Kastrering ...

sidensvans

Trådstartare
... är säkert en fråga som redan har varit uppe här, men jag hittar inga trådar. Så, kan någon berätta för mig hur det fungerar? Är det ett enkelt ingrepp, eller krävs det vilotid efter ingreppet? Hur länge i så fall? Vad brukar det kosta?

Sv: Kastrering ...

De skall hållas igång för såret läker bättre.
Men jag tror inte typ tävlingar mm är bra.

Kastrerade förra onsdagen stående.Enkelt ingrepp.
Tog ca 1 tim . 1 tim efter ute i hagen igen.
Fast svullnade upp fick pencelin i dag.
men han är pigg.
pris 2200- i dag tillkom vet igen 900- med medecin.

Jag kan inget direkt, men har varit med under en kastrering. Det var relativt enkelt, hon gjorde det hemma i stallet. Kommer inte ihåg hur länge vilan var, men varje dag så motionerades han i ridhuset några gånger, han skulle göra det men kom ej ihåg precis varför.

Det är i normalfallet ett ganska enkelt ingrepp. Men det beror mycket på en del faktorer som ålder på hingsten. Ju äldre hingst, ju mer utvecklad ju större risker. Man brukar t ex undvika att göra det stående på äldre hingstar utan gör det helts under narkos.
Är det en klapphingst så rör det sig ibland om rena bukoperationer och blir ju då mer kompliserade med längre konvalesens.
Men i normalfallet brukar man säga att hästen ska ta det lugnt (finns olika rekommendationer från olika veterinärer på vad som menas med att ta det lugnt. De första tio till fjortondagarna för att såren ska hinna läka till. Den sista veterinären jag använde (förra veckan) ansåg att det var boxvila + två promenader per dag som gällde under den här tiden och sedan sjukhage i sju till tio dagar efter det. Men förra gången (förra hösten) långa promenader under första veckan och hage i tre veckor efter det som gällde.
Men man kan säga att tills såren läkt och blivit starka så är det någon form av vila som gäller för att inte risker att de spricker upp. Hos vissa hästar är hinnorna som håller inälvorna kvar i buken ganska tunna och går såren upp kan det bli allvarligt.

Lite beroende på var man bor i landet så varierar priset från en tusenlapp till fyratusen. Den jag gjorde förr veckan kostade 2250:- med allt inklusive ett par dagars uppstallning. Jag vet att Djursjukhuset i Helsingborg har ett fastpris på normal kastering på 2500 inklusive moms, en övernattning och stelkrampsspruta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 700
Mat Dags för en lättsam tråd! Svärföräldrarna kommer på besök ikväll och vi ska beställa pizza, suttit i en kvart redan och funderat på vad...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 554
Senast: hastflicka
·
Gravid - 1år Hur har ni mått efter skrapning? Skrapning kan ju utföras av olika anledningar. När jag försöker läsa om andras erfarenheter efteråt...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: julgrisen
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka