Katter lösa ute - lagligt?

milly

Trådstartare
Hundar får väl inte springa lösa ute (de ska alltid hållas kopplade förutom på sin egen tomt?) men finns det någon sådan lag vad gälelr katter? Om man bor UTANFÖR tätbebyggt område? (i stan får man väl INTE ha katter springande lösa?)

Bara tänkte kolla så jag vad som gälelr enligt lag OM grannarna här ute (ute på landet fast med ganska nära grannar) skulle klaga på att våra katter är ute lösa.
Jag har nämligen sagt till om deras lösspringande hundar...

Sv: Katter lösa ute - lagligt?

Tillsynslagen gäller för både hund och katt men tyvärr finns en prejudicerande dom som säger att den inte gäller för katter (fråga mig inte hur det går ihop).

Det är fritt fram och släppa sina katter lösa att terrorisera sin omgivning. Ägaren har inget ansvar för sin katt. Det är upp till omgivningen att skydda sig och sin egendom. Visst kan väl kattägaren bli skyldig att ersätta skadat gods, men hur bevisar man vilken katt som förstört vad?

Kolla upp det med din kommun!
Det finns olika regler i olika kommuner, förr hade en jägare rätt att skjuta en katt som gick på deras mark vilket nu tack och lov har tagits bort.

I en kommun jag bodde i fick inga katter gå lösa inne i stan, (de som gjorde det sköts:crazy:) men jag har aldrig hört att man inte får ha dem lösa på landet.

Givetvis så har man ju koll på sin katt ändå och ersätter om den förstör.

Som Sol säger gäller lagen om tillsyn både hund och katt.
Det negativa i det hela är att lagen tydligen fungerar olika i teori och praktik. Det är fritt fram att släppa ut katter hipp som happ var man än befinner sig.

Som tur är så gäller inte detta för katter på landet (hur det är i tätbebyggt område vet jag inte riktigt) utan katten får fortfarande vistas fritt ute som det är meningen att den ska göra. Sen tycker jag ju att det är ägarens ansvar att inte släppa ut katten nära trafikerade vägar eller i tätbebygda områden mm.

Katter får rulta runt i tätort som de vill, det finns det en prejudicerande dom på.

Som Sol säger gäller lagen om tillsyn både hund och katt.
Det negativa i det hela är att lagen tydligen fungerar olika i teori och praktik. Det är fritt fram att släppa ut katter hipp som happ var man än befinner sig.

Fast man kan väl ändå inte jämföra katter med hundar? Jag har t ex aldrig sett en katt som attackerar människor eller ens kommer springandes mot okända människor så som hundar ofta gör... Katter håller sig mer för sig själv och stör inte på det sättet att någon skulle behöva vara rädd för dom. De uppfattas väl mycket sällan som obehagliga om de springer löst? Och de ger sig mycket sällan på andras husdjur? (förutom at de hamnar ibland i bråk med andra lösspringande katter)
Sen är det en annan sak att de skiter i sandlådor o sådant som stör på ett annat sätt - därav kanske man inte ska tillåta lösspringande katter i stan.

Som tur är så gäller inte detta för katter på landet (hur det är i tätbebyggt område vet jag inte riktigt) utan katten får fortfarande vistas fritt ute som det är meningen att den ska göra.

Men då kanske lagen inte heller gäller för hundar ute på LANDET? :crazy: Får katter vara i andras trädgårdar om inte hudnen får det?

Sen tycker jag ju att det är ägarens ansvar att inte släppa ut katten nära trafikerade vägar eller i tätbebygda områden mm.

Håller med dig helt.

Jo lagen gäller hundar även på landet, jag vet inte om det är samma regler hela året men stora delar av året måste man ju ha dom kopplade eller "på koppels avstånd" med tanke på att dom jagar vilt, men jag har hört olika från olika håll så hör vad som gäller i din kommun.

Det tycker jag är konstigt, jag förstår verkligen inte folk som släpper ut sina katter i bostadsområden, men då kan man ju inte säga något om det då...

Fast man kan väl ändå inte jämföra katter med hundar? Jag har t ex aldrig sett en katt som attackerar människor eller ens kommer springandes mot okända människor så som hundar ofta gör... Katter håller sig mer för sig själv och stör inte på det sättet att någon skulle behöva vara rädd för dom. De uppfattas väl mycket sällan som obehagliga om de springer löst? Och de ger sig mycket sällan på andras husdjur? (förutom at de hamnar ibland i bråk med andra lösspringande katter)
Sen är det en annan sak att de skiter i sandlådor o sådant som stör på ett annat sätt - därav kanske man inte ska tillåta lösspringande katter i stan.

Vi som själva har katter uppfattar väl inte dem som obehagliga men det finns folk som gör. Jag som har hundar uppfattar inte dessa som obehagliga heller men det finns det med folk som gör.

Katter ställer till en hel del problem för folk.
Hemma springer grannens han katt och pinkar på min altan, i sadelkammaren, och vedboden.Himla mysigt. Och inte seciellt ovaligt.
Otaliga katter använder sandlådor och rabatter som toaletter. (de flästa hundäare använder i alla fall en lite svartpåse och plockar upp efter sin hund och gör de inte det så rastar de ialla all inte hunden i andras trädårdar)

Pluss att jag i alla fal råkat för katter som flyger på hunden när man är ute och går! Rätt farligt för en hund som kan få ögonen utrivna.

Varje år fångar katter tusentals små fåglar och stör dem i häcknings sessången (många är fridlysta)pluss att de även tar kaninungar, ekorrar osv. Det skulle bli ramaskri om jag lät jyckarna springa och jaga och störa villt fritt i skogen men för kater är det tyligen helt tillåtet.

Jag hopas verkligen att alla som här tänker fortsätta ha katerna lösa ue ser till att ialla fall:

Ha katten kastrerad!
Ha den vaxinerad!
Ser till att den har kattlåda kanske både inne och ute om man bor i ett samhälle.
Har man en fågeljägare har man katten inne eller ser till att den inte kan jaga med pingla i halsbandet.
Katter som muckar gräl ska natuligtvis inte få springa fritt (de gäller även katter som slåss med andra katter oftast är ock dessa int kastrerade.)
Ha katten märkt i fall den kommer på avigvägar. Jag har många ggr fått in katter hemma som plötsligt legat och sovåit blad mina och så har jag inte kunnat ta reda på ägaren. Katter flyttar rätt kvickt så om den har kommit in en gång kommer de oftast tillbaka och då är det ju bra om ägaren kan hålla den inn några veckor så den förstår vart den hör hemma igen. Mendå måste man ju veta vem ägren är.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft en katt som attackerade människor så nog finns de. Det är även vanligare än man tror med katter som attackerar hundar och det brukar hundägare tycka är mindre roligt.

Sedan finns det människor som är genuint rädda för katter, precis som hundrädda människor geniuint är rädda för hundar. Jag har en sådan i släkten.

Förutom alla risker för kattens del med utekatt är det detta jag ställer mig mest negativ till när det gäller folks katthållning:
Varje år fångar katter tusentals små fåglar och stör dem i häcknings sessången (många är fridlysta)pluss att de även tar kaninungar, ekorrar osv. Det skulle bli ramaskri om jag lät jyckarna springa och jaga och störa villt fritt i skogen men för kater är det tyligen helt tillåtet.
Gör man sig inte skyldig till jaktbrott när katten går lös och tar död på både det ena och det andra?

Jo lagen gäller hundar även på landet, jag vet inte om det är samma regler hela året men stora delar av året måste man ju ha dom kopplade eller "på koppels avstånd" med tanke på att dom jagar vilt, men jag har hört olika från olika håll så hör vad som gäller i din kommun.

Okej. (tio)

Vi som själva har katter uppfattar väl inte dem som obehagliga men det finns folk som gör. Jag som har hundar uppfattar inte dessa som obehagliga heller men det finns det med folk som gör.

Fast ändå - det är väl mycket sällsynt med katträdda människor jämfört med hundrädda? (jag skrev inte heller att dom katträdda inte existerar - har en i nära släkten, nämligen svärmor, hon är rädd för de flesta djur och hund är nog ännu värre)

Katter ställer till en hel del problem för folk.
Hemma springer grannens han katt och pinkar på min altan, i sadelkammaren, och vedboden.Himla mysigt. Och inte seciellt ovaligt.
Otaliga katter använder sandlådor och rabatter som toaletter. (de flästa hundäare använder i alla fall en lite svartpåse och plockar upp efter sin hund och gör de inte det så rastar de ialla all inte hunden i andras trädårdar)

Ja det är väl detta som är största problemet med lösa katter... Därför ska man inte ha dom lösa i stan. Men på landet måste väl katter få springa lösa? Annars finns det ju ingen mening för katter att leva... om de ska vara instängda för jämnan... Det är ju skillnad med hundar som har ett annat sätt att leva och andra behov. De går oftast gärna i koppel och kan stimuleras och må bra på andra sätt.
På många sätt KAN man ju inte jämföra dessa två djur!

Däremot håller jag absolut med dig om att man ska kastrera och vaccinera sina katter! Innan de blir lösspringande utekatter! Mina ska få det gjort så fort de fyller 6mån och innan dess får de bara vara ute i vår trädgård (vi har stooor trädgård på 4000kvm) under uppsikt nån timme om dagen.
Och ja, absolut också märkta på ett eller annat sätt. Jag hade tänkt chipmärkning först men fick påpekat att då ser ju inte vanligt folk var de hör hemma/att de ägs av nån. Så tror att det blir tatuering i örat...

Pluss att jag i alla fal råkat för katter som flyger på hunden när man är ute och går! Rätt farligt för en hund som kan få ögonen utrivna.

Vadå - helt spontant flygit fram från nån buske o gett sig på hunden? :confused: Utan att ha blivit provocerade eller skrämda?
Trodde jag aldrig.

Men sånt är väl ändå naturens gång? Rävar o andra vilda rovdjur tar dom väl annars iaf? Det kan väl inte vara nåt stort problem...
Vi vill gärna ha katter här ute på landet för att de ska ta mössen och råttorna.

Ser till att den har kattlåda kanske både inne och ute om man bor i ett samhälle.

Ja fast hjälper det verkligen? De gör väl ändå sitt där det är närmast...

Har man en fågeljägare har man katten inne eller ser till att den inte kan jaga med pingla i halsbandet.

En pingla i halsbandet?
Varför är det så förbjudet att jaga fåglar men inte möss o råttor? För att fåglar inte anses vara skadedjur?

Fast ändå - det är väl mycket sällsynt med katträdda människor jämfört med hundrädda? (jag skrev inte heller att dom katträdda inte existerar - har en i nära släkten, nämligen svärmor, hon är rädd för de flesta djur och hund är nog ännu värre)
Nä det är faktist inte så sällsynt, det finns ju folk som bara tycker katter är rent äckliga djur med.

Ja det är väl detta som är största problemet med lösa katter... Därför ska man inte ha dom lösa i stan. Men på landet måste väl katter få springa lösa? Annars finns det ju ingen mening för katter att leva... om de ska vara instängda för jämnan..

Nu bo ju jag på landet och har ändå grannens katt spingandes och pinkandes i sadelkammaren. Men att katter inte skulle ha nån mening att leva om de inte fick vara lösa är rent skitsnack. Så många katter som är inne katter och vars ägare kan vittna om att deras katter mår oehört bra. Det handlar mest om vad de är vana vid (försök hålla en hund inne som från att den var liten fick springa fitt i grannskapet och göra vad den ville frn att den var valp) Hundar, hästar, katter, marsvin och alla våra husdjur sprang en gång i tiden fritt men är domesticerade och fungerar bra att ha i "fångenskap". Gillar man inte det behöver man ju inte ha husdjur.

Vadå - helt spontant flygit fram från nån buske o gett sig på hunden? :confused: Utan att ha blivit provocerade eller skrämda?
Trodde jag aldrig.

Japp helt oprovocerat flugit på jycken. Och det har faktist hänt fler ggr. med olika katter.

Men sånt är väl ändå naturens gång? Rävar o andra vilda rovdjur tar dom väl annars iaf? Det kan väl inte vara nåt stort problem...
Vi vill gärna ha katter här ute på landet för att de ska ta mössen och råttorna.

En pingla i halsbandet?
Varför är det så förbjudet att jaga fåglar men inte möss o råttor? För att fåglar inte anses vara skadedjur?

Ja sånt är naturens gång när det händer i naturen med naturliga djur. Inte när det gäller tama djur som tar villda. Och ja det är skillnad på småfåglar och skade djur. Många småfåglar är fridlysta tex.

Ja fast hjälper det verkligen? De gör väl ändå sitt där det är närmast...

Oj oj oj vad fel du har. Mina katter är i alla fall lådtränade sen de var små och skiter i lådan om den finns tillänglig. Varför skulle katten plötsligt frångå sin rumsrnhet om de var ute? Själv har jag dock ingen låda ute då jag ofast är hemma och hör om katten vill in och det första han gör är att spinga på lådan om han varit ute länge.
Dock skulle jag ha et om jag bode i ett samhälle.

Senast ändrad av en moderator:

Nu bo ju jag på landet och har ändå grannens katt spingandes och pinkandes i sadelkammaren. Men att katter inte skulle ha nån mening att leva om de inte fick vara lösa är rent skitsnack. Så många katter som är inne katter och vars ägare kan vittna om att deras katter mår oehört bra. Det handlar mest om vad de är vana vid (försök hålla en hund inne som från att den var liten fick springa fitt i grannskapet och göra vad den ville frn att den var valp) Hundar, hästar, katter, marsvin och alla våra husdjur sprang en gång i tiden fritt men är domesticerade och fungerar bra att ha i "fångenskap". Gillar man inte det behöver man ju inte ha husdjur.

Hmm, jag undrar jag... en hund har man ju aldrig ändå instängd utan den går man ju ut med i koppel flera ggr om dagen och kanske också tränar/stimulerar på andra sätt. Menar du att katter skulle kunna trivas med ett sånt liv också? Bara få gå i koppel ut nån gång om dagen?
Jag tycker det går för långt om man inte ska få ha katter lösa ens ute på landet...

Japp helt oprovocerat flugit på jycken. Och det har faktist hänt fler ggr. med olika katter.

Hmm, okej... märkligt, tycker jag.

Oj oj oj vad fel du har. Mina katter är i alla fall lådtränade sen de var små och skiter i lådan om den finns tillänglig. Varför skulle katten plötsligt frångå sin rumsrnhet om de var ute? Själv har jag dock ingen låda ute då jag ofast är hemma och hör om katten vill in och det första han gör är att spinga på lådan om han varit ute länge.
Dock skulle jag ha et om jag bode i ett samhälle.

Så om man har en låda hemma så kommer katten till den hellre än att gå i närmaste sandlåda/rabatt även om den är flera km hemifrån? (eller ens några hundrameter-1 km hemifrån?) Det trodde inte jag. Visst tror jag att de gärna går i en riktig kattlåda om de har den nära till hands men om de är mer eller mindre långt bort...? Springer dom då verkligen hem för att "gå på toa"?

Våra är absolut vana att bara gå i kattlådan hemma och fattar iaf inte än att det skulle kunna gå att göra sitt ute nånstans... De kommer gärna in o gör sitt men då går dom ju bara i trädgården än så länge och har alltså nära till lådan.

Mammas utekatt utför alla sina tyngre behov under farstubron. Han lägger av en kabel direkt när han går ut eller innan han kommer in. Är han inne (mamma har ingen låda framme i normala fall) och behöver gå och ingen öppnar dörren går han och sätter sig där jag brukar ha lådan ståendes när jag är på besök med mina katter.

Han är oerhört noga med vart han gör sina behov. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 953
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 105
Senast: Thaliaste
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 942
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 619
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar