Humelibumlan
Trådstartare
Läste en annan tråd här, där en användare fått vad den tror katten påkörd och för att inte förstöra den tråden, undrar jag i en egen hur kattägare resonerar runt detta.
Naturligtvis är det tragiskt med påkörda djur i allmänhet och husdjur i synnerhet, men efter att ha läst att det svors över bilförare som inte stannade när de kört på en katt undrar jag över vilket ansvar man som kattägare lägger på trafikanter?
Vad förväntas man göra om man kör på en katt?
Förväntas man leta reda på katten, ta den till veterinär och leta upp ägaren?
Ska man betala?
Har inte kattägaren ett ansvar för katten?
Vad har kattägaren för ansvar för den som kör på katten?
Skulle jag personligen råka köra på en katt, skulle jag må fruktansvärt dåligt av bara den saken, verkligen dåligt, kan jag förvänta mig att kattägaren skulle ta ansvaret för det?
Släpper man ut katten finns det ju risken att den blir påkörd, men varför anser man sig som kattägare att ha rättigheten att släppa ut katter i trafiken utan hänsyn till den trafikanter som kan köra på katten?
Jag ser ofta katter vid vägen och brukar då bromsa in, varna bakom varande och blinka mot mötande om katten nu skulle få för sig att knalla över vägen.
Men jag tycker det är lika sorgligt varje gång jag ser en katt vid vägen.
Naturligtvis är det tragiskt med påkörda djur i allmänhet och husdjur i synnerhet, men efter att ha läst att det svors över bilförare som inte stannade när de kört på en katt undrar jag över vilket ansvar man som kattägare lägger på trafikanter?
Vad förväntas man göra om man kör på en katt?
Förväntas man leta reda på katten, ta den till veterinär och leta upp ägaren?
Ska man betala?
Har inte kattägaren ett ansvar för katten?
Vad har kattägaren för ansvar för den som kör på katten?
Skulle jag personligen råka köra på en katt, skulle jag må fruktansvärt dåligt av bara den saken, verkligen dåligt, kan jag förvänta mig att kattägaren skulle ta ansvaret för det?
Släpper man ut katten finns det ju risken att den blir påkörd, men varför anser man sig som kattägare att ha rättigheten att släppa ut katter i trafiken utan hänsyn till den trafikanter som kan köra på katten?
Jag ser ofta katter vid vägen och brukar då bromsa in, varna bakom varande och blinka mot mötande om katten nu skulle få för sig att knalla över vägen.
Men jag tycker det är lika sorgligt varje gång jag ser en katt vid vägen.