Katrering djur (hund)?

firren

Trådstartare
Hur ser ni på kastrering av hanhundar?
Har funderingar på att kastrera min hund som är ett år, dels av anledningen att jag inte tänkt ha honom i avel men även för att våra hästar och katter alltid har varit eller blivit kastrerade.

Varför är det så annorlunda med hundar?
Läst runt lite på internet men tycker det verkar vara mycket negativt just vid kastrering av hundar.
Skiljer det sig så mycket mot att kastrera en häst eller katt? Mår en kastrerad hanhund sämre än en kastrerad häst då båda är flockdjur??

Hur ser ni på detta eller har ni några erfarenheter som kan hjälpa mig:)

Sv: Katrering djur (hund)?

Jag skulle absolut överväga kastration om jag skaffade hanhund. Det är ju en väldigt enkel operation och det finns många fördelar. Men samtidigt, om det inte finns några problem i dagsläget om man inte har skäl att misstänka problem framöver pga hundens okastrerade tillstånd tycker jag inte det är försvarbart att utsätta den för en sövning och operation "bara för att".

Jag tycker det är bra med kastrering. De rymmer inte å gnäller osv vid löp.
Det går att kemiskt kastrera med ett chip i nacken som behöver fyllas på om något år, kommer inte ihåg..

Jag tycker det är bra med kastrering. De rymmer inte å gnäller osv vid löp.
Det går att kemiskt kastrera med ett chip i nacken som behöver fyllas på om något år, kommer inte ihåg..

Mina hanhundar har aldrig rymt eller gnällt vid löp och de har varit intakta.

Ts
Om det finns medicinska skäl för kastrering eller om hunden far uppriktigt illa av att vara intakt t.ex. genom att den slutar äta vid löp och man bor i ett område där det i stort sett alltid är en tik som löper så att det blir ett verkligt problem så hade jag funderat på att kastrera. Aldrig annars. Det finns så många nackdelar med att kastrera en hanhund och jag ser faktiskt inga fördelar i normalfallet.

En hund ska du alltid ha under uppsikt och därför behöver man inte kastrera den. Genom uppfostran så lär du hunden vad som är ett lämpligt beteende. Det behöver du inte utsätta hunden för de risker som föreligger genom att kastrera hunden. Det är skillnad med en utekatt som faktiskt blir pappa till massor av oönskade kattungar under sin livstid om den inte kastreras. Som går iväg och riskerar att bli påkörd och råkar ut för slagsmål bara genom att vara fertil. Som utsätts för en enorm stress genom att vara fertil och som revirmärker inomhus. Eller som en hingst som blir dömd till att gå ensam hela livet bara för att han är hingst och där det blir en hel massa problem med uppstallning osv. Där finns det också fog till att kastrera men en hund finns det inga orsaker till att kastrera. För en häst eller en katt finns det massor av vinster att bli kastrerad. Det finns det inte för en hund. En kastrerad hund riskerar att bli mer osäker, få sämre päls och gå upp i vikt. Den riskerar också aggressioner ifrån andra hundar eftersom de får svårt att avgöra vilket kön den har. Det finns alltså bara nackdelar med att kastrera en hanhund.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 250
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka