Katt som lever rövare

LindgrenV

Trådstartare
Min kära (nu ickekära) Minimannen har de senaste veckorna satt det i system att leva rövare ca 30 min varje natt kl 4. Det finns ingenting jag kan göra som stoppar det och det är fruktansvärt irriterande då jag förlorar massor av sömn. Han springer runt i lägenheten, sladdar på golvet och hoppar över saker. Han välter gärna ned grejer också.

Kära buke-orakel; vad fan ska jag göra!? Jag vill sova!!
 
Sv: Katt som lever rövare

Det som funkat för mig som du kan göra är att gå o lägga dig en halvtimme tidigare och sen när nattracet kommer så kan du göra honom sällskap, sedan sova vidare.
 
Sv: Katt som lever rövare

Fungerar tyvärr inte, han hatar stängda dörrar och har alltid gjort, en instängd katt skulle resultera i ilsket jamande och konstant krafsande =kan inte sova.
 
Sv: Katt som lever rövare

Tyvärr är hela grejen med avbruten sömn otroligt frustrerande så jag vill gärna förflytta hela buset till dagtid eller på kvällen, när jag är vaken helt enkelt.
 
Sv: Katt som lever rövare

Vilken galen katt du har :D
Vi hade en som också gjorde så i perioder, vissa gånger räckte det med att placera fram mat eller klappa på honom (om du nu hinner det i hans fart) för att han bara ville ha uppmärksamhet, typ avbryta honom abrupt?
 
Sv: Katt som lever rövare

Då blir det inte lätt att lösa, när du vill ha det på ett vis och katten på ett annat.

Vems önskan har företräde?
 
Sv: Katt som lever rövare

Slänga ut honom ;) Fast jag antar att du har innekatt :) Mina katter har oxå börjat köra race väldigt tidigt på morgonen, lagom precis någon/några timmar innan man ska gå upp. Nu när det har varit så gött väder har de fått vara ute på nätterna och bara varit inne en stund på morgonen och på em.
 
Sv: Katt som lever rövare

Om han är innekatt så tycks det inte finnas mer att göra än att skaffa öronproppar, rulla in sig i täcket så att han inte kommer åt händer och fötter och försöka somna om...
 
Sv: Katt som lever rövare

Det är svårt den här tiden när vårkänslorna vaknar. Till och med mina som aldrig är ute särskilt mycket smyger gärna ut en sväng och då helst vid fyra-fem på morgonen. Jag har egentligen inga bra råd att ge men se iallafall till att det är neddraget ordentligt överallt så att det är mörkt och försök leka lite extra innan på dagen eller kvällen så kanske det blir någon skillnad. Om katten inte ser att det blir ljust, vilket det är vid fyra tiden nu så kanske han lugnar sig lite.
 
Sv: Katt som lever rövare

Han inleder varje pass med "tokjama" tills jag vaknar, har fått lösa det med att kliva upp och ge honom mjukmat. Då är han tyst i fem minuter (medan han äter dvs), sedan kommer det obligatoriska busrycket som pågår i ca 30 min, då tokröjer han i hela lägenheten. Han hoppar runt överallt utom i min säng, för det ser han enbart som sin sovplats. Busrycket innebär en i princip flygande katt som glider runt på golvet med klorna utspärrade och puttar på allt som går att puttas på och framkalla diverse ljud som inte går att sova av :p Han är jättenöjd, matte är mindre nöjd :angel:
 
Sv: Katt som lever rövare

Jag hade hemskt gärna velat ha en ordentlig sömn nu under mitt livs stressigaste period, så det hade ju varit om man lyckades flytta på busandet. På dagarna sover han ju bara i solen :mad: Det hade varit helbra om man kunde flytta fram busandet till typ 7, så att man i stället hade fått hjälp upp då :angel:
 
Sv: Katt som lever rövare

+ TinyWiny, Tyvärr går det inte att få mörkt i min lägenhet, jag har ett väldigt stort fönster som man inte kan dra för gardinerna på:

62841_4656903976289_293374652_n.jpg


Antar att jag helt enkelt får göra som Skjöldur skrev... :o
 
Sv: Katt som lever rövare

Mörkläggningsgardiner?

Om du inte kan få honom att sluta. Gå upp ge honom mat och lägg dig och läs en bok om du kan koncentrera dig tills han är klar?
 
Sv: Katt som lever rövare

Fönstret är 2,5 m brett och nästan 4m högt, det finns tyvärr inga bra gardinmöjligheter :(

Jag provade att ge massa mjukmat vid 23 i stället, lyckades skjuta fram röjandet till 07.30. Har gett mat igen men nu är det konstant jamande som gäller i stället. Jag ger upp :banghead:
 
Sv: Katt som lever rövare

Efter att ha tvingats gå upp mitt i natten och mata katter i 12 år vill jag rekommendera dig att inte göra det. Han kommer snabbt att vänja sig och väcka dig varje natt för att få mat. Bättre att göra som du gjort nu, ge honom mat så sent som möjligt så att han är mätt.

Vad gäller leva rövare kan jag inte råda dig, katter är ju nattaktiva och nu kommer ljuset tidigt på morgonen. Det bästa är nog om du spelar död och nonchalerar hans aktiviteter så mycket som möjligt så att de aldrig lönar sig.
 
Sv: Katt som lever rövare

Du ska absolut inte gå upp och ge honom mat. Ge honom ingen som helst uppmärksamhet utan ligg bara kvar. För om du ger honom uppmärksamhet så kommer det bara göra saken värre efterhand, för då lär han sig att om man stör dig tillräckligt så går du upp.
 
Sv: Katt som lever rövare

Hur mycket kör du slut på honom på dagarna? En rejäl lekrunda på kvällen (både fysisk och psykisk) brukar få dem betydligt beskedligare på natten. Har man en krävande katt kan man få räkna med en timme iaf, uppdelat på kortare stunder.
 
Sv: Katt som lever rövare

Jag håller med. Har slutat ge mat eller gå upp och ge dem uppmärksamhet på natten (om jag inte hör att något verkar vara fel, förstås, men sällan är det så) om mina är inne nattetid. Sommartid är de oftast ute på natten (bor på landet) men vintern vill de helst vara inne hela tiden, och då har de väldigt stort utbyte av varandra.

Min ena är extremt aktiv, när jag bara hade honom så passade jag en hund en gång och sov då med sovrumsdörren öppen för att den skulle slippa sova ensam. Katten upptäckte så klart att dörren stod öppen. Denna enda gång gjorde att herr katt lärde sig att matte var där innanför dörren, och gick att få uppmärksamhet av.
Han väckte mig exakt kl 04 VARJE natt i två veckors tid.. Så lång tid av ignorerande tog det för honom att sluta. Nu säger han inte ett pip förrän jag går upp!
Efter detta bestämde jag mig för att skaffa en kattkompis till honom.

Nu har jag ett stort hus, med övervåning och källare där de kan röja, har även dörr till mitt sovrum vilket jag vill minnas inte du har? Har för mig från hus-tråden att du har typ sovalkov. Gör det kanske svårare men inte omöjligt.

De får kvällsmat så sent som möjligt, sedan stänger jag in mig i sovrummet och då är det så.
Båda är knäpptysta till jag går upp. När jag öppnar dörren sitter de precis utanför och stirrar ;)
Så, försök spela död, ge det en vecka så kommer det lugna sig!
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 496
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
951
Senast: cassiopeja
·
Äldre Igår hände en väldigt obehaglig upplevelse som tär lite på mig, och som jag bara måste få skriva av mig om för att försöka släppa det...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
9 707
Senast: Girasol
·
Kropp & Själ I natt var jag med om något jag upplevde som väldigt skrämmande, och jag kan inte riktigt släppa det... Vad fan hände? Under kvällen...
2
Svar
25
· Visningar
4 114
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp