Kastrering

Jag skulle inte välja att kastrera på någon annan anledning än medicinsk. Min första dvärgschnauzer kastrerades (hittills den enda hund som jag kastrerat), och det var på inrådan av veterinär pga hans många märkliga fel (han var ett litet måndagsexemplar) där testosteronet kunde ha en inverkan.

Jag har just nu 6 intakta hundar, 2 tikar (aussie) och 4 hanar (tre dvärgschnauzrar och en ung malle), varav 2 av DS- hanarna är avelshanar. Under höglöp är det ju alltid lite mer meck med könsmixade flockar, men om jag ex ser till den unga mallen så märkte jag ingen större skillnad alls på honom vare sig i träning eller i vardag nu under hans första löpupplevelse i augusti, när bägge tikarna löpte (första gången sen han flyttade hit i mars).

Min flock lever ihop ”som vanligt” den större delen av löpet, och jag personligen ser inte att det skulle vara värt med ett operativt ingrepp på någon/några av hundarna bara för att jag får mecka lite mer ca 2 v om året. Jag säger nu inte att jag aldrig skulle kastrera en hund, men det ska MYCKET till innan jag ens funderar på det.

Tyvärr så är det ju även så att kastrering på hanar ibland verkar ersätta att uppfostra sin hane, när man ser folk som får ”kastrering” som råd med hundar som ex drar i kopplet, gör utfall eller bara är allmänt ouppfostrade och inte uppstyrda.

Jag har en kastrerad hane. Ingen annan förändring än att han inte är lika extremt explosiv. Han är fortfarande en som kokar över lätt om det är jätteroligt eller jättestökigt, och då reagerar han med överslagshandlingen att tackla/knuffa hårt med nosen vilket ger honom disk på tävling. Han var värre förr. Så länge han har nåt att tugga på så gör han inget.

Tiken är steriliserad av andra orsaker och hon blev aningen mer stabil, fick vettig matlust från att ha varit anorektiker.

Båda har utmärkt päls och fint hull (är i tävlinskondition)

Jag har en kastrerad hane. Ingen annan förändring än att han inte är lika extremt explosiv. Han är fortfarande en som kokar över lätt om det är jätteroligt eller jättestökigt, och då reagerar han med överslagshandlingen att tackla/knuffa hårt med nosen vilket ger honom disk på tävling. Han var värre förr. Så länge han har nåt att tugga på så gör han inget.

Tiken är steriliserad av andra orsaker och hon blev aningen mer stabil, fick vettig matlust från att ha varit anorektiker.

Båda har utmärkt päls och fint hull (är i tävlinskondition)
Steriliserar man hundar i Finland, eller menar du kastrerad?

kl
Hur gick det med SKKs förslag att man inte skulle få tävla/ställa ut kastrerade hundar, någon som vet?

Nu har jag tikar, men jag skulle aldrig kastrera någon hund om det inte fanns extremt god anledning till det. Det skulle krävas att tikarna fick livmoderinflammation som behövde opereras eller fick så extrema skendräktigheter att det var ett måste för att må bra. Hade jag haft hanhund hade jag troligen bara kastrerat om det påverkat fysiska hälsan positivt.

Ofta tycker jag mig läsa något i stil med "Jag tänker kastrera hunden, den ska ändå inte gå i avel".

Mitt spontana svar på det?
"Håll hunden i koppel om du inte kan uppfostra den, så slipper du tänka på oönskade valpar..."

Hanen är kastrerad, tiken steriliserad (alltså hela paketet är borta)
Om hela paketet är borta är hon kastrerad. Sterilisering av tik innebär (precis som hos människor) att äggledarna knips av/snörs ihop, dvs tiken löper som vanligt men kan inte bli dräktig.
På finska heter det sterilointi alltså sterilisering. Jag trodde det var samma på svenska, my bad.

Från finska evidensias hemsida:
Koiran sterilisaatio
Narttukoiran sterilisaatiossa koiralta poistetaan kohtu ja munasarjat. (alltså vid sterilisering av tik tar man bort livmoder och äggstockar)

Jag har funderat mycket fram och tillbaka på att kastrera min hane då jag även har två tikar. Men då han just nu ligger och sover 2 m ifrån schäfern som är i höglöp och har varit väldigt lugn detta löpet och jag enbart behöver ha dom åtskilda på natten när jag inte kan passa på dom så har jag bestämt att det inte är värt alla riskerna som finns med en kastrering.

Han har blivit lugnare med varje löp sen jag skaffade tik.

Med tanke på alla risker så hade jag bara kastrerat om det absolut behövs.

Detta är kanske OT men jag finner det intressant att det kan vara såna skillnader mellan djur. Katter kastreras oftast och de får inga bieffekter som hundar tydligen får (så visst jag vet dock). Påverkas hunden mera av sina hormoner än vad katten gör?

Tyvärr så är det ju även så att kastrering på hanar ibland verkar ersätta att uppfostra sin hane, när man ser folk som får ”kastrering” som råd med hundar som ex drar i kopplet, gör utfall eller bara är allmänt ouppfostrade och inte uppstyrda.
Jag ser det aldrig (för de problemen du räknar upp) och då tycker jag ändå att jag surfar runt i rätt många hundgrupper både på ifokus och facebook så det beror nog på var man rör sig. Däremot ser jag då och då resonemanget, jag funderar på att kastrera eftersom min hane/tik inte ska gå i avel.

Detta är kanske OT men jag finner det intressant att det kan vara såna skillnader mellan djur. Katter kastreras oftast och de får inga bieffekter som hundar tydligen får (så visst jag vet dock). Påverkas hunden mera av sina hormoner än vad katten gör?
Fast det är ju extremt(!) vanligt med övervikt och hur mentaliteten vore om katten inte kastrerades vet väl få om just eftersom det är så vanligt med kastration. Sedan är det klart att avel och genetik påverkar också. Hundar och katter avlas på helt olika sätt.

Fast det är ju extremt(!) vanligt med övervikt och hur mentaliteten vore om katten inte kastrerades vet väl få om just eftersom det är så vanligt med kastration. Sedan är det klart att avel och genetik påverkar också. Hundar och katter avlas på helt olika sätt.
Övervikten håller jag med om, men mentaliteten vet jag inte om jag håller med om. Det finns ju en hel del mer eller mindre seriösa kattuppfödare där ute som borde känna till saken bättre än jag. Plus så påverkar deras hormoner dem (löp) till sån grad att kastreringar förändrar deras beteende till det bättre, annars så skulle ju inte katter kastreras lika mycket som de gör idag. Förtydligat: det finns nog en del kattägare där ute som, tyvärr, skulle gärna slippa betala för en kastrering om inte kattens beteende störde dem för kraftigt, oavsett hur katten skulle må av löpen.
Jag fann det bara intressant, inget illa menat! Tydligen kan ju avsaknaden av hormoner hos hundar påverka starkt, men å andra sidan så har katter inte samma krav på miljötålighet osv som hundar så det kanske skulle märkas mera då.

Senast ändrad:
Jag som är kattägare med tre kastrater och känner flera andra kattägare känner inte en enda överviktig katt, däremot tycker jag att jag ofta ser överviktiga hundar som jag antar inte är kastrater så jag undrar var du ser alla dessa feta katter och om dessa är kastrater?

Jag ser det mer som ett ägarproblem än ett kastreringsproblem.

Katter och hundar är så olika djurtyper att de inte kan jämföras så rakt av. Hundar påverkas på ett annat sätt men om de påverkas mer vet jag inte om man kan säga utan snarare att katter påverkas positivt av att kastreras medans det för hundar ofta är negativt. Hos katt gör minskningen av hormonerna att de inte lever sina liv i ständig jakt på partner vilket en fertil hankatt alltid gör och honkatter under löpen utan kan leva i lugn och harmoni hemma istället. Stressen den ständiga partnerjakten innebär, alla slagsmål, alla faror de utsätter sig för på vägen uteblir. Den minskade hormonmängden gör katten mindre riskbenägen vilket i katters fall är något bra. För en hund kan det innebära att osäkerheten kommer fram och det kan både bli farligt för omgivningen och jobbigt för hunden själv. För katter är kastrering alltid medicinskt motiverat. En katt tjänar på flera sätt på att bli kastrerad och speciellt om det är innan de har fyllt 6 månader. En katt är inget flockdjur så som hunden och människan är även om vi människor gärna vill det och kastrering innebär att katt och människa kan mötas på mitten, en kastrat accepterar oftare en annan kastrat än vad två fertila katter accepterar varandra. Visst kan katter ibland uppskatta andra katter ändå men generellt är det inte så. Katter om de ens förändras så gör de det åt det positiva hållet både fysiskt och mentalt. De håller sig friskare, får inte tumörer (främst juvertumörer) i samma utsträckning och de har ingen anledning att försöka ta sig ut och dra iväg på långa vandringar med alla faror det innebär. Visst är det till viss del för människans bekvämlighet vi kastrerar katter men en annan typ av bekvämlighet. Att ha en katt som skriker dygnet runt när hon löper gör varken katt eller människa lycklig och att ha strilande hankatter är det få som står ut med i längden och det är inget som går att fostra bort. De hundar som inte kan äta för att grannens tik löper, som försöker ta sig ut osv. ska ju inte gå i avel. För katter är det beteendet det normala men inte hos hund. Vi människor vill ha katter som husdjur men vi vill ju inte ha hundratals. En katt kan löpa året om i cykler om 7 dagar och sedan ett uppehåll om ca 10 dagar medans en hund löper två gånger om året i normalfallet. Sådant spelar också in. Vi vill att katten ska vilja hänga med oss och gosa med oss, inte klättra på väggarna i försök att ta sig ut. Övervikt hos katt har inget direkt samband med kastrering så som med hund utan har snarare med felutfodring och för lite rörelse att göra. Av alla mina katter har jag haft en som inte har klarat fri tillgång och hon blev lätt överviktig även som okastrerad.
Den största förändringen hos katt vid kastrering är att de blir mer hemkära för att deras liv inte längre går ut på att hitta en partner och därmed blir de mer harmoniska. Man har sett att hos hankatter ökar benlängden hos katter som kastreras före 6 månaders ålder men det är så lite att man måste mäta katterna för att se det och det påverkar inte katten negativt.

För hund finns inga sådana markörer utan de blir påverkade negativt i större utsträckning än de blir påverkade positivt.

Övervikten håller jag med om, men mentaliteten vet jag inte om jag håller med om. Det finns ju en hel del mer eller mindre seriösa kattuppfödare där ute som borde känna till saken bättre än jag. Plus så påverkar deras hormoner dem (löp) till sån grad att kastreringar förändrar deras beteende till det bättre, annars så skulle ju inte katter kastreras lika mycket som de gör idag. Förtydligat: det finns nog en del kattägare där ute som, tyvärr, skulle gärna slippa betala för en kastrering om inte kattens beteende störde dem för kraftigt, oavsett hur katten skulle må av löpen.
Jag fann det bara intressant, inget illa menat! Tydligen kan ju avsaknaden av hormoner hos hundar påverka starkt, men å andra sidan så har katter inte samma krav på miljötålighet osv som hundar så det kanske skulle märkas mera då.
Googlade lite och fann det intressant att avsaknad av hormoner kan påverka urinblåsan hos en hund och katt så tvärtemot varandra. Jag läste en litteraturstudie om kastrering på tik och att man hade testat på råttor (om jag minns korrekt), som jag uppfattade fick ungefär samma urinproblem som hundar.
Medan katter, speciellt hankatter tydligen, kan få problem med stopp och liknande (enligt en veterinärs hemsida). Visserligen påverkar det faktum att katten är ett ökendjur mycket, men jag fick uppfattningen att det var en konsekvens av kastreringen.
Det var bara en intressant liten fakta på hur stor skillnaden mellan de två husdjuren är.

Jag som är kattägare med tre kastrater och känner flera andra kattägare känner inte en enda överviktig katt, däremot tycker jag att jag ofta ser överviktiga hundar som jag antar inte är kastrater så jag undrar var du ser alla dessa feta katter och om dessa är kastrater?

Jag ser det mer som ett ägarproblem än ett kastreringsproblem.
Fast man kan ju inte förneka att chansen är större att få syn på en hund från grannskapet (då de måste gå ut några gånger om dagen) medan katter kan vara totalt osynliga för grannarna. Dvs det är svårt att veta hur vanligt det är med överviktiga katter i grannskapet.

Apropå ditt umgänge så kanske du som mera ansvarsfull (så att säga) umgås med mera ansvarsfulla kattägare?

Katter och hundar är så olika djurtyper att de inte kan jämföras så rakt av. Hundar påverkas på ett annat sätt men om de påverkas mer vet jag inte om man kan säga utan snarare att katter påverkas positivt av att kastreras medans det för hundar ofta är negativt. Hos katt gör minskningen av hormonerna att de inte lever sina liv i ständig jakt på partner vilket en fertil hankatt alltid gör och honkatter under löpen utan kan leva i lugn och harmoni hemma istället. Stressen den ständiga partnerjakten innebär, alla slagsmål, alla faror de utsätter sig för på vägen uteblir. Den minskade hormonmängden gör katten mindre riskbenägen vilket i katters fall är något bra. För en hund kan det innebära att osäkerheten kommer fram och det kan både bli farligt för omgivningen och jobbigt för hunden själv. För katter är kastrering alltid medicinskt motiverat. En katt tjänar på flera sätt på att bli kastrerad och speciellt om det är innan de har fyllt 6 månader. En katt är inget flockdjur så som hunden och människan är även om vi människor gärna vill det och kastrering innebär att katt och människa kan mötas på mitten, en kastrat accepterar oftare en annan kastrat än vad två fertila katter accepterar varandra. Visst kan katter ibland uppskatta andra katter ändå men generellt är det inte så. Katter om de ens förändras så gör de det åt det positiva hållet både fysiskt och mentalt. De håller sig friskare, får inte tumörer (främst juvertumörer) i samma utsträckning och de har ingen anledning att försöka ta sig ut och dra iväg på långa vandringar med alla faror det innebär. Visst är det till viss del för människans bekvämlighet vi kastrerar katter men en annan typ av bekvämlighet. Att ha en katt som skriker dygnet runt när hon löper gör varken katt eller människa lycklig och att ha strilande hankatter är det få som står ut med i längden och det är inget som går att fostra bort. De hundar som inte kan äta för att grannens tik löper, som försöker ta sig ut osv. ska ju inte gå i avel. För katter är det beteendet det normala men inte hos hund. Vi människor vill ha katter som husdjur men vi vill ju inte ha hundratals. En katt kan löpa året om i cykler om 7 dagar och sedan ett uppehåll om ca 10 dagar medans en hund löper två gånger om året i normalfallet. Sådant spelar också in. Vi vill att katten ska vilja hänga med oss och gosa med oss, inte klättra på väggarna i försök att ta sig ut. Övervikt hos katt har inget direkt samband med kastrering så som med hund utan har snarare med felutfodring och för lite rörelse att göra. Av alla mina katter har jag haft en som inte har klarat fri tillgång och hon blev lätt överviktig även som okastrerad.
Den största förändringen hos katt vid kastrering är att de blir mer hemkära för att deras liv inte längre går ut på att hitta en partner och därmed blir de mer harmoniska. Man har sett att hos hankatter ökar benlängden hos katter som kastreras före 6 månaders ålder men det är så lite att man måste mäta katterna för att se det och det påverkar inte katten negativt.

För hund finns inga sådana markörer utan de blir påverkade negativt i större utsträckning än de blir påverkade positivt.
Speciellt det där med hur ofta de löper är en bra poäng, och stark anledning.
Jag förstår att de är väsentligt olika djur. Från början kom jag från kattvärlden med noll erfarenhet av hundar och blev förvånad över hur olik synen var. Och, kanske därför, jag finner denna skillnad fascinerande. Tack för informationen förresten! :up:

Nu blir jag kanske överfallen (jag får förstå det, jag skriver på hundsidan trots allt!) men jag har läst ett argument från vissa hundägare att det är dumt att operera på en frisk hund. Jag kan inte hjälpa att ta lite illa åt mig, kattägare opererar ofta sina helt friska katter. Självklart spelar för- och nackdelarna då in med effekterna av operationen, och de argumenten förstår jag! Men som en argumentation bara det i sig så skär det lite i mig. Självklart opererar man inte i onödan men det sker faktiskt operationer på helt friska djur i förutseende (eh jag har totalt tappat bort ordet som lurar i bakgrunden på min hjärna, den är inte vaken).

Om jag låter klumpig eller fel fråga gärna en gång till, jag har inte sovit och min hjärna är väldigt trög just nu. Ber om ursäkt i förväg.

Fast man kan ju inte förneka att chansen är större att få syn på en hund från grannskapet (då de måste gå ut några gånger om dagen) medan katter kan vara totalt osynliga för grannarna. Dvs det är svårt att veta hur vanligt det är med överviktiga katter i grannskapet.
De flesta katter jag ser är utekatter och kastrerade, de innekatter jag känner till är kastrater. Inte en fet katt så långt ögat når. De enda feta katter jag sett är på nätet.

De flesta katter jag ser är utekatter och kastrerade, de innekatter jag känner till är kastrater. Inte en fet katt så långt ögat når. De enda feta katter jag sett är på nätet.
Jag bara menade att de katter du ser är väl såna som ägs av din umgängeskrets? Du kanske inte riktigt umgås med den mera "vanliga kattägaren", utan de som är mera intresserade av kattens hälsa så att säga. Förklarade jag mig bättre nu? Men det du säger kanske stämmer, jag känner inte till vad för och hur många katter du sett, det hoppas jag iallafall!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 008
Hundhälsa Börjar inse att det inte är riktigt hållbart att ha två intakta hudar hemma av olika kön. Även om vi separerade dem ett par dagar före...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 412
Senast: Masse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka