Katt och småfåglar

659DD99F-4CBE-411F-8981-CF6250D1908F.webp

Koolingen.

Varför skulle inte en ragdoll kunna försvara sug? Eller andra raskatter för den delen. Pälsen lämpar sig inte alltid för utelivet men försvara sig gör de flesta vuxna katter tämligen likartat.
Ragdoll beskrivs som lättjefull som ogärna vill motionera mer än nödvändigt. Den gillar inte att klättra. Den är klumpig i kroppen och går på ett vaggande sätt med benen brett isär. Ungefär så beskrivs rasen på ett flertal ställen.

Om jag jämför med min norska skogkatt så är det stor skillnad. Skogkatten är som en elitidrottsman i jämförelse. Han kan hoppa rakt upp i luften 2 meter och fånga en fågel som kommit in på altanen. Han klättrar gärna i träd och kan gå nerför trädet med huvudet före. Han tar stora fåglar som fullvuxna skator och han smyger på fullvuxna stora harar. Bra också är att han undviker främmande människor och är misstänksam mot alla nya människor och främmande hundar. Ragdollen beskrivs som extremt social och en sån katt kan lättare råka illa ut om den möter någon som vill den illa.
http://www.scandinavianragdoll.com/rasen/rasbeskrivning/

Ragdoll beskrivs som lättjefull som ogärna vill motionera mer än nödvändigt. Den gillar inte att klättra. Den är klumpig i kroppen och går på ett vaggande sätt med benen brett isär. Ungefär så beskrivs rasen på ett flertal ställen.

Om jag jämför med min norska skogkatt så är det stor skillnad. Skogkatten är som en elitidrottsman i jämförelse. Han kan hoppa rakt upp i luften 2 meter och fånga en fågel som kommit in på altanen. Han klättrar gärna i träd och kan gå nerför trädet med huvudet före. Han tar stora fåglar som fullvuxna skator och han smyger på fullvuxna stora harar. Bra också är att han undviker främmande människor och är misstänksam mot alla nya människor och främmande hundar. Ragdollen beskrivs som extremt social och en sån katt kan lättare råka illa ut om den möter någon som vill den illa.

Min ragdoll lyckades faktiskt på eget bevåg döda en mus som kom in i köket förra vintern. Klättrar gör han också gärna och jagar snabbt ut stallkatterna om dom får för sig att försöka ta sig in i huset. Inte heller är han mer social än bondkatterna, som visserligen är väldigt snälla. Däremot så har han noll självbevarelsedrift och skulle utan eftertanke lägga sig på rygg på vägen och förvänta sig uppmärksamhet och lyckas bli påkörd om han fick vara ute obevakad. Så riktigt så menlösa är inte Ragdolls även om jag själv inte skulle välja att ha någon som är uppväxt som innekatt som utekatt.

Vilken fruktansvärt dålig rasbeskrivning. Det förvånar mig att en rasklubb för vidare sådan skit tex. att de blir som trasdockor bär de lyfts upp (vilket i sig inte skulle vara en rasspecifik egenskap).

Och att det är en lugnare ras betyder inte att de inte kan försvara sig. Jävlar i mig vad jag har sett ragdolls ”försvara” sig mot både domare om veterinärer...

Vilken fruktansvärt dålig rasbeskrivning. Det förvånar mig att en rasklubb för vidare sådan skit tex. att de blir som trasdockor bär de lyfts upp (vilket i sig inte skulle vara en rasspecifik egenskap).
Det engelska ordet ragdoll blir trasdocka översatt till svenska. En trasdocka är en tygdocka som är mjuk och inte stel som en plastdocka.

Förklaring från från rasklubben:

"Deras mest karaktäristiska drag som skiljer den från andra raser är att den ofta slappnar av i alla muskler då man lyfter upp katten så att den bli lika lealös som den "trasdocka" den har fått sitt namn av."

Beskrivs på samma sätt hos Sverak:

"Den har en tendens att fullständigt slappna av när man lyfter den och detta har gett den namnet ragdoll (eng: trasdocka)."

http://www.sverak.se/kattraser/ragdoll/

Det engelska ordet ragdoll blir trasdocka översatt till svenska. En trasdocka är en tygdocka som är mjuk och inte stel som en plastdocka.

Förklaring från från rasklubben:

"Deras mest karaktäristiska drag som skiljer den från andra raser är att den ofta slappnar av i alla muskler då man lyfter upp katten så att den bli lika lealös som den "trasdocka" den har fått sitt namn av."

Beskrivs på samma sätt hos Sverak:

"Den har en tendens att fullständigt slappna av när man lyfter den och detta har gett den namnet ragdoll (eng: trasdocka)."

http://www.sverak.se/kattraser/ragdoll/

Jag vet vad ragdoll betyder och jag känner till myten Baker byggde upp när hon började bygga upp rasen. Det är synd att den förs vidare av organisationer som borde vara seriösare än så. Baker var även övertygad om att en klinik hade ändrat generna på stammodern vilket gjorde avkommorna lealösa.. En speciell dam som helt klart ville bygga upp någon slags mystik över rasen.

eftersom jag sett så himla många bra omplaceringar från (vettiga) djurhem så skulle jag absolut rekommendera att hålla lite utkik efter en vuxen omplacering därigenom. Hojta till om du vill ha mina högst personliga åsikter om olika djurhem ;)

För jag tänker som så att om individen är det viktigaste och en inte har bråttom så kan en verkligen hitta en fantastisk familjemedlem genom djurskyddsorganisationer som är noga med vart katterna hamnar :)

eftersom jag sett så himla många bra omplaceringar från (vettiga) djurhem så skulle jag absolut rekommendera att hålla lite utkik efter en vuxen omplacering därigenom. Hojta till om du vill ha mina högst personliga åsikter om olika djurhem ;)

För jag tänker som så att om individen är det viktigaste och en inte har bråttom så kan en verkligen hitta en fantastisk familjemedlem genom djurskyddsorganisationer som är noga med vart katterna hamnar :)

Jag håller med. Är det inte viktigt med en stamtavla, så är katthem bäst.

Klart jag vill. Jag baxnar lite när jag letar runt och ser kraven som ställs ibland.

Vad är det för krav du baxnar över?

När man antingen vill ha 6500 för en blandras, eller när man har tre sidor med krav på nya hemmet som vara gör att jag känner att vi aldrig nånsin skulle kunna tillgodose en katts behov. Det är säkert så att man skriver även självklara saker, eftersom många inte tänker men man gör det så extremt komplicerat. Jag känner typ NEJ! Vi är inte kompetenta att ha katt/hund/guldfisk/barn/hamster!!

När man antingen vill ha 6500 för en blandras, eller när man har tre sidor med krav på nya hemmet som vara gör att jag känner att vi aldrig nånsin skulle kunna tillgodose en katts behov. Det är säkert så att man skriver även självklara saker, eftersom många inte tänker men man gör det så extremt komplicerat. Jag känner typ NEJ! Vi är inte kompetenta att ha katt/hund/guldfisk/barn/hamster!!

Okej. Nej, 6500 för en blandras skulle jag aldrig betala. Uppfödarna är sällan värda den vinsten.

Villkor av typen: får endast avlivas efter att veterinärintyg skickats till föreningen (och endast så svårt skadad eller sjuk att livet inte går att rädda), man ska när som acceptera hembesök även efter adoption, viten mm.

Villkor av typen: får endast avlivas efter att veterinärintyg skickats till föreningen (och endast så svårt skadad eller sjuk att livet inte går att rädda), man ska när som acceptera hembesök även efter adoption, viten mm.
Är det från katthem? Och viten, kan en förening (djurskyddsförening?) ge en privatperson böter alltså :confused: det låter ju helt orimligt

Jag förstår att man vill ställa krav på kastrering, vaccination och om inte försäkring, så i alla fall att man har pengar nog till vård. Men det där andra är ju trist, inte ens jag skulle köpa från sånna. Trots att jag aldrig skulle avliva utan väldigt bra anledning.

Vi är snart i en Skaffa-Katt-Fas. Utevistelse (ingen trafik i närheten) två galna hundar (kattvana) och Barn 9 år (lite katträdd) och Barn 1,5 år (utan hämningar).
Allt detta kan jag hantera, men finns det katter med mindre jaktlust, precis som hos hundar? Jag vill inte ha en småfågeldräpare av rang.

innekatt...
även om jag tycker att det är ett, generellt sett, sämre alternativ för en katt.

Att kräva försäkring, kastrering osv är ju sunt, men många vill gå in och detaljstyra även efter adoption. Sånt ogillar jag.
Det enda katthemmet krävde av mig när jag tog hem min katt var kastrering och id-märkning. Tog man en vuxen katt var det redan gjort och tog man en kattunge som jag gjorde så ville de veta att det blev gjort så de betalade för det när det var dags. Priset för katten var 600kr, blå stjärnan tog lite drygt 2000kr för kastreringen och id-märkningen som jag ändå skulle ha gjort, så jag gick definitivt plus på att ta katten från katthemmet.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
941
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV