Sv: Katter och kyla.
Det där beror nog lite på vad det är för katt man har. Mina två syskon får gå fritt in och ut ur huset, som de vill. Hankatten är lite rundlagd, och har tjock och gó päls. Ändå vill han bara vara ute i ett par minuter år gången, sedan yyylar han och vill in.
Honkatten, som borde klara kyla ännu sämre då hon är lång och tanig och har mjuk tunn päls, är gärna ute om nätterna. Trots att jag försöker locka in henne vägrar hon komma in. Blir det runt en 15-20 grader kallt kan hon komma in, men det är sällan.
Dock tror jag att det beror på att katterna är olika psykiskt också, likväl som de är som dag och natt i utseendet. Honkatten rör sig låånga promenader, och är gärna borta dagar i sträck (givetvis kastrerad), även när det är minusgrader ute. Sedan kan hon komma in, och sova upp till två dygn i sträck, med avbrott för toalett och matpauser. Men när hon är ute så vandrar hon, hon ligger inte stilla och väntar som hankatten. Hon är en liten rebell och slåss gärna med andra katter. Hon är i farten hela tiden.
Killen däremot vill inte vara ute. Har man lämnat honom ute någon dag, så får man lida för det en hel kväll. Han pratar högt och ljudligt och visar sitt missnöje, och låter oss mer än gärna veta hur grymma vi är som låter honom vara ute en hel vinterförmiddag i plusgrader :smirk: Men när han är ute så sitter han bara och väntar på att vi ska komma hem igen, han är inte ett dugg intresserad av att kolla in omgivningarna eller gå en promenad.