Katternas mat

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Ellinore
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 047
E

Ellinore

Vad kan man ge sina katter om man inte vill köpa torrfoder eller våtfoder. Hur ska man blanda ihop en egen kattmat?
De katter jag har nu älskar våtfoder och torrfoder, och de verkar inte gå att ändra på, men jag tänker på katter jag skaffar i framtiden.

Sv: Katternas mat

Det GÅR att ändra på, men det är inte alltid så himla lätt. Jag kämpar just nu med rå hemlagad mat, den ene katten gillar det, den andre går bara därifrån.

Receptet jag har lagat just nu är egentligen loveponies, bygger på färs, hjärta och lever. Sol har också flera recept, hon har gjort en suverän sida om katter och näringslära: Sols sida

okej. Katter kan inte vara vegetarianer va? Ska kolla på Sols sida.

Långa och krångliga recept, finns det lättare? Går det inte bara om man blandar älgkött och grönsaker? Hur får man tag på kalcium, för jag antar att edt också borde vara med.?

Nä, inte vegetarianer. Katter är köttätare.

Det bästa sättet att ge kalk är att ge ben. Men jag ger det i form av mjölksyrat kalk från hälsokosten.

Om du ger dem älgkött och grönsaker nån gång ibland är det säkert helt okej. Men ska de äta det ofta och du inte har nåt annat som bas i kosten måste du balansera födan mycket bättre.

Jaha. Jag har sett många bondkatter som äter fisk och matrester. Mår de bra av det??

Det beror förmodligen på balansen i kosten. Med fisk kan man dessutom ha den reservationen att det inte är helt ovanligt med foderallergi.

Men det viktigaste tror jag alltid är att man varierar födan, ensidig kost som samtidigt är obalanserad är aldrig bra. Då riskerar ju katten att konsekvent inte få nåt visst ämne som den behöver.

Om du med bondkatter menar utekatter som jagar så ordnar de ju födan som passar dem bäst, som deras system är anpassat för, alldeles på egen hand ;)

Okej. Våra katter, brukar jaga möss och fåglar, och jag gillar inte när de dödar fåglar, men möss får de äta för mig. Är det bra för dem att jaga så menar du?

Sjävlklart är det bra att jaga, annars skulle dom inte göra det. I bytena får dom i sitt allt dom behöver, eftersom dom äter ben och allt i en mus. Det är viktigt att dom får i sig allt, hjärtsjukdomar och blindhet är 2 saker dom riskerar om du som ägare inte ger dom rätt mat.

Förresten gör du ingen nytta att ta fåglarna ifrån dom, en katt kan aldrig ta en frisk fågel. Ungar ja, men dom vuxna fåglarna som blir byte är sjuka på nått vis och kommer inte klara sig iaf.

Senast ändrad:

Japp, håller med MissFideli om att maten de jagar är bra för dem. Vore den inte det skulle kattsläktet ha dött ut för länge sen ;)

Visst kan man göra egen mat, mina katter lever på hemgjord rå mat och de mår strålande. Det är inte krångligt och det är inte dyrt vilket en del påstår, det blir så krångligt och dyrt man gör det ;) Tumregeln är att katten skall få kött (här ingår även organ), ben och grönsaker i den ordningen så har man bra käk till katten.

Man kan dock inte bara ge rått kött, grönsaker och kalciumtillskott utan man måste ge en del organ (lever, njure, hjärta) för vitaminernas skull.

Kan/vill man inte ge bara hemgjord mat duger det bra att bara komplettera med rått kött och kalcium. Men i princip allt jag har att säga finns att läsa på hemsidan.

Liknande trådar

Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
503
Senast: Keb71
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 607
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 823
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 767

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bichon havanais
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka