T
tirre
Jag håller med de flesta åsikter som kommit fram i dsikussionen. Ni som tror att "alla" "gratiskatter" tas om hand så himla bra kan ju gå in på tex www.djurhjalpen.nu eller www.katthemmet.nu och få se en helt annan bild av verkligheten. Efter att ha varit jourhem åt ett katthem en ganska kort tid och fått höra hundratals hemska historier gör att jag har fått en helt annan bild av problemet. Att skänka bort katter (och andra djur) är absolut inte bra. Självklart finns det en minoritet som av vissa skäl har valt att ge bort sina katter till bekanta som de känner väl, det är en annan sak. Bara i Sthlm finns 10.000-tals hemlösa katter. Många av de är fd. gratis katter eller följden av oplanerad huskatts"avel". Därför är jag helt emot det. Alla som kallar sig djurvänner borde känna hur det skär i hjärtat att läsa om alla dessa bortslängda katter utan hem. Och till följd av det vara emot huskattsavel och gratiskatter.
Sen finns det ju vissa aspekter som underlättar för det här att fortgå. Tex. att det fortfarande finns vissa ställen där det fortfarande går att annonsera gratiskissar (ex. Buke) När inte ens DN (som ju inte är någon speciell djurtidning) har stoppat det så är det ju väldigt konstigt att ex. Buke fortfarande tillåter det.
Sen finns det ju vissa aspekter som underlättar för det här att fortgå. Tex. att det fortfarande finns vissa ställen där det fortfarande går att annonsera gratiskissar (ex. Buke) När inte ens DN (som ju inte är någon speciell djurtidning) har stoppat det så är det ju väldigt konstigt att ex. Buke fortfarande tillåter det.