Ett sådant katthem hade jag aldrig köpt ifrån - jag är generellt inte helt glad i ”no kill”-policyn som vissa katthem driver (men det är ju kanske en annan diskussion). Det jag tycker är rimligt är att katthemmet VILL komma på besök efter adoption, men det ska ju ske efter dialog osv och inte som ett ”vi kan när som helst stå utanför sin dörr vilket su ska vara okej med”-krav.
Utöver det tycker jag att det är rimliga krav att en generellt inte får ta med katten hem på första besöket (för att undvika impulsköp), samt att katten är id-märkt och kastrerad (vilket mitt djurhem då sköter inför försäljning) och att det medföljer skötselråd som en kommer överens om ifall det är en katt med särskilda behov. Mitt katthem påtalar också att dom gärna tar emot uppdateringar om katten, att det går bra att kontakta dom för rådgivning och hjälp samt att dom brukar försöka ringa efter några veckor för att kolla hur det går, men dom kräver ju liksom inga skriftliga rapporter.
Vissa katthem lämnar ju även remiss för kastrering när en köper från dem, vilket jag tycker är superbra! Mitt katthem gör det för kattungar så dom har koll på att kattungarna kastreras (dom får ju faktura på kastreringen) utan att det blir en ekonomisk grej för kattköparna.