katastrof!

M

mkt_ledsen

Egentligen ska jag inte ens sitta på hästforum eftersom jag har lagt hästar på hyllan ett tag, trodde jag :mad:
Jag har 2 problem :cry:

det började med att jag lånade ut mina 2 hästar på foder till em ridskola. Efter ca 2 veckor så kontaktade ridskolan mig och medelade mig att bara ena hästen fungerade i verksamheten.
Men samtidigt fick jag en spekulant på en av hästarna och bestämde mig för att sälja henne. Spekulanterna provred på ridskolan och allt gick kanon. dom bestämde sig för att köpa henne men ville göra en ombesiktning + ha en provmånad då hästen kan vara lite speciell.
Hästen skoddes när hon anlände till ridskolan för att sen skos om igen av nya spekulantens hovslagare som påstod att en av hovarna var sne skodd. (hur kan man försöka korrigera en nyskodd häst)3 veckor efter att spekulanten tagit henne på prov så bes hon henne och hästen var halt på det benet där den blivit sneskodd(enligt deras hovis) Nu vill dom lämna tillbaka henne,är det bara att tacka och ta emot hästen med en bes där hästen är halt, när den anlände till ridskolan med en färsk bes ua??


Problem 2
Ridskolan har beslutat att inte ha kvar min andra häst heller eftersom han är för het.
Dom har sagt upp kontraktet(1 månads uppsägningstid) för ca 2-3 veckor sedan och jag sa att det är bara att komma med honom så fort ni har möjlighet.
Hästen har fortfarande inte dykt upp och igår ringde ridskolan och sa att dom väntade på veterinär för hästen var sjuk.
I kontraktet har jag skrivit att jag står för försäkring.
Nu vill dom att jag ska betala självrisk och allt som inte försäkringen täcker, är det rätt tycker ni.
Självrisken ska väl ändå fodervärden stå för om inget annat sagts?
Att det står att jag står för försäkringen, räcker det som "bevis" att jag inte behöver betala mer? Om det är jag som ska betala så borde väl JAG kontaktats innan veterinär?(veterinären gissade på en sträckning, alltså inget akut)

Hoppas ni förstår..
är väldigt besviken nu och lånar aldrig mer ut på foder :cry:
 
Sv: katastrof!

Stackars dig, vilkn otur du haft med bägge dina hästar. Ridskolan tycker jag det är självklart att de betalar alla extra kostnader så du får tillbaka hästen i det skick den var när du lämnade den. Det vet de nog själva också. Lycka till med försäljningen antar jag ;)
 
Sv: katastrof!

3 veckor efter att spekulanten tagit henne på prov så bes hon henne och hästen var halt på det benet där den blivit sneskodd
Gjordes igen besiktning INNAN dom hämtade hästen? Vad som helst kan ju ha hänt under dom 3 veckorna som dom haft henne..

Angående den andra hästen så tycker jag att ridskolan ska stå för de kostnader utöver försäkringspremien, det är ju inte DITT fel att hästen nu är sjuk. Dom ansvarar ju för hästen under fodervärdstiden och den hade kanske inte blivit sjuk om du haft den hemma. Du vill ju ha tillbaka hästen i samma skick som du lämnade den, gäller även den andra hästen ju..

Nu har jag aldrig haft någon foderhäst men jag tycker det är rimligt att den som nyttjar hästen (fodervärden) skall stå för de kostnader som kan uppkomma i samband med skada o dyl. Men jag vet inte vad som är "juridiskt riktigt"
Hoppas att det löser sig för dig och dina pållar!
 
Sv: katastrof!

Det brukar vara så att hästägaren fortsätter att stå för försäkringenför att det är hästägaren som ska ha rätt till livförsäkringsdelen om det händer hästen något så att den dör/avlivas. En annan orsak är att man ska slippa problem med försäkringsbolag samt karensdagar osv.
Man brukar då ha ett avtal om att fodervärden är den som betalar in självrisken om det händer något. Med risk för att vara efterklok skall det stå i kontraktet för att unvika problem. Vedertagen praxis gäller inte alltid.
Sedan skall hästen returneras idet skick den lämnades ut och inget annat, det är fodervärdens skyldighet och det gör att (beroende på kontraktet)fodervärden är skyldig att behålla hästen till den uppfyller kravet alt. stå för kostnaderna om du accepterar att ta tillbaka den sjuk/skadad. Det sista hade jag personligen inte valt.

I försäljningsfallet blir jag inte riktigt klok på om den besiktigades innan de reste hem till spekulanterna eller om det var det gamla besiktningsprotokollet från när ridskolan tog emot den som användes.
Gjordes det en besiktning hade jag tagit kontakt med hovslagarförbundet och kollat upp hovslagaren som ansåg den vara sneskodd samt få höra vad deras policy är kring just detta problem.
Min egen häst var nämligen ojämnt skodd när jag köpte henne men min hovslagar lätt hovarna växa och riktade försiktigt upp henne efter hand (tog ca 1år). Tycker det är märkligt att man håller på och fipplar med skorna på en redan nyskodd häst. Vet inte mycket om hovslagning, men det låter som om hon har blivit rejält hovöm.
Jag hade krävt en ordentlig utredning innan jag lät köpet gå tillbaka.

Apo
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 563
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 590
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 850
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp