattungarna. Varför skall de som föder upp katter på ett seriöst sätt straffas för att vissa producerar kattungar på löpande band utan att ta något som helst ansvar för deras hälsa?

Sedan tycker jag att fler distriktsveterinärer skall kastrera katter hemma på gårdarna hos folk. Det är betydligt lättsammare för folk att låta veterinären kastrera katterna när vet. ändå är där för att kolla kossorna eller hästarna.

Misstanker att Mandalaki kommer att kasta ut oss om vi fortsatter den har diskussionen har...

Om ingen vill köpa dem får man vackert behålla dem, det är sådant man får leva med när man har valt att låta sin katt få ungar. Har man inte möjlighet att behålla kattungar skall man öht inte låta katten få ungar
Eller sa ger man bort dem och sa var vi tillbaka dar vi började igen...
Ett förslag från min sida är att de som tänkt sig skaffa katt köper katt från katthem eller sådana som föder upp katter på ett seriöst sätt
Eller sa aker man bara till narmsta bondgard och far en kattunge gratis... Massor med manniskor tycker att det ar ett bra satt att skaffa katt. Gratis leksak till barnen! :crazy:

Det jag menar ar att manniskorna som gör sant troligen inte finns att hitta pa ett kattforum pa natet diskuterande huskattens status. Fragan ar ju hur vi ska fa ut budskapet till den delen av befolkningen? Förbud mot bortgivande av katter? Lagstadgad chipmarking med tillhörande kastreringstvang pa katter som inte ska anvandas i avel?

Kastrering hemma pa gardarna var ett bra förslag som ökar tillgangligheten (det ar ju sa svart att "komma ivag").

/Marvin som har en katthemskatt och som funderar pa att adoptera en sadar 35 ungerska katter och kastrera/avmaska dem :crazy:

"Återigen spelar det tillbaka på vad man som ägare är villig att prioritera. Är man inte villig att göra det, skaffa en huskatt." skriver du.

Men du resonerar väldigt märkligt här. Du skrev precis att KATTER ska kosta 5000 kronor. Är det nu bara raskatterna som ska göra det eller ? Är man inte villig att betala 5000 kr så skaffa huskatt. Då resonerar du ju på samma sätt, katter är olika värda pga inköpspris. Eller ? :confused:

Det jag menade var att om man betaler för stora summor för att djur tenderar man att behandla det onaturligt på det stora inköpspriset. Katter som inte får gå ut, dyra hästar som inte får gå i hage osv. Lagom är bäst och 5000 kr för en katt är def. inte lagom.

Du verkar dessutom förespråka att katter ska vara inne. Har jag förstått dig rätt? :confused:

Snuffsan / Som idag ska hämta två nya stallkatter för symboliska 10 kr/styck. :D

MissFideli skrev:
Har man tillräcklig insyn och kunskap om katternas värld så vet man att mycket går perfekt att behandla. Men då krävs det ju förstås endel från ägaren, det är där skon klämmer för många. Återigen kattens låga status.
Mina kattor är bruksdjur.
De skall jaga möss och råttor.
De har ett viktigt arbete att sköta.
Det finns därför ingen anledning för mig att operera en katt med patellaluxation eller att behandla en katt med diabetes.
Det finns massor med friska och starka katter som kan sköta det jobbet, så varför hålla på att plåga en katt med operation och andra behandlingar?

Jag skulle hellre priorotera en frisk katt från ett katthem än att vare mig låta operera en katt eller sätta den på medicin för diabetes.
Jag tycker att den friska katten bör gå före den sjuka.

Håll i dig nu för här kommer det :

Jag håller med Inte_Ung !!

X <- det här är krysset ni kan sätta upp i taket. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka