Kattens värde-gratis?

Jo enligt mig är det oseriös. Vad har man för mål med sin avel om man blandar olika raser?

Oseriöst för mig innebär inte att man inte sköter katterna/hundarna ordentligt eller att man ger dem billig mat.

Hur tror du många av våra raskatter har skapats? Jag tycker att man ska vara försiktig med att kasta ur sig att all korsningsavel är oseriös. Det finns människor som arbetar hårt för att skapa nya raser (om vi sedan behöver fler nya raser är en annan fråga) och det är inget som säger att de är mindre kunniga och seriösa än vi som avlar renrasigt.

Idag är det väl tyvärr så att största delen av den korsningsavel som existerar är oseriös och de som ägnar sig åt det vet inte vad de gör många gånger. Det är beklagligt, men det betyder inte att alla som ägnar sog åt korsningsavel är oseriösa och okunniga. Det är som att låta oseriösa raskattsuppfödare representera alla oss raskattsuppfödare.

Sedan har vi ju kontrollavel som också är korsningsavel. Något vi ägnar oss åt i min ras. När det handlar om kontrollavel finns det ett gott syfte dvs att utöka avelsbasen och undvika inavel, men enligt dig är vi oseriösa då för det är trots allt korsningsavel vi sysslar med.

Mina katter är vanliga bonnkatter, fick dom gratis. De är avmaskade, vaccinerade och kastrerade. Båda två.

Sambon vill att vi ska avliva honan, då hon är halvt omöjlig. Kissar overallt i perioder, löper trots kastration samt river ner allt i hela lägenheten. Sambon tycker att det var "bra" att vi inte köpte någonraskatt, utifall den skulle blivit lika galen som den här honan. Det är enligt honom mer försvarbart att avliva honan när vi fick henne gratis, än om vi betalat 3000:- för henne. (Kan tilläggas att han inte är någon kattälskare direkt :p)

Men jag kan lugna er med att någon avlivning inte kommer på fråga. Snart blir det flytt till hus för vår del, och då kommer kattdamen att få tillbringa mer tid utomhus, då hon inte trivs inne.

Helt sant att många (de allra flesta) av våra raser idag är resultat av blandrasavel. Men skillnaden är att man då har haft ett specifikt MÅL och SYFTE med sin avel. Man har noga valt ut avelsdjuren, precis som vid rasavel.
Men HUR många av de blandraskullar som man ser annons på i tidningarna tror du är avlade efter ett sådant syfte? En försvinnande liten summa, är jag rädd.
Alldeles för få är insatta i vad avel innebär och vilket ansvar det medför.

Helt sant att många (de allra flesta) av våra raser idag är resultat av blandrasavel. Men skillnaden är att man då har haft ett specifikt MÅL och SYFTE med sin avel. Man har noga valt ut avelsdjuren, precis som vid rasavel.
Men HUR många av de blandraskullar som man ser annons på i tidningarna tror du är avlade efter ett sådant syfte? En försvinnande liten summa, är jag rädd.
Alldeles för få är insatta i vad avel innebär och vilket ansvar det medför.

Som jag redan nämnt så tror jag att majoriteten av den korsningsavel som pågår idag är oseriös, men det betyder inte att man ska fördöma korsningsavel i sig. Det är ju oseriös avel som är fel och den finns både inom renrasaveln och korsningsaveln.

Men, man bör vara försiktig när man hasplar ur sig saker som att all korningsavel är oseriös för då är de uppfödare inom min ras som ägnar sig åt kontrollavel i allra högsta grad oseriösa för de sysslar med den allra värsta och vidrigaste formen nämligen PLANERAD korsningsavel.

Så fel kan det bli om man är för snabb med att fördöma vissa saker.

Jag håller mig till att säga att jag är emot att oseriös och syfteslös avel (där inräknad avel på huskatter, eftersom det knappast går att bedriva seriös avel på katter som inte registreras).

Jag är emot att skänka bort kattungar på annons eftersom man aldrig vet var de hamnar. Däremot är det ok att inte ta betalt om man redan vet att personen ifråga är vettig och har god ansvarskänsla! (dvs. man känner personen)

Vi fick våra två pälsbollar gratis av en dam i grannbyn eftersom hon kände oss (mig) och visste att vi kunde erbjuda ett bra och långvarigt hem.
För mig är det inte två gratis-katter, utan MINA katter som skall behandlas så bra som det går. Efter att katten kommit hem spelar det ingen roll hur mycket den kostade i inköpspris tycker jag.

Ena akutsteriliserades för ett tag sedan (se tidigare trådar), och den andra ska steriliseras senast innan sommaren.

jag tycker inte man ska skänka bort katter...eller något djur föressten.. :mad:
Ingen katt borde säljas under 1500 tycker jag..

och vad e det för fel på blandraser då???
e dom inte lika mycket djur?? har dom inte samma värde för det?? :confused:

och vad e det för fel på blandraser då???
e dom inte lika mycket djur?? har dom inte samma värde för det?? :confused:

Men det handlar ju inte om det. Givetvis har själva kattlivet lika mycket värde som en raskatts liv har. Men det är ju inte det som det handlar om.

Jo, det är precis vad de har. Det är ju det som är poängen. Så länge det finns katter som är gratis så är det lätt för människor att skaffa en kattunge bara för att den är söt.

Det är definitivt inte så att alla som har billiga katter är oseriösa, men merparten av de oseriösa ägarna har just katter de fått gratis. Vilken människa betalar 5000:- för något som de inte är beredda att ta hand om?

Jag är emot all avel som inte är välplanerad, med en noggrann tanke bakom. Dvs på katter rasren avel, eller korsningsavel i syfte att förbättra (eller om man nu nödvändigtvis vill skapa en ny) ras. Givetvis ska man även tänka på hälsa, temperament, rasstandard och linjer. Bara att para två katter av samma ras gör det inte till genomtänkt och bra avel.

ja men det är ju inte korsningar i sej det är fel på! alla som korsar djur är inte oseriösa! det är bara att inse! jag är emot alla som avlar på katter/hundar/hästar som inte sedan kan ta hand om dom! då spelar det ingen roll om det är renrasigt eller blandras! det hör liksom inte till saken! en blandras har både samma värde och kan ha precis som renrasiga ha både mer eller mindre kvaliteter.
Konstaterar:
Är emot: All oseriös avel där ägare ej tar hand om sina djur ordentligt (oavsett om det är blandras eller renras)
Är för: All seriös avel där ägaren tar ansvar för sitt/sina djur (oavsett om det är blandras eller renras)

nej kanske inte inom kattaveln. fast nu diskuterade vi ju avel överhuvudtaget.. :smirk:
fast där kan jag hålla med om att det kan va hyfsat onödigt att korsa olika raser. FAST så länge man tar hand om sina djur så är det okej!

Men iom att det är ett kattforum, så pratar vi väl om katter? :confused:

Det är sällan du som uppfödare har kvar alla katter i en kull, och hur mycket man än litar på personen man ger bort katten till så är det många som tröttnar/blir allergiska eller annat och placerar om katten till en helt ny person som ingen känner för att det är brått.

ja det är ju självklart så att man inte behåller alla katter i en kull men för mej ingår liksom ett bra hem med att man alltid försöker hitta bra hem till sina katter! jovisst men det var inte jag som började diskutera "alla däggdjur".
:bump:

Ja då har hon haft tur! :) Mkt få katter har det. :(
mja, nog är det väl ändå så att de allra flesta som tar en gratiskatt faktiskt tar ansvar för den!? Jag har en raskatt o en bondkatt som vi fick gratis av kompisar. Har aldrig skiljt på dem! Jo, förstås - hade livförsäkring på raskatten men inte bondisen (bara av ekonomiska skäl så att jag skulle kunna köpa en ny rex om den dog). Veterinärförs har jag på båda. Av de jag känner som har/ har haft gratiskatter finns INGEN som misskött dem eller lämnat dem kvar på lantstället osv...
Dock vet jag också att såna människor finns och nog skulle jag själv ta betalt för en bondkatt om jag nu fick kattungar (har dock ingen hona o skulle aldrig medvetet avla).

jag köpte missy för 5 kr,1 kr tassen och en för hennes brutna svans.
men visst,dom kan hamna i fel händer när dom är billiga.
min 6 åriga hanne fick jag gratis på ett hem för misshandlade djur i norge.då var han bara en kattunge.

För mig som fattig student är det tur att det finns billiga katter. Min kattunge kostade en hundring i inköp. Till det ska läggas

- vacc 600 kr
- försäkring 325 kr
- avmaskning 100 kr
- transportbur 220 kr
- foder 300 kr/påse (ev 200 med rabatt)
- kattsand ca 70 kr/påse
- halsband, leksaker mm ca 100 kr
- kastrering och id-märkning ca 1000 kr (e sex månader dock)

Totalt ger detta 1815 kr första månaden. Hade det tillkommit, säg 1 500 för katten så vete sjutton om jag hade skaffat den, iaf inte i nuläget. De pengarna ligger tillsammans med en bra slant till i min buffert, vilken jag inte vill vara utan om det skulle hända något med katten.

Om "uppfödaren" hade avmaskat och vaccinerat katten så hade jag naturligtvis betalat för det i inköpspriset i stället, vilket ju hade varit att föredra.

För mig som fattig student är det tur att det finns billiga katter. Min kattunge kostade en hundring i inköp. Till det ska läggas

- vacc 600 kr
- försäkring 325 kr
- avmaskning 100 kr
- transportbur 220 kr
- foder 300 kr/påse (ev 200 med rabatt)
- kattsand ca 70 kr/påse
- halsband, leksaker mm ca 100 kr
- kastrering och id-märkning ca 1000 kr (e sex månader dock)

Totalt ger detta 1815 kr första månaden. Hade det tillkommit, säg 1 500 för katten så vete sjutton om jag hade skaffat den, iaf inte i nuläget. De pengarna ligger tillsammans med en bra slant till i min buffert, vilken jag inte vill vara utan om det skulle hända något med katten.

Om "uppfödaren" hade avmaskat och vaccinerat katten så hade jag naturligtvis betalat för det i inköpspriset i stället, vilket ju hade varit att föredra.

Sälva poängen är för mig att man betalar för det man får. Dvs om uppfödaren endast haft utgifter för mat och sand så betalar man för de utgifterna. Har uppfödaren sedan vaccinerat, avmaskat, försäkrat etc kattungen så betalar man för det.

Och här har du en annan fattigt student som ändå har lyckats köpa två halvdyra raskatter.

Men att det bör finnas billiga katter så att alla har råd att skaffa en tycker jag är ett svagt argument. Jag känner många som fått en katt gratis och de har skippat allt med vaccinationer, avmaskning etc. Om den som säljer gör detta innan katten säljs kan man inte sälja katten billigt (om man inte har mycket pengar).

Om jag bara räknar på vaccinering, veterinärbesikting, sand, mat och avmaskning så överstiger de utgifterna 1000kr/kattunge.

Det borde finnas något nationellt krav på att alla som föder upp kattungar ska vaccinera, avmaska och veterinärbesikta kattungarna inna leverans. För katternas skull. Och för att folk ska inse att det är ett enormt ansvar att föda upp en kull.

Så 1000:- för en kattunge som fått all denna vård är billigt.

Citerar mig själv:

"Om "uppfödaren" hade avmaskat och vaccinerat katten så hade jag naturligtvis betalat för det i inköpspriset i stället, vilket ju hade varit att föredra. ."

Som du ser tänker vi lika. Jag är dock inte så säker på att jag skulle varit villig att betala mer än den hundringen för en ovaccad, oavmaskad och obesiktigad huskattsunge då det tillkommer så mycket kostnader.

"Det borde finnas något nationellt krav på att alla som föder upp kattungar ska vaccinera, avmaska och veterinärbesikta kattungarna inna leverans. För katternas skull. Och för att folk ska inse att det är ett enormt ansvar att föda upp en kull."

Precis, tyvärr är det svårgenomförbart.

"Och här har du en annan fattigt student som ändå har lyckats köpa två halvdyra raskatter."

Jaha... :smirk:

Jag har absolut inget emot blandraser oavsett djur. De är för mig lika mkt värda som renraser. Jag har ju själv två st n.skogskatt/birmor. Katter jag köpt för bara 500:-/st men som är mkt högt älskade och högt försäkrade. De får all tänkbar vård, kärlek och bra mat.

Jag är emot att katter kostar 1:- tassen. Jag gillar inte någon avel som inte har ett seriöst mål. Att ha ett mål i sin avel som gynnar katterna/kattaveln är helt ok. Att det finns en tankte bakom varje parning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 903
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 076
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 946
Senast: Stereo
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka