Fast man kan ju inte förneka att chansen är större att få syn på en hund från grannskapet (då de måste gå ut några gånger om dagen) medan katter kan vara totalt osynliga för grannarna. Dvs det är svårt att veta hur vanligt det är med överviktiga katter i grannskapet.
Apropå ditt umgänge så kanske du som mera ansvarsfull (så att säga) umgås med mera ansvarsfulla kattägare?
Speciellt det där med hur ofta de löper är en bra poäng, och stark anledning.
Jag förstår att de är väsentligt olika djur. Från början kom jag från kattvärlden med noll erfarenhet av hundar och blev förvånad över hur olik synen var. Och, kanske därför, jag finner denna skillnad fascinerande. Tack för informationen förresten!
Nu blir jag kanske överfallen (jag får förstå det, jag skriver på hundsidan trots allt!) men jag har läst ett argument från vissa hundägare att det är dumt att operera på en frisk hund. Jag kan inte hjälpa att ta lite illa åt mig, kattägare opererar ofta sina helt friska katter. Självklart spelar för- och nackdelarna då in med effekterna av operationen, och de argumenten förstår jag! Men som en argumentation bara det i sig så skär det lite i mig. Självklart opererar man inte i onödan men det sker faktiskt operationer på helt friska djur i förutseende (eh jag har totalt tappat bort ordet som lurar i bakgrunden på min hjärna, den är inte vaken).
Om jag låter klumpig eller fel fråga gärna en gång till, jag har inte sovit och min hjärna är väldigt trög just nu. Ber om ursäkt i förväg.