Sv: Katter lösa ute - lagligt?
Fast man kan väl ändå inte jämföra katter med hundar? Jag har t ex aldrig sett en katt som attackerar människor eller ens kommer springandes mot okända människor så som hundar ofta gör... Katter håller sig mer för sig själv och stör inte på det sättet att någon skulle behöva vara rädd för dom. De uppfattas väl mycket sällan som obehagliga om de springer löst? Och de ger sig mycket sällan på andras husdjur? (förutom at de hamnar ibland i bråk med andra lösspringande katter)
Sen är det en annan sak att de skiter i sandlådor o sådant som stör på ett annat sätt - därav kanske man inte ska tillåta lösspringande katter i stan.
Vi som själva har katter uppfattar väl inte dem som obehagliga men det finns folk som gör. Jag som har hundar uppfattar inte dessa som obehagliga heller men det finns det med folk som gör.
Katter ställer till en hel del problem för folk.
Hemma springer grannens han katt och pinkar på min altan, i sadelkammaren, och vedboden.Himla mysigt. Och inte seciellt ovaligt.
Otaliga katter använder sandlådor och rabatter som toaletter. (de flästa hundäare använder i alla fall en lite svartpåse och plockar upp efter sin hund och gör de inte det så rastar de ialla all inte hunden i andras trädårdar)
Pluss att jag i alla fal råkat för katter som flyger på hunden när man är ute och går! Rätt farligt för en hund som kan få ögonen utrivna.
Varje år fångar katter tusentals små fåglar och stör dem i häcknings sessången (många är fridlysta)pluss att de även tar kaninungar, ekorrar osv. Det skulle bli ramaskri om jag lät jyckarna springa och jaga och störa villt fritt i skogen men för kater är det tyligen helt tillåtet.
Jag hopas verkligen att alla som här tänker fortsätta ha katerna lösa ue ser till att ialla fall:
Ha katten kastrerad!
Ha den vaxinerad!
Ser till att den har kattlåda kanske både inne och ute om man bor i ett samhälle.
Har man en fågeljägare har man katten inne eller ser till att den inte kan jaga med pingla i halsbandet.
Katter som muckar gräl ska natuligtvis inte få springa fritt (de gäller även katter som slåss med andra katter oftast är ock dessa int kastrerade.)
Ha katten märkt i fall den kommer på avigvägar. Jag har många ggr fått in katter hemma som plötsligt legat och sovåit blad mina och så har jag inte kunnat ta reda på ägaren. Katter flyttar rätt kvickt så om den har kommit in en gång kommer de oftast tillbaka och då är det ju bra om ägaren kan hålla den inn några veckor så den förstår vart den hör hemma igen. Mendå måste man ju veta vem ägren är.