kastrering

L

link

Hej!
Jag har lite frågor ang. kastrering och jag skulle bli jätteglad om någon ville svara på dom. :)

Vid vilken ålder brukar man kastrera?
Hur stort är ingreppet? Görs det hemma på plats eller måste man åka till klinik?
Hur går man tillväga efter ingreppet? Tar det lång tid innan det läker osv?

MVH :bow:

Sv: kastrering

En del gör det väldigt tidigt medans andra(tex jag,väntade till han var 3½år) väntar lite längre för att få upp så mkt massa som möjligt på hästen
Hur stort är ingreppet? Görs det hemma på plats eller måste man åka till klinik?
Det är inget stort ingrepp alls.
Man kan själv välja om det skall göras liggandes/ståendes hemma eller på klinik.
Jag valde att göra ståendes hemma i stallgången och kommer troligtvis att göra det igen om det blir aktuellt

Man ska se till att hästen rör på sig(skrittar) och läkningen beror på årstid tex.
Bättre att kastrera dom insektsfria månaderna

Ja se de är olika när man kastrerar, min unga lill kille är kastrerad nyligen och han blir 2 år i sommar. Viktigast för enkelhetens skull är att bägge stenarna är nere, då kan man ta detta hemma och ståendes annars kan det bli liggandes på klinik och det kostar betydligt mer och är även mer komplicerat.

Det här med massa håller jag då inte med om, jag har lyssnat runt och massa får hästen om den blir kastrerad enligt veterinärer och annat sk kunnigt folk. Mera hormoner gör att hästen inte bygger på sig, springer kanske mycket och struntar i att äta om den har "stobegär" :o De travtränare jag har pratat med kastrerar om hästen är liten och mycket lätt i kroppen, för detta skulle tydligen göra att de växer på sig lite mer i massa. Jag är benägen att hålla med, för en hund vi hade blev tyvärr tvungen att kastreras och den blev betydligt större efter det. :angel:

Man kastrerar ju precis som prince 77 skrev under de perioder som insekterna inte är så aktiva, men det får ej heller vara för kallt då läkningen inte blir bra. Just därför fick vi avvakta några dagar när det var som kallast, men nu är det alltså gjort.

Det brukar bli så att ju senare man kastrerar desto mer hingstkaraktär och mer massa får den- däremot blir den större i bemärkelsen höjd och längd om man kastrerar tidigt.
Alltså- sent ger en maffig köttbulle- tidigt ger en slank långben

Kastrera gör du höst eller vår. Inte på sommaren pga insekter och inte på vintern för att undvika att såret fryser.

Jag gör det det stående hemma och tycker det funkar bra. Det blir svullet ett par dagar men läker sedan snabbt

jag tror på att massan blir mer på en sent kastrerad häst :p
Jag fick en belgian blue liknande häst när jag kastrerade honom som nästan 4 åring :angel: (jag hoppades iallafall;) )

Min kille är 2 i maj.
Han skall kastreras i slutet av septemer. Han skall först på hingstbete.
Jag frågade vet i går angående kastrering.
Det spelar ingen roll vilken tid på året man gör det längre sa han.
Hemma eller klinik liggande stående.
Liggande hemma ute i hagen gick bra.
Stående hemma.
Jag har hört många som sagt att man inte skall kastrera förtidigt. För att de växer o blir stora.
21/2 tycker jag verkar bra. Blir till hösten.

link skrev:
Jag kasterade min nu 5-åriga häst då han var tio månader. Detta gjordes i mars månad på klinik. Liggandes. Helt normal operation, båda stenarna nere. Veterinären tyckte att det var helt okej att kastera en sådan ung häst. Jag valde att kastrera honom så ung för att i möjligaste mån slippa hingstbeteende. Jag har nu en trevlig lätthanterlig valack som funkar bra med både ston och valacker och som inte betäcker. Angående mer massa: hans halvbror blev kasterad vid 2½ års ålder, min är den med mest massa...

Jag valde klinik på grund av att det i det aktuella fallet var lättast, stallet jag stod i var inte så fräscht... Jag lämnade honom en tisdag eftermiddag, han opererades på onsdagen, jag fick hämta honom efter ronden på torsdagen.

Hästen fick gå i sjukhage 3 dagar efter ingreppet, därefter i vanlig hage med kompisar plus extra skrittmotion vid hand 20 mituter två gånger om dagen en vecka. Inga problem med infektioner eller svullnader.

Ja, en häst som kastreras sent får mer "könstypisk" karaktär, dvs testosteronet flödar och gör hästen maffigare (muskulösare, ev mer nacke, lite "coolare" hållning). En kastrerad individ (gäller väl snarare hund och katt än häst) får en förändrad ämnesomsättning som, tillsammans med den lägre aktiviteten (letar inte fruntimmer med samma iver), kan leda till större fettdepåer.

Två olika sorters massa alltså, muskler eller hull...

Hur mycket kostar det att få sin hingst kastrerad hemma i stallgången?

Jag frågade priset på kastrering sist var här.
Det kostar 2000- +moms + resa. Han gör liggande och stående hemma.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 910
Senast: BornAgain
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 919
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 828
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 543
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka