Katten vill inte vara ute...

Sv: Katten vill inte vara ute...

Nej problemet var inte att hunden busade efter katterna. Hunden gör som jag säger.
Problemet är att katterna inte låter hunden vara ifred.
Hunden lyder mig och accepterar att vi är hennes ledare och får inte röra katterna när de är i sina sovkorgar eller på sina andra sovställen vilket hunden accepterar tillfullo, men vill katterna kela med hunden trots att hon ligger i sin korg och sover så går de helt sonika dit och väcker henne och kelar med henne och då blir hon väldans uppspelt och till sig och de slutar ju oftast med att de jagar...varandra faktiskt.
Där i problemet anser jag, att hunden måste acceptera dem på deras villkor men att det inte är ömsesidigt och att de bara klafsar in på hennes revir hur som.
Samma gäller soffan som racerbana, sova i den är ok men att kloa i den eller rejsa i den är inte ok, precis som att hunden faktiskt inte heller fick göra det när hon var valp (hon får iofs. inte sova i den nu heller.). Precis som de inte får hänga i gardiner eller bajsa på golvet, men detta har de fixat så jag antar att de ska kunna fixa detta sista med. De får gärna springa och busa och vara vilda kattungar, men den inte i soffan för det behöver de inte vara, golvet går precis lika bra tom. bättre och det är lika bra att de lär sig nu att det accepteras inte.
När de går överstyr nu så brukar vi ta vars en katt och leka med på egen hand, tex. apportlekar eller med boll, laserpenna, eller bara lugna ner dem med att sitta och kela med dem och få ner nivån lite.
Läser på många sidor att man ska uppfostra sin katt, men jag verkar vara ensam här om att vilja göra det...;) (obs, ironi)
Vill bara ha tips och hoppades att de med mer erfarenhet kunde ge oss det, men detta kanse är fel forum för det.

Till ursprungsfrågan så kan jag berätta att hankatten varit ute i trekvart i dag, syrran var ute i en kvart i koppel sen ville hon in, men han stannade kvar ute och lekte med löv!

Blir faktiskt lite upprörd. Skaffa porslinskatt om du bara vill ha nåt som ligger och sover på soffan:(

Wow vilken bra idé, att vi inte tänkte på det! Tro jag ska låta stoppa upp de två ja har nu istället! Kanontips!

Självklart går det att uppfostra en katt men att få dem att sluta busa är svårt. Och enligt mig så ska man inte ha katt om man inte tillåter dem att leka (inom rimliga gränser så klart, de får inte förstöra tex riva i soffor).
Finns ju många sätt att uppfostra en katt, blomsprutor funkar bra för många, i samband med soffor är det kanske inte det bästa. Annars brukar det funka utmärkt att säga åt dem på skarpen, tänk på att katter har bra hörsel så man ska inte skrika åt dem. Är de riktigt jobbiga så är det lättast att sära på dem en stund tills de lugnat ner sig. Eftersom det oftast är att de busar med varandra.
Sen om det är problem att de busar med huden så lär dem att de inte får vara i hans korg, låt hunden få en egen plats så han kan komma undan från katterna. Kommer de dit, så putta eller luft bort dem, säg nej och släpp dem en bit bort. Det gäller att vara ihärdig i början och ha tålamod, men när de väl lärt sig så brukar det inte vara några problem. Kanske kan ni använda vattenspruta där om ni vill, annars brukar det räcka att putta bort dem och vara bestämd.

Jag tackar igen för bra tips!
:bow:

Jag har försökt just det där med att var bestämd på rösten och lyfta bort dem från hundens korg, det har gått så där. Hunden har gått där i från och skämts... Så det biter på nån i alla fall.
Jag har börjat lämna dem lite nu (tog ledigt för att vara hemma första tiden med dem) och några gånge när jag kommit hem har de sovit i hundens korg allihopa.
Väntar bara nu på att tjejkatten ska bli kastrerad och läkt så kanske de vill vara ute och busa allihopa och sen komma in och vara liiite mera lugna?

Blomsprutan har vi tagit till för att inte de ska gå på köksbordet, där är liksom ingen dubbelmoral med att de får sova men inte busa:crazy: och det har funkat med vissa snedsteg (men dom är inte så tiggiga av sig).

Har du fler kattfostringstips?

Har inte läst mer än första inlägget och nått svar på det ... men kan det ha med vädret att göra med ?

Mina föräldrar har en katttjej som de fick lura ut - pappa kastade papperstussar genom fönstret och kattan apporterade dessa och ville in. Under höst/vintern när hon inte var mer än några månader (säkert i samma ålder som dina) var hon knappt ute alls. Framåt våren var det betydligt roligare att vara ute (då hade hon vuxit till sig lite med och kunde försvara sitt revir). Mycket möjligt att dina är likadana ?

Nej problemet var inte att hunden busade efter katterna. Hunden gör som jag säger.
Problemet är att katterna inte låter hunden vara ifred.
Hunden lyder mig och accepterar att vi är hennes ledare och får inte röra katterna när de är i sina sovkorgar eller på sina andra sovställen vilket hunden accepterar tillfullo, men vill katterna kela med hunden trots att hon ligger i sin korg och sover så går de helt sonika dit och väcker henne och kelar med henne och då blir hon väldans uppspelt och till sig och de slutar ju oftast med att de jagar...varandra faktiskt.
Där i problemet anser jag, att hunden måste acceptera dem på deras villkor men att det inte är ömsesidigt och att de bara klafsar in på hennes revir hur som.

Nu vet jag inte om katterna börja bita efter hunden och därför jagar upp henne men om de går dit och kelar så ser jag inte riktigt att hundens reaktion måste bli att hon ska börja jaga och leka med dem. Ifall de bara stryker sig mot henne och rullar runt så borde hon kunna slappna av och mysa.

Samma gäller soffan som racerbana, sova i den är ok men att kloa i den eller rejsa i den är inte ok, precis som att hunden faktiskt inte heller fick göra det när hon var valp (hon får iofs. inte sova i den nu heller.). Precis som de inte får hänga i gardiner eller bajsa på golvet, men detta har de fixat så jag antar att de ska kunna fixa detta sista med. De får gärna springa och busa och vara vilda kattungar, men den inte i soffan för det behöver de inte vara, golvet går precis lika bra tom. bättre och det är lika bra att de lär sig nu att det accepteras inte.

Katters natur ligger i att vara och leka på höjder "uppåt". Tror det kommer bli svårt att få dem att inte rejsa i soffan, mitt bästa tips är att skaffa ett överdrag när ni inte är hemma och kan säga åt dem så soffan inte skadas eller skaffa en billig soffa. Men lyft ner dem gång på gång när ni är hemma, kan dock bli svårt att få dem att förstå att de får ligga i ert knä i soffan men inte busa i den. Men om ni inte vill ha dem i knäet där öht så kan du pröva att blåsa på dem varje gång de hoppar upp. Är lätt obehagligt för mina katter men inget som gör ont.

När de går överstyr nu så brukar vi ta vars en katt och leka med på egen hand, tex. apportlekar eller med boll, laserpenna, eller bara lugna ner dem med att sitta och kela med dem och få ner nivån lite.
Läser på många sidor att man ska uppfostra sin katt, men jag verkar vara ensam här om att vilja göra det...;) (obs, ironi)
Vill bara ha tips och hoppades att de med mer erfarenhet kunde ge oss det, men detta kanse är fel forum för det.

Till ursprungsfrågan så kan jag berätta att hankatten varit ute i trekvart i dag, syrran var ute i en kvart i koppel sen ville hon in, men han stannade kvar ute och lekte med löv!

Det låter som en bra metod att sära på dem ibland (tror inte på det permanent, blir mer överskottsenergi då).
Jag tror att de nog kan vänja sig vid att vara ute mer så småningom men det kommer ta minst ett par månader till grundtryggheten finns där hos de små ungarna. Du får hoppas på att de kommer tycka snön är rolig och inte otäck nu när det snart blir vinter.
Att vara ute mycket tillsammans med dem, kanske lära hunden och katterna att det är okej att busa ute tillsammans men inte inne, ta med hunden ut som en extra trygghet utomhus, leka med råttor och laserpekare ute är några saker jag kan komma på.
Och sedan låta dem mogna och känna sig tryggare med tiden.

Senast ändrad:

Ge katten tid. Min ena ville vara ute mycket och tidigt, den andra ville inte vara ute alls, sen kunde han när han var över året tänka sig gå ute lite. I år är han fem år - och NU har han börjat vilja det.

En annan kom som vuxen, aldrig varit ute. Gick direkt ut som om hon alltid haft det valet. Försök inte tvinga dem tycker jag.

Då är att hunden härjar med katterna värre tycker jag. Och ja jag anser det är hundens som reagerar fel. Katterna här kör fullt ös medvetslös-lek, och tvångskelar riesenherren rätt ofta. Han är inte så förtjust, men han ligger still och ser plågad ut med, försöker ignorera dem och hoppas de ska gå därifrån :devil: När han blir riktigt less morrar han, och går därifrån om katterna inte pyser.

Och att hunden 'är där' när du tar bort och fyar katterna tyder enligt mig på att hunden fyar.

Så håller med övriga, träna hunden på att sluta härja med katterna. För även om du inte ser det sitter lösningen i hunden, och det är den du ska träna. Lycka till!

Jag vet faktiskt inte om det finns så mycket mer att göra, ha tålamod och var ihärdig är väl bästa tipset.
Katter är ju inte flockdjur som hundar är, därför har de inte heller samma ledarinstinkter. En hund lyder sin ledare, en katt lära sig vad som är mattes revir och vad som är kattens revir. Det är ledarskap på ett annat sätt bara. De kan lära sig de också, men inte i samma utsträckning.

Vet inte om jag skrev det innan, men vill hunden också ha lite lugn och ro kanske det är bättre om han får ett eget rum som inte katterna får vara i. Att ha ett eget revir är ju mycket tydligare och enklare för katterna att lära sig än att den får sova i hundkorgen, men inte busa i hundkorgen. Där är det lättare att instinkterna tar över och de börjar busa och leka istället.
Det hade ju varit en enkel lösning tills de växt till sig lite och börjar lugna ner sig och har förstått gränserna.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
186
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Har en 11 månaders bondkatt som varit inne hela livet. Steriliserad hane. Nu har han fått börja komma ut i koppel och älskar det. Så...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: skiesabove
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 386
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka