Kattens värde-gratis?

Jag håller med de flesta åsikter som kommit fram i dsikussionen. Ni som tror att "alla" "gratiskatter" tas om hand så himla bra kan ju gå in på tex www.djurhjalpen.nu eller www.katthemmet.nu och få se en helt annan bild av verkligheten. Efter att ha varit jourhem åt ett katthem en ganska kort tid och fått höra hundratals hemska historier gör att jag har fått en helt annan bild av problemet. Att skänka bort katter (och andra djur) är absolut inte bra. Självklart finns det en minoritet som av vissa skäl har valt att ge bort sina katter till bekanta som de känner väl, det är en annan sak. Bara i Sthlm finns 10.000-tals hemlösa katter. Många av de är fd. gratis katter eller följden av oplanerad huskatts"avel". Därför är jag helt emot det. Alla som kallar sig djurvänner borde känna hur det skär i hjärtat att läsa om alla dessa bortslängda katter utan hem. Och till följd av det vara emot huskattsavel och gratiskatter.

Sen finns det ju vissa aspekter som underlättar för det här att fortgå. Tex. att det fortfarande finns vissa ställen där det fortfarande går att annonsera gratiskissar (ex. Buke) När inte ens DN (som ju inte är någon speciell djurtidning) har stoppat det så är det ju väldigt konstigt att ex. Buke fortfarande tillåter det.

När inte ens DN (som ju inte är någon speciell djurtidning) har stoppat det så är det ju väldigt konstigt att ex. Buke fortfarande tillåter det.

:bow:
Håller med.
En bra ide är att skapa en tråd om detta på Om Bukefalos eller PM:a Gunnar. Fast nu sköter ju en Annonsdriekt om Bukefalos annonser men Gunnar borde väl ändå kunna införa vissa restriktioner?!

Det är ju sagt att vi ska kunna påverka utformningen på annonsavdelningen en heldel, så om någon PM-ar Gunnar går det säkert att ordna... Jag har faktiskt aldrig tänkt på det, kollar aldrig kattannonser här.

Ha,ha! PM:a Gunnar! Det gjorde jag för säkert ett halvår sedan men har fortfarande inte fått något svar. Då var det ju fortfarande det gamla systemet som fullt kontrollerades av den här sidan. Men det kanske är en väldigt svårt att genomföra :crazy: Ungefär som fred på jorden verkar det som

Kan det inte bli så att sk gratiskatter kan komma till laboratorier
och bli försökskatter? Har hört att kostar katterna över 50kr
så blir dom inte försökskatter för då "lönar" det sig inte för laboratoriet.
Men är det någon som annonserar ut dom gratis så är det ju toppen för
deras del... Nu vet jag inte om det här är sant men jag finner inget
som säger att det inte skulle vara det.

Jag har varit på Stockholms Katthem och hälsat på katterna.
Jag och min sambo har pratat om att skaffa katt ett tag och
tro mig det ligger många tankar bakom det. En katt, eller
ett djur, är inget man bara skaffar sig. Det är mycket som
kommer till.

Jag läser dagligen flera katthems sidor på nätet och får läsa
den ena läskiga berättelsen efter den andra om vad som hänt katter
som släppts vind för våg. Att se en bild på en katt som dött av
svält eller se en liten kattunge död med huvudet bortslitet.
Det är vidrigt! :cry:
När jag köper katt, även om den nu kanske kostar 100kr,
så ska jag ha tänkt igenom det minst tusen gånger och när
krabaten kommer hem till mig kommer hon stanna där hela
hennes långa liv!

/Ammi ~ blivande kattägare!?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 903
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 076
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 946
Senast: Stereo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka