Katt som dricker massor

Sv: Katt som dricker massor

Det mest lustiga är väl att han inte pinkar mer än han brukar trots att han dricker mer än dubbelt så mkt som han gör i normala fall :crazy:

Men det låter ju nästan som osannolikt i en okunnigs ögon, som mina. Var tar vätskan vägen? Om han inte kissar mer i förhållande till mängderna han dricker? Borde ju kissa jättemycket mer.
Blev också förbluffad över vattenmängden katten dricker, trodde inte det var möjligt.
Det enda jämförelse-tänket jag har är att en katt "ska" dricka 2-2,5 dl vätska om den går på torrfoder (och väger ca 4 kg) och att katten ofta inte på långa vägar kommer upp i denna den ideala mängden vatten, pga att de av naturen inte är vattendrickare.
När man ur sjukdomsperspektiv tänker att katten dricker mer än normalt, ja då hade jag trott att det rörde sig om knappt det dubbla med sådär högst 4-5 dl per dygn. Men nästan 2 liter, trodde inte det var möjligt. Vad i kattens kropp utlöser törsten? Och är vattenmängden katten tar in, är den så att säga nödvändig för att kompensera "det" - det som är felet?

Hur går det med din katt? Vad säger veterinären? Vart tar överskottet av vattnet vägen, det som Tippex dricker? Hoppas din katt mår bra.

// Bekymrad, förundrad och nyfiken bekima

Uppdatering:

Den här tråden hade jag helt glömt bort, därav den sena uppdateringen. :crazy:

Vi var ju inne och kollade honom igen och hittade inga fel alls på kattskrället, kollade lever, njurar, urinblåsan, magen ja allt, med ultraljud. Tog nya prover som såg bra ut. Och så gjorde dom nåt allergitest :confused:
I vilket fall som helst så har svaren på det kommit och det va väl kanske inte lika bra som alla andra prover. :( Dom verkar ha testat mot precis allt, för listan va rätt lång :crazy:

Han är allergisk/överkänslig mot:

Kött (nöt, gris och lamm)
Kyckling
Lax
spannmål (vete, havre)
Kalkon
Anka (konstigt nog verkar han ju må bra av fodret han får nu :confused:)
Morötter
Brunt ris (men vitt går bra) öhhh.
Skaldjur

Å så va d nåt mer, nåt konserveringsämne(?)

jag funderar dock på om hans drickande kan ha nåt med allergin och göra?
Och jag antar att det är dags att leta efter ett foder utan alla dom där ingredienserna i.. Nån som har nåt tips? :S

Det har jag oxå funderat på :crazy: Har tittat på ett par som innehåller tonfisk, men det e ju likf*rbannat nån av dom andra ingredienserna i *suck*

Vet hade inga direkta tips heller.. skulle väl va om jag gav honom enbart tonfisk, men d är ju inte bra i längden det heller.

Ingen som har nåt tips på vad man kan ge honom att äta? Så man slipper stå och laga maten själv :crazy: :(

Vet inte om jag har nåt jättebra tips men kan du inte prova att koka fisk och vitt ris (som såg ut som något han inte var allergisk emot) just bara för att se om man nu skulle bli bättre. Köra på det ett tag.

Har de kollat om han har sköldkörtelproblem? Jag var själv inne på att min gammeltant hade det när vi testat mot andra saker men att hon var så dålig och just gammal att vi inte gick vidare med det utan att hon fick somna in. En del av de symptom du beskriver stämmer lite och de kan även misstas för både njurproblem och möjlig diabetes.

Jaa du, hoppas att det löser sig snart. Håller tummarna!

Jag har kokade faktiskt ris och torsk till honom igår.. det va väl kanske inte så jättepopulärt för han tog en tugga, fnös och gick därifrån.
Sköldkörteln vet jag faktiskt inte om dom kollade :o, får ringa vet. och fråga

Kräsen misse!! Här behöver man bara riva lite i frysen i kombination med kastrull så har man sällskap i köket...:angel:! Nåja, skippa riset då?

Jaa, be dem kolla sköldkörteln (giftstruma) om de inte gjort det. Det drabbar väl främst äldre katter, men som sagt. Bra o kunna utesluta iaf.

Jag har exprimenterat hela dagen med kattskrället, enda han åt var resterna från dotterns middag, potatismos och ärtor. Det verkade vara riktigt populärt, för ärtorna tog slut direkt :rofl:

Har även pratat med vet, och dom hade inte kollat sköldkörteln, fråga mej inte varför, men vi ska in på måndag och kolla det.

Tur katten e försäkrad, för d här börjar snart bli dyrt :crazy:

Tell me about it :angel: är uppe i ca 15.000 på Casper nu :eek: :o Men vad är väl pengar om man kan få ha sin katt några år till :love: Och tack o lov får man ju tillbaka lite, har fått ca 4000 kr än så länge. Men insulin, sprutor, glucometer, teststickor och dietmaten får man ju inte tillbaka på tyvärr :cool:

Jaa, det är en kostsam historia med långtidssjuka katter. Men, ett lätt val ändå! :love::love: Trots att kissen är gammal är han värd detta. Han är min själsfrände, helt fantastisk!

Jag har exprimenterat hela dagen med kattskrället, enda han åt var resterna från dotterns middag, potatismos och ärtor. Det verkade vara riktigt populärt, för ärtorna tog slut direkt :rofl:

Har även pratat med vet, och dom hade inte kollat sköldkörteln, fråga mej inte varför, men vi ska in på måndag och kolla det.

En vegetarian!! ;) Hoppas det går bra på måndag då när ni ska till vet igen...jaa, försäkring är bra att ha.:bow:

Hehe jo, ärtor e ju billigt och bra.. :angel: frågan är ju om det är så bra i längden att han enbart lever på det

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 327
Senast: Castellini
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 424
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 711
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej alla kunniga! Jag är nyss hemkommen ifrån veterinären med min katt och befinner mig i ett litet kaos. Han diagnosticerades med...
2
Svar
21
· Visningar
3 769
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar