Kattallergi

Förlåt men det låter ju extremt konstigt. Snarare som om det är något ute du reagerar på.
De där allergitesterna säger nog inte riktigt hela sanningen alltid. Jag tex borde vara allergisk mot häst, hund, katt, björk, timotej och gråbo. Det enda jag har reagerat på hittills är katt och timotej (peppar, peppar). Hundarna sover bredvid mig och pollen är svårt att undvika utomhus. Blir bara dålig när gräset blommar.

Äter du några tabletter eller är det bara ögondroppar och nässpray?

Än så länge bara droppar, nån receptbelagd stark kortison och en allergidroppe. Kommer inte ihåg vad de heter..

Tycker också det är sjukt konstigt och tänker leva i total förnekelse tills det inte går längre. Läkaren kliade sig också i huvudet och sa att allt tyder på allergi men det låter ju konstigt att jag inte har problem inne hemma. Han trodde nog inte på mig heller för den delen 🙄
Hemma känns ögonen på sin höjd grusiga, kanske rinner nån gång ibland. Annars är det stark sol och bilfläktar som triggar det värsta.

Ska börja med kestine imorgon tänkte jag, nässpray så fort den kommer på posten.

Än så länge bara droppar, nån receptbelagd stark kortison och en allergidroppe. Kommer inte ihåg vad de heter..

Tycker också det är sjukt konstigt och tänker leva i total förnekelse tills det inte går längre. Läkaren kliade sig också i huvudet och sa att allt tyder på allergi men det låter ju konstigt att jag inte har problem inne hemma. Han trodde nog inte på mig heller för den delen 🙄
Hemma känns ögonen på sin höjd grusiga, kanske rinner nån gång ibland. Annars är det stark sol och bilfläktar som triggar det värsta.

Ska börja med kestine imorgon tänkte jag, nässpray så fort den kommer på posten.
Kan bara instämma i att det låter ju mer som torra ögon än allergi, men ja säger ögonläkaren allergi så....

Ett tips till är att om du använder linser så ta en paus från det. Vet att när jag gjorde det så bad optikern mig pausa under sommaren när jag hade som mest allergi, för om ögonen blir torra och svider av allergin så kan linserna skava.

Mycket kan bli fel. På mig gjordes en gång i tiden pricktest. En hel del var jag allergisk mot, bl.a. hund, häst och katt. Jag hade både hund och katt hemma och red. Hund och katt kunde jag definitivt utesluta själv. Häst i viss mån, men det kunde jag hantera. Men ”allt ute i det gröna” stämde definitivt. När jag kom in en andra gång var läkarens enda fråga ”Har du katten kvar?
Att jag hade kattuppfödning och åkte runt på kattutställningar utan besvär höll jag tyst med.:)

Det jag tycker är konstigt är att det kommer i "attacker". Pratade med läkaren på telefon idag, enligt honom tyder precis allt på allergi och "bristen på problem" beror på att jag använder droppar.
Har använt thealoz i flera månader utan att bli symtomfri. Attackerna kunde han inte förklara på något sätt.

Jag har jätteproblem med torra ögon när det blåser ute eller när det är mycket fläktar igång. Thealoz hjälpte inget på mig. Man får testa sig fram där. Använder Hylogel 2-6 ggr/dag och TearsAgain spray 2-3 ggr dag när det är som värst. Jag har testat säkert 5 olika, denna kombo funkade bäst i år. Nu säger jag inte att det funkar på dig, men att en sorts droppe inte funkar, behöver inte betyda nått.

Jag har jätteproblem med torra ögon när det blåser ute eller när det är mycket fläktar igång. Thealoz hjälpte inget på mig. Man får testa sig fram där. Använder Hylogel 2-6 ggr/dag och TearsAgain spray 2-3 ggr dag när det är som värst. Jag har testat säkert 5 olika, denna kombo funkade bäst i år. Nu säger jag inte att det funkar på dig, men att en sorts droppe inte funkar, behöver inte betyda nått.

Jag har provat typ allt på apoteket och thealoz var den enda jag hade någon slags effekt av.
Det är förmodligen allergi, tabletterna och nässpray funkar. Har inte haft några problem på ett par dagar :up:

Ja, äntligen! Haft problem i flera år. Men jag önskar att det vore nåt annat...

Finns kanske en mikroskopisk chans att det är nått annat än katt fortfarande? Eller? Tänkte att det måste vara otroligt ovanligt att allergi visar sig när man lämnar allergenet. Men såklart att det är trist. Hoppas du kan behålla djuren tack vare medicinen. Det finns ju allergivänliga katter för framtiden sen.

Nu har det gått ett halvår typ. Knaprar Tavegyl som smågodis. Fått astma. Medicinen, Pulmicort, hjälper inte. Konstant känsla av täppt näsa.
Blev lite bättre när vi flyttade till större boende.
Planen att inte ha katt i sovrummet talar vi inte om. Det blev inte bra.

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi var på besök hos en tant med innekatt. Katten är skygg, så ingen av oss klappade honom. Innan vi skulle hem hade min minsta blivit...
Svar
13
· Visningar
1 214
Senast: SaraXX
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 229
Senast: Emtherlia
·
Hästvård Hej, min häst har lagt sig till med ett beteendesom jag gärna vill komma tillrätta med. Jag vill gärna höra om någon annan har...
Svar
0
· Visningar
953
Senast: Salikon
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 780
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar