Katten kräks!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare sthlm23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 458
S

sthlm23

Min katt kräks upp sin mat ca två ggr veckan, nån som har nån bra erfarenhet av ngt magvänligt torrfoder? Han äter bara torrfoder, och är frisk i övrigt, pigg och glansig i pälsen. Han dricker bra också (älskar vatten, har alltid gjort).

Sv: Katten kräks!

Hårbollar?
Under fällningen har stora hårbollen Nils spytt upp hårbollar lite nu och då utan att han varit dålig.
Har katten någon magbakterie får du nog ta katten till vet. för att göra prover.

Nix, det är bara mat som kommer upp, inget annat. :confused:

Ganska hel. Min förra katt kräktes också en del när han blev äldre, vetten sa att katter ofta har känsliga magar och att det var därför han kräktes. Men den här katten e bara typ 6-7 år (han var inte min från början, är egentligen sambons).

Han är innekatt förresten, går aldrig ut.

Senast ändrad av en moderator:

Det kan ju vara så att han äter för fort. Det finns ju torrfoder för känsliga magar, testa det. Men glöm inte att övergången måste göras sakta.

Jag har testat flera torrfoder för känslig mage, inget har minskat kräkningarna hos min ena katt. Däremot finns det andra katter som de har funkat på, så det kan vara värt att testa.

Det som funkar bäst på min katt är blötfoder som inte är söndermosat utan upplagt i stora bitar. Då tar det lite längre tid för honom att äta och han kräks inte lika lätt.

Ok! Ska testa Hills och se vad som händer. Tyvärr äter han inte blöt mat i någon form, endast räkor isåfall. Han fattar inte hur man "gör" med annan mat..han leker bara med den då.

Jag vet, han är knäpp. :smirk:

Min pojkväns katt, Måns :love: , spydde upp typ all mat väldigt ofta förut och det misstänktes tandsten. Han togs till vet. och hade mycket riktigt tandsten. Spydde mindre enligt mig iaf, men det byttes foder också till Bilanx Complete och det funkar väldigt bra! :) Så prova det ett tag kanske ;)

Jag har också en som äter fort och har känslig mage. Inget har hjälpt utom att byta helt till blötmat, även om det var mycket protester och självsvältande katt första veckorna.

kissen får inte sig något annat än kattmaten?

har en honkatt hemma som jag misstänker är glutenintolerant, äter hon pasta, bröd,kakor mm så vet jag att inom 10 minuter kommer jag att få torka spyor på mina mattor :mad: , hon avslutar med att äta på mina fredskallor och spy grönt och sedan är det bra och hon går och äter ny mat, detta har gjort att jag måste vara väldigt ordentlig när jag lagar pasta så att maten ej smiter ned på golvet

*svarar alla*

Tack för alla svar! :bow:

Han har ingen tandsten. Jag köpte ett specialfoder i går för känsliga magar, får hoppas att det blir bättre. Han gillade i alla fall fodret så mkt att han började kurra högt när han åt! :love: Tacka fan för det när en sketen lite påse kostar 45 spänn.. :crazy:

Frisk**s slänger jag nu.

Senast ändrad av en moderator:

sthlm23 skrev:
Tacka fan för det när en sketen lite påse kostar 45 spänn.. :crazy:
Om han tycker om det så tycker jag du ska köpa en betydligt större påse nästa gång, de små påsarna blir extremt dyra per kg. :idea:

/Erica

Såklart jag testar med en liten först och köper ekonomipack sen. Vad trodde du, att jag gillar att betala hutlöst mkt för lite kattmat? :p

Det är mycket gluten i flera torrfoder också :crazy:
Det vore inte speciellt konstigt om katter blir allergiska mot gluten, spannmål har ju absolut inget att göra i deras matsmältning.

Så himla typiskt att de försöker prångla på oss grönsaker i kattens mat, bara för att vi människor uppfattar grönsaker som nyttigt. Billigt för tillverkaren, dåligt för katten (men få ägare känner till det) och lättköpt av ägaren. What a perfect combination.. :smirk:

Normalmaten hemma är RC Exigent men lite godis får de ibland och den har inte alltid varit så lyckad med en spyende honkatt som resultat men börjar nu lära mig vad det ska vara för något godis, tråkigt för hanen som gillar en annan sort som honan inte tål

Jag köper foder från Royal 499kr för 10kg :D
Men det är ett väldigt bra foder, jag blev tvyngen att börja köpa det då min lillla kisse blev så sjuk i magen helt plöttsligt och började ha rännskita och kräkas hela tiden.

Vad köpte du för foder då?

Royal och Hills har ju många olika varianter, för kräsna och kännsliga magar.. fast hills har jag själv vääääldigt dåligerfarehet av..

Liknande trådar

Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
456
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
1 559
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hur fodrar ni helst om ni kan välja? Antal måltider per dag? Hur ofta? Jag har tänkt att jag vill försöka ge Ping mat fler gånger per... 2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Skänkla mer?