Katter och kyla.

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 11 355
E

Eeiram

Hej!

Jag undrar hur pass tåliga katter är emot kyla? En utekatt med TJOCK päls (vanlig bondkatt), fryser den när temperaturen kryper ner till minusgrader? :confused:

- Marie

Sv: Katter och kyla.

mina katter är ute året runt, dom fryser inte..kyla bekommer dom inget , däremot så gillar dom inte regnväder...men dom går ut då också......vi kan ha neråt -30 grader ibland....

Antagligen inte, men det är olika. Att ha den ute och låta den komma in när den själv har lust är väl det bästa. Att lämna den ute när man är på jobbet eller så utan möjligheter att söka värme tycker jag är fel.

Min Fia är ute nu, men håller isg inne när det är närmare 10 och under.

Ok, så katter är ändå ganska tåliga vad det gäller kyla?

Vi har en stallkatt som trivs bäst ute, hon ligger och sover i gul värmeisolering på en loge i ett utav uthusen vid stallet. Hon verkar trivas bättre där än inne i stallet. Tycker dock det borde vara kallt för henne att bo där uppe när det är minusgrader, men eftersom hon själv har valt det så...?

Tack för svaren!

Väljer katten det själv så finns det inte så mycket att göra. Alla katter tycker jag ska ha tillgång till rumstempererat utrymme jämt, men väljer katten själv att inte använda det utrymmet så är det inte så mycket annat att göra.

en katt som har fri utevistelse klarar sitt klimats kyla. man behöver inte oroa sig för kissen när den är ute om natten iallafall

Jo, hon har väldigt tjock päls, men eftersom jag är sådär daltig med djur så har jag tyckt så synd om henne som sover ute (eller ja, på ett loft som ej är varmhållet), dock är det ju hon själv som har valt det.

Mina katter är ute på dagarna året runt, bor på landet och de stortrivs. Har aldrig sett en tillstymelse till att de skulle frysa. De har även möjlighet att gå in i en bod när de vill.. men där brukar de bara vara om jag är där inne.
De går ut vid ca 6.30 på morgonen och kommer in vid 21 på kvällen.. på sommaren kan det bli senare.

Det där beror nog lite på vad det är för katt man har. Mina två syskon får gå fritt in och ut ur huset, som de vill. Hankatten är lite rundlagd, och har tjock och gó päls. Ändå vill han bara vara ute i ett par minuter år gången, sedan yyylar han och vill in.

Honkatten, som borde klara kyla ännu sämre då hon är lång och tanig och har mjuk tunn päls, är gärna ute om nätterna. Trots att jag försöker locka in henne vägrar hon komma in. Blir det runt en 15-20 grader kallt kan hon komma in, men det är sällan.

Dock tror jag att det beror på att katterna är olika psykiskt också, likväl som de är som dag och natt i utseendet. Honkatten rör sig låånga promenader, och är gärna borta dagar i sträck (givetvis kastrerad), även när det är minusgrader ute. Sedan kan hon komma in, och sova upp till två dygn i sträck, med avbrott för toalett och matpauser. Men när hon är ute så vandrar hon, hon ligger inte stilla och väntar som hankatten. Hon är en liten rebell och slåss gärna med andra katter. Hon är i farten hela tiden.

Killen däremot vill inte vara ute. Har man lämnat honom ute någon dag, så får man lida för det en hel kväll. Han pratar högt och ljudligt och visar sitt missnöje, och låter oss mer än gärna veta hur grymma vi är som låter honom vara ute en hel vinterförmiddag i plusgrader :smirk: Men när han är ute så sitter han bara och väntar på att vi ska komma hem igen, han är inte ett dugg intresserad av att kolla in omgivningarna eller gå en promenad.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 286
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 829
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 260
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 570
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka