Katt som jamar mycket

VisaVersaFideliaE

Trådstartare
Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina vanliga "mjau". Oftast jamar hon gång på gång ca 7-10 ggr. Det har sakta men säkert eskalerat och nuförtiden gör hon det dygnet runt vilket väcker oss på nätterna.

Vi kontaktade veterinären vars första tankar var smärta eller katt-demens. Utredde smärta först, upptäckte artros i höfter och hon har fått smärtstillande sedan dess (3 månader). Efter veterinärbesöket var hon lugnare med sina ljud men det kom sakta men säkert tillbaka igen. Den enda skillnaden vi märkte var att hon mer ofta hoppar högt upp på sin klösställning igen.

På senaste återbesöket kom vi fram till att demens inte verkar så troligt men vi ska testa att ge 2 olika smärtstillande samtidigt (spruta och tabletter) för att verkligen utesluta smärta. Hon jamar fortfarande orimligt högt och mycket. Har någon varit med om något liknande?

* Hon slutar inte om hon ser oss, utan sitter bara kvar och fortsätter som inget hänt

* Det finns ingen röd tråd i när hon gör det, bara att hon ofta är som mest "tjötig" på morgonen

* Hon har sämre hörsel, men vi är tveksamma om det kan bidra? Hon gick aldrig runt och jamade innan, varken högt eller lågt

* Hon är i övrigt väldigt frisk för sin ålder

* Innekatt, min sambo har haft henne sedan kattunge

* Inte ensam mycket, sambo och jag jobbar om varandra

Detta har blivit en stor frustration hemma och jag skulle så gärna vilja förstå varför hon har börjat med detta.. Någon som varit med om eller hört något liknande innan?
 
Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina vanliga "mjau". Oftast jamar hon gång på gång ca 7-10 ggr. Det har sakta men säkert eskalerat och nuförtiden gör hon det dygnet runt vilket väcker oss på nätterna.

Vi kontaktade veterinären vars första tankar var smärta eller katt-demens. Utredde smärta först, upptäckte artros i höfter och hon har fått smärtstillande sedan dess (3 månader). Efter veterinärbesöket var hon lugnare med sina ljud men det kom sakta men säkert tillbaka igen. Den enda skillnaden vi märkte var att hon mer ofta hoppar högt upp på sin klösställning igen.

På senaste återbesöket kom vi fram till att demens inte verkar så troligt men vi ska testa att ge 2 olika smärtstillande samtidigt (spruta och tabletter) för att verkligen utesluta smärta. Hon jamar fortfarande orimligt högt och mycket. Har någon varit med om något liknande?

* Hon slutar inte om hon ser oss, utan sitter bara kvar och fortsätter som inget hänt

* Det finns ingen röd tråd i när hon gör det, bara att hon ofta är som mest "tjötig" på morgonen

* Hon har sämre hörsel, men vi är tveksamma om det kan bidra? Hon gick aldrig runt och jamade innan, varken högt eller lågt

* Hon är i övrigt väldigt frisk för sin ålder

* Innekatt, min sambo har haft henne sedan kattunge

* Inte ensam mycket, sambo och jag jobbar om varandra

Detta har blivit en stor frustration hemma och jag skulle så gärna vilja förstå varför hon har börjat med detta.. Någon som varit med om eller hört något liknande innan?
Hur låg sköldkörtelvärdet?
Sådant skrikande beror ofta på hypertyreos.
 
Spånar lite, men har ni kollat synen? Just det att hon jamar även fast hon 'ser' er. Och att hon ser sämre när det är mörkt så hon jamar för att ha koll på er.

https://www.petmd.com/cat/behavior/cat-meowing

  • Deafness/losing hearing or sight: Many cats that previously relied on vision or hearing as part of their communication process will become increasingly vocal when they lose these senses. Many deaf and blind cats will meow loudly and repeatedly.
 
Spånar lite, men har ni kollat synen? Just det att hon jamar även fast hon 'ser' er. Och att hon ser sämre när det är mörkt så hon jamar för att ha koll på er.

https://www.petmd.com/cat/behavior/cat-meowing
Veterinären gjorde en vanlig enkel koll av ögon och syn, det visade inget. Hon har inte visat några tecken på det heller.
Det är i princip alltid ljust ute/inne när hon jamar, nu under sommarhalvåret iallafall.
Det går såklart inte att utesluta men inga tecken pekar åt det hållet i dagsläget iallafall. Jag ska absolut vara lite extra observant på detta framöver! 😊


Tack för länken!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 170
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 116
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 801
Senast: Stereo
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 539
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp