katt på bil, rätt forum??

fuji

Trådstartare
Gör nu en liten chansning å lägger denna tråd här och hoppas på de bästa.
Grannens katt har nu vart och lagt några härliga repor på min bil som så står på en parkering som tillhör området. Då är då frågan, vem få stå gör de här kalaset och kan man börja kräva att personen i fråga ska ha katten inne eftersom den inte kan låta bli bilarna??

Sv: katt på bil, rätt forum??

Har du bevis på att det är just den katten som repat? Annars har jag svårt att tro att du kan kräva ersättning.

Med tanke på att om en häst skadar en bil så är det bilägaren som får stå för kostnaden så misstänker jag att det är samma när det gäller katter???
Inte säker, men skulle kunna gissa på det. Sen är det nog ganska svårt att bevisa att det är just den katten.

Prata med ägaren, se om ni kan lösa det på något sätt utan att ni behöver bli ovänner.

Smurfmodesty skrev:
Med tanke på att om en häst skadar en bil så är det bilägaren som får stå för kostnaden så misstänker jag att det är samma när det gäller katter???
Det gäller inte samma för katt och hund som för häst. Har för mig att skillnaden är tamdjur - husdjur.
Häst, ko och får räknas till tamdjur
Hund, katt, tamiller osv räknas till husdjur (alltså sådana djur vi normalt har inne i hemmet)

För husdjur är ägaren alltid ansvarig och man bör se till att man har en ansvarsdel i sin hemförsäkring som täcker skador ens husdjur kan orsaka.
Ex. Som hundägare är du ansvarig om din hund hoppar mot grannens bil och repar den. Har du då ingen ansvarsdel i hemförsäkringen är det du personligen som ska betala skadan.

Okej. Då har jag lärt mig nåt nytt (har varken katt eller hund)
Men då gäller det väl att bevisa att det var just den katten antar jag?

Ja jag skulle då aldrig ersätta nått som ägaren till bilen påstår att min katt ha gjort utan att jag sett det själv. Då vill jag ha klara bevis på att det vekrligen är min.

Nu har ju varit så pass förberedd på att prata med ägaren och vet av erfarenhet att personen inte kommer att tro mej för hans/hennes katt skulle aldrig göra nåt sånt. Därför råkade jag av en slump hinna filma katten i fråga idag medans den var på bilen(min balkong är mot parkeringen och jag satt och rökte, sprang fort som tusan in efter kameran) Nu är det ju inte så att katten går å repar bilen bara för att, utan det är när jag har vart ute och kört. Ställer då bilen på parkeringen och katten kommer och ska lägga sig och slevar då runt med tassar och klor så de är en hel rallybana av märken på huven nu. Känns ju inte så där jätte kul :crazy:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 715
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 629
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar