Kattens värde-gratis?

T

tirre

Vad tycker ni andra om katter som skänks bort eller säljs för en krona tassen? Är det försvarbart? Själv är jag helt emot och tycker att det är mycket dåligt att det förekommer. Har man skaffat en katt får man också ta ansvar för den. Flyttar man följer den med, blir man allergisk så gör man allt för att den kan bo kvar alternativt omplacerar den till en fodervärd. Som det är nu är det allt för många som inte tar något som helst ansvar för sina djur. Och det är ju ännu lättare att strunta i dem om de inte har kostat nåt att skaffa. De som får lida för det är katterna som många gånger går en mycket tråkig framtid till mötes och lider helt i onödan för att vi människor inte kan ta ansvar för våra handlingar.

Tycker det är skamligt att sälja katter under 1000:-.

Oavsett ras! Men så är jag också emot blandrasavel (katt, häst och hund m.m) och det förekommer ju i massor. Tyvärr!

Tycker man ska ta ansvar för sitt djur och är man inte intresserad av avel när man köpt ett husdjur så ska man kastrera.

Vore ju drömmen om kattuppfödarna kastrerade kattungarna innan försäljning och naturligtvis tar mer betalt.

får jag fråga varför du är emot att man korsar djur?!
jag tycker att man absolut ska ta betalt för alla slags djur! så att den man säljer till känner ett större ansvar för djuret.

OM man vet att det är garanterat gott hem till människor man känner så tycker jag det är okej. Men om man säljer över annons eller liknande så bör man ta mer betalt för att höja statusen på katten...

Jag skänkte bort en av mina rasrena kattungar till en bekant tillika affärspartner till min mamma. Detta för att jag vet att hon kan ge honom ett kanonhem och för att hon suktat efter den kissen sen han föddes och ingen verkade intresserade av honom. När han fyllde 11 v lovade jag bort honom till henne och veckan efter ringer 3 st och vill ha honom för det priset jag begärda, dvs 4000:-.
Men hon fick honom ändå och jag är jättenöjd med mig själv för det. Dock hade jag aldrig gjort samma sak till en person jag inte känner.

Jag är också emot blandning. Det finns så många olika raser av de flesta djuren idag att alla garanterat kan hitta just sin favorit och blandning är bara onödigt.
Tycker jag :smirk:

då har vi olika åsikter.. :smirk:
fast alla tycker ju olika. angloaraber tilltalar tex. mej mer än vad engelska fullblod och araber gör.
och det är ju en korsning... engelskt fullblod/ connemara blir väldigt fint resultat också! har sett med egna ögon :D..
men man tycker ju olika som sagt var...
ska förövrigt korsa min jättekanin/vädur med någonting för jag tänker korsa henne med renrasig...

Jag tycker det är hemskt att man skänker bort katter.... många som eg inte har råd med katt kan på så sätt skaffa ändå....

Katter blir oförsäkrade, utan vaccin, utan avmaskning, utan bra foder osv.....

Jag önskar jag hade haft möjlighet att öppna ett jourhem här uppe, där katter kan få komma och sedan bli omplacerade..... tror inte det finns något sånt ställe här kring krokarna.... :smirk:

Eftersom att katten idag har så pass låg status ser jag rent generellt "gratiskatter" som någonting negativt. Vi lever i ett samhälle där man (ja, jag generaliserar) värdesätter materiella ting. Ju dyrare saker man köper, ju mer rädd är man om saken. Och tyvärr så är katter i vissa människors ögon just saker, ting. Hur förklarar man annars fenomenet att folk kastar ut katter när man är less på dem för att sedan hämta hem en ny kattunge?

Högt pris garanterar inte att köparen kommer ta bra hand om katten. Men jag tror att ett högt pris (över 1000:-) kan få folk att tänka efter före och rensa bort en del drägg.

Är emot all avel som inte är seriös. Och det innebär så väl okunnig avel bland renrasigt och okunnig/kunnig avel med blandraser.

jo det är klart att jag är emot oseriös avel fast korsningsavel behöver inte nödvändigtvis vara oseriös!

Jo enligt mig är det oseriös. Vad har man för mål med sin avel om man blandar olika raser?

Oseriöst för mig innebär inte att man inte sköter katterna/hundarna ordentligt eller att man ger dem billig mat.

Vad tycker ni andra om katter som skänks bort eller säljs för en krona tassen?
Jag tycker att de är precis lika värdefulla som raskatter som går för 5 000 kr!

Jag har fått båda mina katter 'billigt', den förste var en julklapp och den andra gav jag 20 kr för. Mina katter har lika stort värde för mig som om jag köpt dem för tusenlappar! :mad: Jag blir faktiskt arg när ni påstår att en katts värde bestäms av dess pris! Visst finns det människor som inte ser något värde i katten de fått för en femma, men jag tror faktiskt inte att det är majoriteten.

Om någon har lust att påstå att de farit illa pga att jag inte satte mig i skuld för att skaffa dem utan istället kan lägga de pengarna på att se till att de är försäkrade, käkar kvalitetsfoder och har bäst-i-test sanden i sin låda, så kan ett besök hos mig snabbt ta er ur den villfarelsen!

De är utan ras, utan stamtavla och utan prislapp - men för mig är de det värdefullaste jag har! För min del kan alla prisvinnande, puderdoftande, renavlade raskatter slänga sig i väggen, för inga katter går upp mot mina pälsbäbisar! *slår näven i bordet*

Nej nej, var rädd om nävarna! Det är INGEN som påstår att den som har gratiskatt måste behandla den sämre! Mina katter kostade 250 kr styck och det innebär inte att jag behandlar dem 250 kr bättre än du men 4250 kr sämre än en raskatt.

Felet är att katter erbjuds gratis. Det ger fel signal. Det är inte vettigt att en levande katt är billigare än en leksakskatt. Ett djur ska kosta, det är ju ett liv.

Folk som inte har råd med djur ska inte ta en katt för att den är gratis. Då har de inte råd att hålla den heller - det är ju jättedyrt!

Själv skulle jag gärna ge bort en katt om det var till ett perfekt hem, där jag visste att den inte skulle behöva sakna något, inte heller kärlek. Men jag skulle aldrig annonsera ut gratiskatter, eller bara lämna iväg en katt för en tjuga. Katter har ett värde.

mandalaki

Det är inte korsningarna i sig det är fel på. Utan effekten av att katter avlas hejvilt så att tillgången överstiger efterfrågan. Så den som är emot huskatts/korsningsavel är på katternas sida ! Inte tvärt om. Jag har två huskatter som jag älskar över allt annat, men skulle INTE kunna tänka mig att avla på dem eftersom världen är full av huskatter som är hemlösa, varför göra ännu fler ? ÄVEN om jag lätt skulle kunna hitta hem åt dem så är det viktigare för mig att hemlösa katter får hem först.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 903
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 076
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 946
Senast: Stereo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka