Sv: Kattacne

Är det en liten ryss eller en blå burma?? Sööt om det är den på avataren! Jag hade två burmakatter förut. Nu har jag en hittekatt med underbett som ser heltokig ut.

Sol var snabbare än mig ^^ Katten på avataren är en Devon Rex, men han är ännu för liten för att drabbas, 7 veckor gammal som han är ;)
Det är min unga hankatt som kommit i "puberteten" som har svarthaka, även han en Devon Rex :d

Gud så sött med en kisse med underbett! Haha ;) Hur fungerar det praktiskt för den lille raringen?

Senast ändrad:

Haha, över förväntan (den lilla tjockisen)! Däremot dräller hon ut all mat ur skålen om skålarna inte har en kant. Rullar liksom upp matbitarna på kanten. En gång sprang hon iväg med en stulen korv som stod i en lång båge ur hennes lilla "snuda"...
Jag har nån bild på underverket se om jag kommer på hur man skall göra??? Hmm, får återkomma om det.
När jag först hade tänkt att inte behålla den skickade jag en bild till nån slags kattjour. En framifrån bild där hennes vackar bett syns hur tydligt som helst. Fick som svar. "Ok få se vad vi kan göra, men försök ta en bild i helfigur istället." Tja, då KUNDE vi ju inte göra annat än ha henne kvar :rofl:.
Devon? Vilka är det nu som är Devon och Cornish? Har en kompis som har ena sorten. Smala, spetiga och spindelbenta (eller vackrare uttryckt - slank orientalisk typ), lite fulsöta på nåt sätt (och sånt gillar ju jag, så pls, ingen behöver ta illa upp)!:)

Det låter som din vän har en Cornish. Du kan googla på lite bilder så ser du skillnaden.
Devons har ett bredare huvud med lite grym "look", tydligt stop osv. är mer satt och musklad i kroppen, lite hjulbent och så ^^
Cornish har ett smalare huvud med näsa, haha. Längre slankare ben och slankare kropp. jag brukar jämföra dem med bulldog och winthund typ :angel:

Så, för att ursäkta mitt misstag lite kan man säga att de är mer lika, tadaaa, en burma:banana: .

Hmm, jag vet inte, jag ser få likheter med burma :angel: ;)

Har exempelvis aldrig sett en Burma med så stora öron :rofl: ;)

sånt hade vår förra röda katt. Jag åkte med honom till veterinären som sa just det att han hade fått pubertetsfinnar:love:
//millus

ÅÅÅÅÅHHH. NÄPEN: VILL HA.
Burman ska ha stop och samma ögonform som den fläckiga. Som ungar är de lite lika, men det går över som vuxna *håller med*..

Okej, hade han ont i sina knölar han med?

Bagheera verkar ha väldigt ont under sin haka:(

Nu brukar det ju inte den genomsnittlige Bukefalisten vara expert på MIKROBILOGI, därav mitt något generaliserande svar angående dom olika sorterna...

Till SVAMPinfektioner använder man självklart ett antiMYOTIKUM, till olika bakterier använder man den sort antiBIOTIKUM som är verksam mot just DEN sortens bakterier det gäller.
Dessutom så finns det en hel massa BREDSPEKTRUM preparat som tar BÅDE bakterier och svampar.

När det gäller VIRUS finns det VIRALAmedel...

Och jag har aldrig haft en perser utan har alltid haft katter med näsor...

// palle som är utbildad mikrobiolog med sjukdomsalstrande bakterier och svampar och hur man behandlar dess sjukdomsalstrande effekt som specialitet :angel:

15 dagar har gått och det blir bara värre :(

Ska börja smörjan in honom med rapsolja ikväll.

Hur lång tid tar det ungefär innan man märker om det hjälper?

Min har kommit in på sin andra vända nu. Hon har sårskorpor från den första vändan, och så har hon lite nya "finnar". Hon kliar sig inte eller nåt sånt, men tycker om när jag kliar.... Vets första rekommendation alltså, och den funkar inte så där jättebra.
Ska oxå testa olja mot kvällen.

Det är lite olika hur snabbt man ser någon effekt av oljan.
Men ge den 1 vecka åtmindstånde...

Vi kan nog ge det 2 veckor med :)

Men mamma är där och klämmer på "finnarna" lite då och då, jag säger att hon ska låta bli men det gör hon inte, vad jag vet så har hon låtit bli i 2 dagar hitills.

Kan tillägga, att min vet trodde att orsaken till finnarna, är just hennes klinikbesök. Två gånger inom loppet av en månad blev hon opererad, och efter den sista open fick hon antibiotika, som hon KAN ha reagerat på i samband med stressen av resorna. Det var några dagar efter sista antibiotikan som första finnen dök upp.

Hon kliar sig inte, men gillar när jag kliar henne. Hon har definitivt inte ont, inte på nåt sätt. Verkar inte märka av dem, förutom att det är skönt att bli kliad på dem då.

Klämma dem skulle jag dock inte våga mig på. Dels för jag vet hur ont det gör att klämma en finne, och dels pga infektionsrisker, bakterier osv.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 868
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt