Katastrof i affärer

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Eva Annelie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 419
E

Eva Annelie

Hej alla bukefalister!
Är ny här att skriva, men jag har hållit mig i bakgrunden och läst lite olika forum, och nu tänkte jag be er om hjälp/råd...

Har en liten "telning" på 1,5 år som är go som guld, men som så fort vi går in i en affär sätter igång och skriker och då menar jag skriker.
Han vill gå på upptäcksfärd och det är inget fel med det, men ibland får han inte det pga att han nästan river stället. Att bära honom-skriker, att sitta i kundvagn-skriker, att ha honom "lös" = du kan inte handla för du måste plocka upp efter honom + leta rätt på i vilken gång han nu befinner sig i och gör ofog...:crazy:
Vi har provat olika tider, det spelar ingen roll om vi föräldrar är med, eller är ensam (huga), han är alltid mätt och nybytt blöja innan vi åker, han har fått leka av sig, vi har provat allt, men så fort vi går in i en affär, så är det kört.
Vi vill ju handla tillsammans, inte att någon ska stanna hemma med honom
bara för att undvika skrik, han måste få chans att lära sig hur man beter sig, men hur gör man?! Visst, det är ju lättare när man är två, så frågan som gäller är; hur gör man när man är ensam och handlar? Det händer ju att man inte KAN vara två. Tips och förslag mottages tacksamt!
Nu drar man sig (ibland) för att handla om man inte är två, och så ska det ju inte behöva vara,så... HJÄLP :bow:

Sv: Katastrof i affärer

Vi hade det också lite så ett tag i den åldern... nu är hon över 2 år, då går det lättare. Min kompis tyckte att jag skulle testa 'spänna fast henne i vagnen', och att det skulle ge med sig efter ett tag (hon skulle veta att i affären sitter man i vagnen, punkt). Nu gjorde jag aldrig så, utan vi red ut stormen lite... lockade med saker för att hon skulle sitta i vagnen. Och så storhandlade vi alltid alla 3 (då fick hon springa kring, en handlade och en jagade barn ;) ), och i när jag handlade själv var jag inställd på att ibland kunde jag handla 1 sak, ibland 20, det berodde på humöret. Så småningom försvann problemen... nu är hon en fröjd att handla med :)

Personligen skulle jag låtit barnet vara hemma med den andre föräldern eller allra helst att jag är hemma med barnet. (Jag gillar inte att handla.)

Varför inte sätta en sele på barnet? På 60 - talet hade man ofta selar på ungarna för att hålla dem från trafiken och andra farliga situationer. Kanske finns det selar i handeln idag.

Kommer ihåg en bild i en tidning för några år sedan där ett par föräldrar hade satt hundhalsband (kring halsen) och hundkoppel på barnet.:mad: Då blev jag upprörd!

En sele är mer humant man har lite kontroll och barnet får ändå löpa lite fritt!:p (Då min unge kom in i affärerna blev det gatlopp... Tävling om vem som hann först till lösgodiset. Då hade jag velat ha en sele.)

Hoppas jag tröck på rätt knapp...

Tack för snabbt svar!

Sele har jag inte testat, men kan tänka mig att han skriker ännu högre då han sitter fast och inte kommer loss (dock har jag använt ett skärp runt midjan vid matbordet då herren under en tid promt skulle upp på matbordet och kravla - nu sitter han snällt. För det mesta... hihi) :angel:
Sele i kundvagn, hmm - funderar...... kan testa.
Ibland fungerar det att ge honom någonting att undersöka, påse morötter, liten burk, papper, vad som hellst men ibland fungerar ingenting och då blir det snabbhandlat må jag säga.

Tävling till lösgodiset - måtte det dröja! Men blir "pöjka" som mamma då blir det snart. Jag är nämligen en liten godisråtta :angel::d

Sitta i sin barnvagn medan den andra föräldern kör kundvagnen med varorna? Sitta "lös" i kundvagnen? (det gör vår tvååring, hon blir jättesur om hon måste sitta i barnsitsen utan vill hjälpa till att hålla ordning på varorna, vilket medför att man får skydda ömtåliga saker bäst möjligt) Ha med kex/något annat han gillar och låt honom knapra på under handlingen? (Napp?)

Jag/vi brukar ha med oss något ätbart, ibland fungerar det en liten stund, men för det mesta kastar han det på golvet, likaså nappen. Man får hoppas att det så småningom går över, och det gör det...... hoppas jag...... någon gång...... i framtiden.......:D;)

Ett av mina barn är fortfarande en tortyr att ha med sig i affär...Han gnäller, tjatar och vill köpa allt....Han är 15 år!!!! Han har hatat att vara i affärer sen han var en månad gammal!

Ett av mina barn är fortfarande en tortyr att ha med sig i affär...Han gnäller, tjatar och vill köpa allt....Han är 15 år!!!! Han har hatat att vara i affärer sen han var en månad gammal!

Haha, så 'det växer bort' funkar inte som argument alltså :D

Ibland måste man in och handla då något fattas fast den andra föräldern är borta, för det mesta går det bra men ska man handla lite mer så vill lillkillen inte vara med.
Ja, han kanske tycker det är tråkigt att handla, han brås på sin far kanske, han tycker inte heller om att handla, affärer (kläder) ska vi inte tala om:D

I våran affär finns det bilvagnar, det brukar båda mina kids gilla:laugh:, då kan man handla nästan hur länge som helst utan att de vill röja med något annat!

Oftast är vi två att handla, eller så åker man ensam, utan barn. Igår gjorde jag mitt livs största äventyr sant iallafall!! Ta två trötta barn som varit inne hela dagen pga regn, en trött mamma som slitit arslet av sig för att den supersjuka sambon ska kunna få vila lite utan att barnen ska "leka" sönder honom, ett tomt kylskåp, och samla detta runt 6draget på kvällen. Vad får man då?

Jo, man får ett otroligt spännande äventyr på Ica. Barnen åkte kundvagn då, tack och lov för oversizevagnarna från USA :D, och maken till galenskap har jag inte skådat på läääänge. Mina små söta barn förvandlades innanför icas dörr, till någon slags demolitionbabies!!! Vi kom hem till slut, med det vi skulle ha, men attan vad svettigt det var!!!

Normalt är de ganska trevliga i affären, tjatar inte om något och hjälper till att packa korgen och så. Inte igår. Vi "behövde" massor av saker tydligen, så på slutet, när mamman nästan blivit gråhårig "behövde" hon och barnen choklad. Den njöt jag av i bilen, jag vill lova att chokladen gick raka spåret upp i hjärnan och smekte den vackert över ytan :love: Barnen hann äta sin innan vi ens hann till bilen, de såg också nöjda ut!

Jag kan inte rekommendera det här om du inte har starka nerver, trötthet hos både barn och mamma är inte kompatibelt med affär överhuvudtaget!

Ja det var du som skrev att ni handlade tillsammans. Ska du in en snabbis ta med barnet, vill du koncentrera dig på att handla, lämna barnet hemma. Min vilde går helt plötsligt att ha med sig, han är 2,5 nu.

Mina barn älskar att handla, men det är svettigt för oss föräldrar.

Har ni prövat sådana där små kundvagnar för barn? När min minste var i din sons ålder körde han runt en sån i rasande fart och hivade ner lite vad som helst i vagnen. Men ganska snabbt fattade han att vi bara skulle ha vad som stod på min lista. Jag fick vara snabb med att säga vad vi skulle ha, peka ut riktningen men inte för tydligt, för han ville ha känslan av att det var han som hittade rätt.

Det blir lite skrik och stress i början, men det tycker jag det är värt. Man får försöka ignorera att det finns surgnetar som tycker att barn inte hör hemma i affärer. Nu är mina barn 4 respektive 2,5 och det funkar bra att ha med dem i affären, om man bara är inställd på att det tar lite längre tid. De älskar oxå att packa upp varorna när vi kommer hem, vilket oxå går i ett rasande tempo.

Handla själv!

/ Petra 21 som är trött på att barn ramlar, skriker, springer ut mitt framför en, glor och tjuväter i affären! Speciellt när man har bråttom! :devil:

(Detta gäller dock inte mina kusinbarn och vänners barn, dom är finast i världen! :love: :D)

Åk och handla utan honom. Ta med honom när ni inte har bråttom och bara behöver handla 1 liter mjölk och bröd.

Sköter han sig om han får köra en egen kundvagn?

Min son var nog knappt 1½ år när han fick börja köra kundvagn, han plockar upp på bandet, betalar, parkerar vagnen, packar i påsen, hjälper till att bära till bilen och sen plocka upp hemma.
Det är t.om så att vi säger "Jag tar Rasmus och åker ner och handlar" :D

Vid godiset kan de gå lite trögt, nån gång har han skrikit för han inte fått, men oftast säger han att vi får köpa godis på lördag :)

Ja det var du som skrev att ni handlade tillsammans. Ska du in en snabbis ta med barnet, vill du koncentrera dig på att handla, lämna barnet hemma. Min vilde går helt plötsligt att ha med sig, han är 2,5 nu.

Man ska inte behöva lämna barn hemma för att de inte kan uppföra sig. De får lära sig helt enkelt Det växer delvis bort och de kommer lära sig reglerna så småningom. Det gäller bara att vara bestämd.

Jag är ensam med mina barn, men har sån tur att mamma är med mig och hndlar då hon kör åt mig. När jag måste handla själv så är det bara att stå ut och hålla på reglerna.

Sätt barnet i kundvagnen om han inte lyssnar, ge honom några chanser och funkar det inte så låt honom sitta i kundvagnen. Låt honom skrika, vad gör det? Han kommer tystna.

Våra på 2,5 och 3,5 år är med och handlar när vi inte har större syskon hemma.
De skriker och tjatar ibland, men vi ignorerar tills de tröttnar eller så går sambon ut med den som skriker i bilen. Då brukar de fatta att det är roligare att vara tyst och få vara med i affären.

Ibland tar vi med dem en och en, det brukar vara lugnast :)

Detta går nog inte att göra nåt åt annat än stå ut tills barnet blir äldre och man kan samarbeta mer. Frågan är om det inte är viktigare att ni vuxna är nymatade och utvilade innan ni åker och handlar fram till dess... Släng upp ungen på axlarna om det blir för jobbigt, det brukar de tycka är kul. Men annars kan man stoppa dem (ståendes) i kundvagnen eller be dem att hålla koll på listan eller nån annan avledningsmanöver som håller dem nöjda ett tag. Finns det banan att plocka till barnen i affären så kan det också vara en avledning för en stund.

Fast om man har provat typ 100 gånger och var gång resulterar i att barnet antingen vrålar i 45 minuter eller springer åt totalt fel håll om man skulle släppa ner det och nu menar jag precis hela tiden.... Om barnet inte går att aktivera med "kan du ta lite bananer" utan beter sig som ett jehu om och om igen, tycker du ändå att man ska fortsätta då? Om den andra partnern är hemma? Jag tycker faktiskt det låter helt sjukt och jag anser att det är folk vars barn faktiskt kan foga sig och lyssna på vad de vuxna säger som säger sådana saker. Kom igen när du provat med mina barn. Sam hade definitivt inte gått att ha med i en affär när han var 1.5, än mindre köra en kundvagn.

Min var/är också en vilde, så jag förstår precis vad du menar... satte man henne i vagnen rev hon sönder alla varorna och klättrade ur vagnen. Skulle man handla själv då fick man antingen låta henne ramla rakt ner på huvudet i golvet eller plocka varan. Typ. Så gräsligt var det ett tag. Vi fick handla med barnvagn+kundvagn, för i barnvagn kunde jag ha henne sittandes en liten stund (sedan jaga, svettas, tvinga henne att sitta ett tag till ... medan min man handlade). Pust. Det var några månader det inte var kul, och jag försökte förklara för de bekanta att nej, hon blir inte nöjd med att åka bilkundvagn eller äta banan eller läsa en tidning eller NÅT. Målet var att riva affären, punkt.

Nu går det dock nästan alltid jättebra :)

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är... 2
Svar
35
· Visningar
2 167
Senast: Keb71
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 616
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 630
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka