Katters värde (delad tråd från Senior)

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare cissiny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 6 704
Sv: En undran om känslor för djur

Sol skrev:
jag föreslår bojkott mot alla de som låter sina katter föröka sig hejdlöst och som sedan ger bort kattungarna. Varför skall de som föder upp katter på ett seriöst sätt straffas för att vissa producerar kattungar på löpande band utan att ta något som helst ansvar för deras hälsa?.
Jag är inte med på den bojkotten.

Jag behöver inte någon seriöst uppfödd katt.
Jag behöver en frisk stark och duktig jägare.

Bästa jägaren är en hona som fått en kull ungar och sedan hålls på P-piller.
Min kastrerade honkatt gör tyvärr inte många knop i jakten.
Sedan så kan jag vaccinera mot parvo och avmaska alldeles själv.

Inte_Ung skrev:
Mina kattor är bruksdjur.
De skall jaga möss och råttor.
De har ett viktigt arbete att sköta.
Det finns därför ingen anledning för mig att operera en katt med patellaluxation eller att behandla en katt med diabetes.
Det finns massor med friska och starka katter som kan sköta det jobbet, så varför hålla på att plåga en katt med operation och andra behandlingar?

Jag skulle hellre priorotera en frisk katt från ett katthem än att vare mig låta operera en katt eller sätta den på medicin för diabetes.
Jag tycker att den friska katten bör gå före den sjuka.

Katter är med andra ord en slit och släng vara i din värld. Vackert...

Det är inte samma sak som att de är slit och släng djur. Mina stallkatter får mat, vatten, ett varmt ställe att sova på och all omvårdnad och kärlek de behöver i utbyte mot att de håller rent från möss och andra skadedjur.

Snuffsan skrev:
Håll i dig nu för här kommer det :

Jag håller med Inte_Ung !!

X <- det här är krysset ni kan sätta upp i taket. ;)
Jag har just satt upp det i taket.

Jag skall ha det att titta på i framtiden då jag behöver det.
Jag menar, vem vet när man kan behöva ett litet kors i taket?

Sol skrev:
Katter är med andra ord en slit och släng vara i din värld. Vackert...
Du får nog noga förklara vad som är slit och släng i det som jag skrev?

Eller tycker du helt seriöst att det är bättre att en fullt frisk och pigg katt sitter inlåst på ett katthem, samtidigt som jag låter en defekt individ genomgå en smärtsam operation eller livslång medicinering?

Katter är bruksdjur för mig.
Det finns massor av friska sunda övergivna kattor, varför hålla på och hålla liv en som inte är helt frisk?

Och jag tycker likadant om hästar, hundar har jag ingen åsikt om ty jag har inte och kommer aldrig att ha hund.

MissFideli skrev:
Självklart beror en stor dle på pengar, ge mig en anledning till att det är 99% huskatter som sitter på katthemmen ! Ska jag sälja mina raskatter för 1000:- st så skulle jag gå back med 2-3000:-/kattunge. Ledsen, men jag har inte lust att avla fra katter till folk som inte värderar dom högre än så. Det är ingen rättighet att ha en raskatt, precis som det inte är nån rättighet att ha häst.
Priset i sverige på raskatter ligger lågt, i england kostar en raskatt närmare 10.000 SEK. Så vill du inte betala så får du vackert klara dig utan, tro inte vi uppfödare tänker sponsra snåla människor med katter.
det är lugnt, jag ska ändå inte till england :cool:
men om man drar ner försäljningspriset på en raskatt blir det ju inte heller lika dyrt att avla fram dem, eller hur?
och jag är inte snål, jag fattar bara inte vad som är sååååå speciellt med raskatter att de måste vara så dyra. likadant med hundar. inte tänker jag ge 13 000 för en liten chihuahua!
och för att lägga in en tanke i det hela - det kostar mindre att "skaffa barn"... tala om sjukt resonemang då!

Inte_Ung skrev:
Mina kattor är bruksdjur.
De skall jaga möss och råttor.
De har ett viktigt arbete att sköta.
Det finns därför ingen anledning för mig att operera en katt med patellaluxation eller att behandla en katt med diabetes.
Det finns massor med friska och starka katter som kan sköta det jobbet, så varför hålla på att plåga en katt med operation och andra behandlingar?

Jag skulle hellre priorotera en frisk katt från ett katthem än att vare mig låta operera en katt eller sätta den på medicin för diabetes.
Jag tycker att den friska katten bör gå före den sjuka.

Instämmer I_U :bow: :bow:

Jag hoppas att Missfideli inte avlar på dem?

Sv: Katters värde (delad tråd från Senior)

Hej MissFideli.

Du har mitt fulla stöd i allt du skriver. Känns som om det behövs fler från "vårt" forum.

//Marina

Inte_Ung skrev:
Du får nog noga förklara vad som är slit och släng i det som jag skrev?

Eller tycker du helt seriöst att det är bättre att en fullt frisk och pigg katt sitter inlåst på ett katthem, samtidigt som jag låter en defekt individ genomgå en smärtsam operation eller livslång medicinering?

Katter är bruksdjur för mig.
Det finns massor av friska sunda övergivna kattor, varför hålla på och hålla liv en som inte är helt frisk?

Och jag tycker likadant om hästar, hundar har jag ingen åsikt om ty jag har inte och kommer aldrig att ha hund.

Vad jag menar? Du skriver själv att du inte behandlar sjuka djur utan att du avlivar dem och skaffar nya. Det är slit och släng med tanke på att många "åkommor" är behandlingsbara hos katter. Patella luxation är en sådan sak. Opereras katten innan den fått förslitningsskador i lederna har den oerhört bra odds för att bli helt återställd. Jag har själv fått en katt opererad (fraktur på två ställen på vänster bak samt stora sår på syggen) för han blev påkörd av en bil. Det tog en månad sedan var han helt återställd. Han mådde öht inte dåligt alldeles efter operationen eftersom han fick smärtstillande och han är idag 10 år gammal, har inga men och är kung i den lilla by där han bor.

Det är slit och släng det du besrkiver: avliva sjuka djur (trots att de kan bli återställda) och hämta ett nytt.

Och att du inte behöver en seriöst uppfödd katt... jag förstår inte hur man INTE vill ha en katt som blivit uppfödd med kärlek, omtanke och HUVUD vilket är vad jag menar med seriös avel. Aeriös avel kan ju faktiskt medföra att du slipper få hem en katt som senare utvecklar en ärftlig sjukdom som gör att du "måste" avliva katten och skaffa en ny.

vackrastarflow skrev:
det är lugnt, jag ska ändå inte till england :cool:
men om man drar ner försäljningspriset på en raskatt blir det ju inte heller lika dyrt att avla fram dem, eller hur?
och jag är inte snål, jag fattar bara inte vad som är sååååå speciellt med raskatter att de måste vara så dyra. likadant med hundar. inte tänker jag ge 13 000 för en liten chihuahua!
och för att lägga in en tanke i det hela - det kostar mindre att "skaffa barn"... tala om sjukt resonemang då!

Oavsett om man drar ner på priset på raskatter kostar det fortfarande minst 4000:- att föda upp dem. 4000 kr/kattunge är grundkostnader och då är inte priset på föräldradjuren inräknade utan det handlar om kostnader för sjukdomstester, blodgruppering, parningsavgifter, förlorad arbetsinkomst, resor till och från hankatten, vaccinationer, försäkringar, registrering av kull, veterinärbesiktning, avföringsanalys/avmaskning, annonsering osv.

MissFideli skrev:
har man inte råd att betala/spara ihop till 5000:- så ska man inte ha katt heller.
:crazy: Jag fick min katt (innekatt) gratis. Han är kastrerad, försäkrad, tatuerad och chippad, avmaskas regelbundet, vaccineras varje år och utöver det har vi varit hos veterinären ett par rundor i andra ärenden.

Senast ändrad av en moderator:

Fick min första för 5 kr, det var det jag hade i fickan då.... hon är innekatt, 6 år gammal nu. Kastrerad, vaccinerad, försäkrad. Huskatt.

Andra katten köpte jag från ett katthem för två veckor sedan. Jag betalade 600 kr för henne. Hon är vaccinerad. Vet ej om hon är kastrerad dock, inte så lätt att se.... men om hon börjar löpa så kommer vi att kastrera henne så fort som möjligt. Vet ej exakt ålder, men inte äldre än ett år. Tog försäkring på henne samma dag som jag hämtade henne. Det är Abissinier i henne, det syns, men renrasig vet vi ju inte, o därmed gå under benämningen huskatt. Lika mycket värd i mina ögon. (när hon inte fiser :crazy: )

Sol skrev:
Det är slit och släng det du besrkiver: avliva sjuka djur (trots att de kan bli återställda) och hämta ett nytt.
I mitt fall så handlar det om summan av lidanet hos flera katter.
Katten som blir behandlad lider och katten på katt-hemmet lider.
Om jag avlivar den skadade eller sjuka katten och i stället ger en frisk katt från ett katthem ett bra hem.
Så är det 2 (TVÅ) Kettor som slipper lida.
Jag kan inte se något slit och släng i det.
Det är bara en fråga om att lyfta blicken och vidga sin horisont litet.
Jag kan inte ta hand om alla kattor, så jag måste prioritera.

Och att du inte behöver en seriöst uppfödd katt... jag förstår inte hur man INTE vill ha en katt som blivit uppfödd med kärlek, omtanke och HUVUD vilket är vad jag menar med seriös avel. Aeriös avel kan ju faktiskt medföra att du slipper få hem en katt som senare utvecklar en ärftlig sjukdom som gör att du "måste" avliva katten och skaffa en ny.
Jag menar att jag behöver inga stamtavlor eller fina namn.
Om omsorg och kärlek är din definition på att vara seriös, så har alla mina bond-kattor varit mycket seriöst avlade.
De har varit avlade i många bondegenerationer till att vara goda ladugårdskattor.
Och de har varit mycket väl omhändertagna som de viktiga medarbetare de är i jordbruket.
Ingen av dem har haft några defekter, de har alla varit duktiga på sitt arbete upp i hög ålder.
Tyvärr så har jag förlorat någon i trafiken, på den tiden som jag bodde på ett dumt ställe för att ha katt.
En trivdes inte och försvann.
Och så har jag blivit bestulen på en röd honkatt med nötfärgade ögon.
Mormor till min röda lurviga hane.

Jag är övertygad om att det behövs avel av duktiga ladugårdskatter.
Men här så var det många som tyckte att huskatter de behöver man inte avla på, utan det dräller det av i alla fall.
Jag skall då helst hämta en på ett katthem.

Men om jag nu behöver en duktig jakt-katt för stallbruk, är det inte då bättre för mig att åka till en bonde och be att få köpa en katt med en god ladugårdskatt-stam?

Bölder vanligt? Är det just på din ras som det är vanligt? Jag har aldrig stött på en katt med bölder och jag har träffat många katter i mina dagar...Blev lite nyfis bara!

Min gammelhona hade en böld på hakan en gång.
Det blir visst lätt så i kattstrid.

Jag tog hål på den och tvättade ordentligt, och så läktes det av sig själv med tiden.
Enkelt.

Men det var bara i avdelningen skrubbsår i min värld.
Det är inte det jag menar med sjuk eller skadad.

prinsessfeminist skrev:
Jag hoppas att MissFideli inte avlar på dem?

Det där är faktiskt en taskspark mot seriös avlare som kastrerat en hona efter komplicerade dräktigheter och bestämt sig för att aldrig avla på efterträdaren eftersom hon visade sig ha patellaluxation...

I_U: Du beskriver dina katter som bruksdjur. Mina 250-kronors bondkatter är sällskapsdjur, jag har dem enbart för mitt höga nöjes skull, av rent sentimentala och egoistiska skäl.

Det ena är inte sämre än det andra, inte för mig i alla fall.

Varje gång ett djur blir sjukt eller skadat måste man naturligtvis göra en bedömning av om behandlingen är too much för djuret eller inte, och av prognosen efter behandlingen. För mig gäller det ALLA djur, inte specifikt katter. Jag tillämpar samma etik mot dem som jag gör mot min häst.

I min vård har katterna samma status som hästen. Det låter inte riktigt som du ger dina katter samma status som dina andra djur, och det är där man kan reagera på det du skriver.

Bölder kommer av bitsår som blir infekterade under huden och blir upp till en femkrona stora innan dom tillsut går sönder.

Hur skulle bölder kunna vara rasrelaterat?

Det är stor skillnad att kunna betala men att inte göra det mot att inte vilja och kunna.

Japp och att p-piller kan orsaka väldiga smärtsamma skador struntar du förstås i?

Min huskatt är kastrerad sen 5 år tillbaka och har kommit med 4 möss på en dag. Då bor vi i ett villaområde utan gårdar. Himla dåligt va? Att en hona på p-piller jagar bättre är en myt, det är helt beroende på individ.

Ja precis. Att det årlign fryser ihjäl ett antal hundra katter är ju strunt samma bara du och dina jämlikar får en hona som ni kan sätta på p-piller så hon jagar bättre. Hjälp, snacka om mörk värd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka