Katastroffölningar, hur vanligt är det?

Inte för att det hör hit men, vad gör man om fölet råkar vara dödfött? Går inte mamman och letar efter sin bäbis?

Jo, vid de få tillfällen jag råkat ut för detta (en kastad i sjunde, en död strax efter födsel vid normal tid) har de klart saknat sina föl. Särskilt i det fallet när stoet gick hela tiden ut och födde normalt. Men den gången hade vi ett tvåårigt sto som stoet i fråga tog sig an. Vi gick också långa turer varje dag efter för att hennes mjölkproduktion skulle avta (i komb. med med. behandling). Kändes mycket sorgligt. I det första fallet med kastning hade stoet ett nyligen avvant fjolårsföl som hon fick gå tillsammans med ett tag efter så hon verkade ta det hela mer med ro än det förra. Alltid lika tråkigt när det går fel. Och i alla fall jag sörjer med stoet och det gör ont i hjärtat att se dom. Men hästar står närmare livet än vi människor många gånger och man kan snart glädja sig igen åt deras fantastiska natur.

Har varit "med" om totalt 7 fölningar i vårt stall varav 1 har slutat i katastrof, Både sto och tvillingföl dog(vi fick inte ut dem i tid - de satt fast båda skulle ut samtidigt) Vi visste inte om att de var tvillingar, hon köptes in dräktig (tjuvbetäckning enl. säljaren)
3 fölningar var ponnies och 4 halvblod. Katastrofen hände iår och vi har nog inte hämtat oss riktigt ännu.....

29 fölningar, varav en korsning, en nordsvensk och resten New forest. En "katastroffölning", då ett sto fölade tvillingar fyra veckor innan beräknad fölning. Två jämnstora, till synes fullgångna stoföl, som var dödfödda.

Hlsn Helena

Av två dräktigheter har en gått åt skogen.Jag köpte ett hbl sto dräktigt förra året och hon fick ett dött föl i år. Hon hade haft föl innan, så hon puffade på honom och puffade på mej "snälla matte säg till han att resa sig". Det var fruktansvärt ledsamt att se. Hon fick ha han i boxen över natten sen släppte vi ut henne på morgonen ,då adopterade hon sin 17åriga hagkompis i några dagar. Nu är hon dräktig igen hoppas på bättre tur denna gång. :crazy:

Av 60-talet "egna" følningar och runt 300 som føljts som hingsthållare ær min erfarenhet att det går snett på något sætt vid var tionde følning.

9 av 10 ston klarar sig helt sjælva.

I det 10:e fallet ær det bråttom att assistera på ett eller annat sætt, allt ifrån enkla fellægen, kraftig blødning, svagt infekterat føl eller ingen råmjølk till allvarligare problem. I de flesta av dessa fallen klarar sig stoet om man øvervakat, men følet kan stryka med beroende på vad som felat och hur snabb man varit med åtgærd.

Det "værsta" vi haft på hemmaplan var ett sto som hade en føreliggande moderkaka som "stængde" utgången før følet och blødde kopiøst. Dær hade vi extrem tur som var hemma ett helt gæng som kunde jobba med det och dessutom kedjor, råmjølk och mediciner i skåpet. Både stoet och følet klarade sig då. Men hade vi tittat åt ett annat håll i fem minuter till hade det varit kørt før båda :(

Annars av det vi fått rapporterat: det fåtal ston som strukit med vid førlossningarna har i allmænhet varit oøvervakade och fått fellægen de inte rett ut.

Många føl dør i onødan før att stoet læmnas oøvervakat i box och klæmmer ihjæl følet mot boxkanten eller inte får ordentligt med plats att rulla sig.

Ytterligare ett antal føl dør pga oøvervakning efter fødelsen, typ trillar ner i bæckar, stryps av elrep, kommer på fel sida staketet så de inte får råmjølk etc etc.

(Himla trist i det læget som hingsthållare att ha "levande føl-garanti", det ær ju inte menat før att sponsra uppfødare som skiter i sina bebisar :mad: )

Allt detta gæller før øvrigt islandshæstar :)

Av 6 fölningar så klarade sig 5.
Det första stoet vi betäckte fick stora problem och varken föl eller sto klarade sig.

Övriga har gått problemfritt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 313
Senast: Masse
·
Avel Hur vanligt är det egentligen med lunginflammation pga regn och dåligt väder på föl? Vi får ju alltid höra att vi ska ta in vid dåligt...
Svar
12
· Visningar
3 505
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka