Jo enligt mig är det oseriös. Vad har man för mål med sin avel om man blandar olika raser?
Oseriöst för mig innebär inte att man inte sköter katterna/hundarna ordentligt eller att man ger dem billig mat.
Hur tror du många av våra raskatter har skapats? Jag tycker att man ska vara försiktig med att kasta ur sig att all korsningsavel är oseriös. Det finns människor som arbetar hårt för att skapa nya raser (om vi sedan behöver fler nya raser är en annan fråga) och det är inget som säger att de är mindre kunniga och seriösa än vi som avlar renrasigt.
Idag är det väl tyvärr så att största delen av den korsningsavel som existerar är oseriös och de som ägnar sig åt det vet inte vad de gör många gånger. Det är beklagligt, men det betyder inte att alla som ägnar sog åt korsningsavel är oseriösa och okunniga. Det är som att låta oseriösa raskattsuppfödare representera alla oss raskattsuppfödare.
Sedan har vi ju kontrollavel som också är korsningsavel. Något vi ägnar oss åt i min ras. När det handlar om kontrollavel finns det ett gott syfte dvs att utöka avelsbasen och undvika inavel, men enligt dig är vi oseriösa då för det är trots allt korsningsavel vi sysslar med.