Katt i lägenhet?

L

lilltigern

Kan man ha en vanlig bondkatt i en lägenhet på 35 kvadratmeter? Utan tillgång till balkong? Måste man gå ut med den i koppel?

Någon här som bor i lägenhet som har sin katt ute? Hur gör ni när katten ska släppas ut?

Jag har i hela mitt liv velat ha katt, men familjen vill inte ha katt. Snart kommer jag flytta till en etta i stan, fast inte centralt, utan lite i utkanten. Finns vissa villor i området. Kan jag skaffa katt och ha den ute några timmar per dag?

Tacksam för svar!

Sv: Katt i lägenhet?

Jag har två kissar i min 39kvm-etta och det går jättebra. De är aldrig utomhus men verkar inte lida av det (de vet inte vad som finns utanför dörren) och busar mycket med varandra och sina leksaker inomhus.

hej
vi har en katt på 40 kvadratmeter, tycker det är för lite för fler än en katt, känns grymt mot katterna att ha fler katter än en på en så liten yta. Men en katt går utmärkt, även om det känns som hon kommer riva lägenheten ibland. Vi har inte heller någon balkonong men vårt vädringsfönster ( går bara öppna lite granna) är perfekt för Clawdia vår katt dör kommer hon ut så hon ligger där med halva kroppen ut då hon kan. Hon ligger snält där har bara smitit ut på fönsterbräder 4-5 gånger på ett år. Vi bor på tredeje våningen och hon har intee hoppat ner en gång. Men vi anser både jag och min sambo att det är grymt att hålla en katt instängd hela livet. Så i början gick vi ut med henne i koppel men eftersom hon håller sig relativt nära så får hon nu gå lös nu gå lös ute några gånger i veeckan när tid och väder tillåter. Och det älskar hon med det bästa hon vet är inte at springa ute utan i vårt trapphus där är det tydligen väldigt spännande att springa när man har fyra tassar :D

Ett tips är att skaffa en ras som är hyfsat stillsam. Jag har tidigare haft bondkatter inne, och det har fungerat jättebra, men de trivs trots allt bättre som utekatter. Nu har jag skaffat en liten chincillaperser och hon är verkligen den ultimata innekatten! Hon är visst lite busig som alla katter, men inte riktigt lika full av energi som en bondkatt kan vara. Enligt min erfarenhet är perser en kanon innekatt med en stora nackdelen att man har katthår överallt...

hej
vi har en katt på 40 kvadratmeter, tycker det är för lite för fler än en katt, känns grymt mot katterna att ha fler katter än en på en så liten yta. Men en katt går utmärkt, även om det känns som hon kommer riva lägenheten ibland. Vi har inte heller någon balkonong men vårt vädringsfönster ( går bara öppna lite granna) är perfekt för Clawdia vår katt dör kommer hon ut så hon ligger där med halva kroppen ut då hon kan. Hon ligger snält där har bara smitit ut på fönsterbräder 4-5 gånger på ett år. Vi bor på tredeje våningen och hon har intee hoppat ner en gång. Men vi anser både jag och min sambo att det är grymt att hålla en katt instängd hela livet. Så i början gick vi ut med henne i koppel men eftersom hon håller sig relativt nära så får hon nu gå lös nu gå lös ute några gånger i veeckan när tid och väder tillåter. Och det älskar hon med det bästa hon vet är inte at springa ute utan i vårt trapphus där är det tydligen väldigt spännande att springa när man har fyra tassar :D
Jag tycker att det är bättre att ha två innekatter. Då får de två katterna lek och stimulans av varandra.

Instämmer. Jag velade i många år om jag skulle ha katt eller inte eftersom jag bor i lägenhet, men valde sen att skaffa två på inrådan av katthemmet. De är syskon och verkar trivas bra med varandra. När jag inte är hemma har de sällskap av varandra.

Du kan mycket väl ha en (hellre två) huskatter i lägenhet. Med en livligare katt krävs mer anpassningar från din sida i form av klösträd och hyllor, en lugnare katt håller sig mer på golvet. Det är mest upp till dig vad du föredrar för temperament på dina djur, många raser (som ju oftast hålls inomhus) är betydligt mer aktiva än den genomsnittliga katten och det går alldeles utmärkt så länge man inte är rädd för kattrace över möblerna och leksaker stundtals över hela golvet ;)

Jag och min katt bodde ett tag i lägenhet på 17 kvadrat, det funkade bra men e ju eg aldeles för litet. Fast gick ut med henne i koppel så ofta som möjligt och lekte mycket med henne inomhus så hon ine skulle bli för understimulerad.
Jag tog en vuxen katt från ett katthem som var lugn och van innekatt, gör man det vet man ju att det funkar bra. Nu när vi bor på 55 kvadrat har jag blivit mycket latare med o gå ut och leka med henne...:angel:

Jag har just nu två bondkatter i en lägenhet på 36 kvm. Fia är drygt ett år och Sara är snart fyra månader.

Jag ser inget problem alls med att ha dem som innekatter här. De har klösträd, massor att möbler att springa över/under/bredvid, leksaker mm som lättt håller dem aktiverade, sen så är de ju två nu (hade först bara Fia i ett år) och de aktiverar varandra väldigt bra när de leker och busar.

Trots att de spenderat två månader i en villa i sommar där de fick vara ute själva i lina så har de inte visat något behov av att vilja gå ut här. Och då älskade ändå Fia att vara ute där! Men här så sitter hon bara lite och spanar på fåglar i fönstren sen går hon och busar med Sara. :D

Så bara du ser till att din katt får många vrår att gömma sig i, många leksaker av varierande art, toa och mat på olika ställen (vem vill äta där man gör sina behov) så borde det inte alls vara några probem. Det enda jag skulle vilja säga är att om du ska jobba eller plugga och är borta mycket på dagarna kan det vara en idé att fundera på om du skulle kunna ha två katter? Om inte är det inte några problem, Fia klarade sig utmärkt innan jag adopterade Sara. Men går det så är det ju alltid kul för katterna att ha någon att leka med. :)

Jag skulle faktiskt hellre ha två katter på en sådan yta så dem fick mer stimulans av varandra. En annan katt snor obefintligt med utrymme för den andra katten, fast fler än så skulle jag nog inte våga ha.
Ifall jag var du skulle jag vänja den vid koppel och ta ut den på promenader, många katter brukar tycka det är lite otäckt först men älska det sedan. Det bästa är att vänja dem vid selen redan när de är små.
Lycka till! :)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år drömt om att skaffa katt men ständigt trängt undan drömmen utifrån min livssituation. Jag bor i lägenhet, pendlar...
Svar
19
· Visningar
1 066
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 009
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 531
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden