katt i lägenhet

Sv: katt i lägenhet

jag har 3 katter och lägenheten är på 52 någonting..
en 2a alltså..
jag har två kattlådor just nu. ena utan lock andra med.. förut luktade det ganska lätt men nu när det finns denna med lock (kattlåda som ett litet hus med en lucka) då luktar det INGENTING dom är superbra.. skaffa en sådan ;)

Jag har mina 2 katter i en lägenhet på 61 kvm.
Ena går ut(har egen trappuppgång) och ena är inne.
Lådan kan lukta ibland men gör man rent ofta så är det inga problem.

Om ni har balkong så kan du stänga in den med hönsnät eller liknande så den kan vara ute där ibland.
Hade så i våran förra lägenhet.

Jag har mina 2 katter i en lägenhet på 61 kvm.
Ena går ut(har egen trappuppgång) och ena är inne.
Lådan kan lukta ibland men gör man rent ofta så är det inga problem.

Om ni har balkong så kan du stänga in den med hönsnät eller liknande så den kan vara ute där ibland.
Hade så i våran förra lägenhet.

det beror på vad man har för lägenhet..
vi som hyrde av ett företag, vi fick absolut INTE ha hönsnät eller nått annat i balkongen..(man får ju fråga hyresvärden)

här där jag bor, jag har inte hönsnät här heller, men katterna håller sig på balkongen ändå.. ena min honkatt har redan fått känna på hur det känns å falla ner..(hon skadade sig inte) så hon gör inte om det :angel:

*kl*

Vi har två katter i en trea på 82 kvm..och just nu går dom mig på nerverna..

Lukten från lådan är inga problem, luktar bara lite när dom precis varit där, den lilla mest, för hon är lite känsligare i magen..Men jag är noga med att hålla lådorna rena(har två)

Just nu, när lillan är i busåldern,(13 veckor) och den stora(3år) är inte sen att hänga på, är dte lite små jobbigt. Dom för ett jäkla liv när dom springer och hoppar, klöser sig upp för soffan(ej poppis här), och jag har inget emot detta på dagarna, men klockan tolv ett på natten känns inte bra, då vi bor ganska lyhört.

Dessutom har den stora efter kastreringen blivit matgalen, och även väldigt snackig..Får inte sova på nätterna..Så jag tror hon skulle passa mer som utekatt(har inte möjlighet nu, bor på tredje våningen) därför hon blir väldigt uttråkad lätt, och skulle nog behöva vara ute o jaga på nätterna..o då har dom ändå mkt bus varje dag och leksaker..

är lite små trött på dom just nu, men det är för min sömn är störd varje natt..

Men sen kryper dom upp o spinner i en knä, och då kanman inte mer än älska dem=)

Jag har inte katt just nu, men har haft.
Klart att du ska prova ha katt i lägenhet, men det måste nog vara en innekatt... Tyvärr kan det lukta!! Men det beror lite på hur renlig katten är, att den alltid sköter sig på lådan (och såklart att man är noga själv med rengöringen..) annars vill lukten sätta sig i väggar med mera! :( Du kan ju också prova (om du har en liten, dåligt ventilerad toalett) ha lådan i något annat rum.. Lycka till!! :)

*kl*

Måste katten gå ute om dagarna då? :confused: Jag menar, bor man i lägenhet så ligger väl huset sällan så pass bra till att det området är "kattsäkert" med tanke på bilar, garagedörrar som kan stänga dem inne, konstigt folk som hittar på dumheter m.m.

Låt katten isf vara innekatt och ta ut den på koppelpromenader. Det är inte många katthem som säljer sina katter som utekatter till stadsfolk.

Hur många skaffar hund med tanke på att den ska springa lös ute medans man jobbar? (Fast då sparar man ju in pengar på dagmatte/hunddagis...)

Njea, fast den ligger rätt bra till med natur nära!
Men vi får väl se hur vi gör...kanske väntar tills vi köper något större!

*kl*

Jag har två katter i en tvåa på 63 kvm med två lådor, ena lådan står i köket med stängd dörr då katten som bor därinne behöver lugn och ro (f.d hemlös skygg katt.)
Jag använder mig av Everclean kattsand, dyr men det absolut överlägsna på marknaden. Nu på sistone har jag prövat Eldorados kattsand och den är förvånansvärt bra.
Det luktar när katterna precis skitit men det försvinner så fort man tar bort det, kiss luktar det aldrig.
Vi har iofs ganska bra ventilation.

Hårar gör det en del och kattsand på golvet förstås, men jag dammsuger två gånger i veckan så håller det sig under kontroll.

Katterna är från ett katthem och får inte gå lösa ute, men den tama har vi börjat ta ut i koppel. Den skygga verkar fullt nöjd.

det beror på vad man har för lägenhet..
vi som hyrde av ett företag, vi fick absolut INTE ha hönsnät eller nått annat i balkongen..(man får ju fråga hyresvärden)

här där jag bor, jag har inte hönsnät här heller, men katterna håller sig på balkongen ändå.. ena min honkatt har redan fått känna på hur det känns å falla ner..(hon skadade sig inte) så hon gör inte om det :angel:

http://www.sjv.se/presskontakten/pr...undochkatt.5.1c72e95711857a2245380004648.html

Kan vara bra att upplysa eventuell hyresvärd om att det nu är lagstadgat. ;)

såg inget om det i den länken? var står det? tänkte om jag missade det..

8§ Om katter vistas ensamma på en balkong som är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra katten från att falla ner.
Står inte direkt där i länken, du måste öppna hela dokumentet för att se.

8§ Om katter vistas ensamma på en balkong som är belägen mer än fem meter över marken, måste balkongen vara försedd med nät eller liknande för att förhindra katten från att falla ner.
Står inte direkt där i länken, du måste öppna hela dokumentet för att se.

Fast det är ju inget argument till hyresvärden om att få näta in balkongen. Får man inte näta in den får man inte ha katten där, det är ju inte hyresvärdens problem utan snarare kattägarens.

Har en honkatt och en lägenhet på 75m2, funkar jättebra. Är innekatt för vi bor på andra våningen.
Luktar inte alls, men det beror ju på vilket kattsand man har. Känner folk med en eller flera katter där det luktar väldigt fränt, men då har dom också billigare kattsand. Vi använder Everclean och det funkar jättebra.

Det enda jobbiga med en så långhårig katt som vi har är att det blir rätt så mkt hår överallt på kläder, soffan, filtar osv. Sen har vi också 2 långhåriga kaniner så det blir ju ännu mer hår då ;)

Senast ändrad:

okej, därför jag inte hittade det då :p
ja våran katt har redan testat våran höjd, men det kanske är närmare 5m.. men hon ramlade ner till grannen, så fallhöjden blev kanske 2-3m...
men hon gör inte om det hon gjorde iaf :p

men hon gör inte om det hon gjorde iaf :p

Hur kan du vara så säker på det? Hon kan ju faktiskt bli skrämd eller glömma bort var hon är när det piper förbi en fågel och tro det eller ej men även katter kan tappa balansen.
Jag tycker det är otroligt ansvarslöst att utsätta en älskad familjemedlem för risken att ramla 5 meter ner i backen bara för att man är för bekväm för att eliminera den risken.

Hur kan du vara så säker på det? Hon kan ju faktiskt bli skrämd eller glömma bort var hon är när det piper förbi en fågel och tro det eller ej men även katter kan tappa balansen.
Jag tycker det är otroligt ansvarslöst att utsätta en älskad familjemedlem för risken att ramla 5 meter ner i backen bara för att man är för bekväm för att eliminera den risken.

aha okej, men nu är du där hemma hos dig och jag är här hemma hos mig, jag känner den här katten och vet precis hur hon är och vad hon gör..
det har kommit fåglar överallt, dom bygger bon på hustaket som bara är 2 meter typ ovanför balkongen, dom sitter i trädet som är bara 2-3 meter ifrån balkongen, hon sitter helt lugnt och bara tittar, till och med tittar bort.. hon bryr sig inte.. fåglarna kan flyga förbi som galningar och hon får för sig å gå in istället.
Jag VET att hon inte kommer göra det igen, för när hon föll var för att hon fick för sig å klättra på fel sida av kaninburen för att jag sopade balkongen i samma veva.
och då när hon klättrade på som bäst kom balkongräcket och störde hennes klättring.
efter det går hon inte till den kanten där hon föll. hon hoppar upp på kaninburen (där hon alltid sitter å solar) efter någon minut går hon in å lägger sig, så det är ingen fara med henne..
jag älskar henne lika mycket som alla andra av mina djur, så det är ingen fara ;)

ja, glömde en sak.. jag håller ALLTID uppsikt över mina katter då dom är ute på balkongen, just för att en har ramlat ner, så ansvarslös är det sista jag är, det kan jag lova.

*suck* Men "tillfälligheter" kan upprepa sig och det spelar ingen roll om man har koll, ramla kan dom göra på en sek. Jag vidhåller att är man en ansvarstagande djurägare gör man allt för att minimera risker i djurens hemmiljö.

Det där låter helt galet! :crazy: Hur vågar du chansa sådär? Ditt djur kan ju dö! :(

Nirak

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 060
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
827
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama