Kastrering

Sv: Kastrering

Ah, då är jag med i matchen igen. Då beror det säkerligen på kastreringen, en annan sådan där trevlig 'bieffekt' som det oftast blir, mindre 'snoppdropp'.

Tror jag inte. Observera tror. Men sas 'inneboende' stress tror jag inte påverkas. Nu har jag inte haft några direkt stressade hundar att jmf med. Men det är välkänt att en osäker hund som kastreras kan bli MER osäker efter kastreringen. Och t ex Viktor, som jag förvisso inte vill beteckna som en stressad hund, men som har ganska 'nära' (iaf mkt närmare än mina andra) till att bli upptriggad och uppstissas, även på helt egen hand. Kanske inte just stressad, det har jag aldrig upplevt honom, men lätt uppvarvad - han är PRECIS likadan nu som innan kastrering. Det enda så jag sett skillnad på är att det övermodiga har försvunnit, men sen om det är kastrering eller ålder går inte att säga.

Samma med Utter, han var förvisso inte övermodig, han stod för precis vad han sa, men det är överspända, att hela tiden ha koll på om någon annan hane kunde tänkas mopsa, det försvann. Så på så sätt blev han ju lugnare och mer avslappnad, det rörde honom inte i ryggen vad de andra testosteronstinna pysslade med, men det var också allt. Nu var Utter en väldigt stabil hund dock och reagerade på press med att stänga av, så inte alls bra ex ang inneboende stress.

Men jag har mycket svårt att tro att den formen av stress påverkas alls, då den inte är testosteronkopplad.

Ja så är nog bättre säga. Min hund var övermodig och lättriggad, höll koll för mycket och sedan fd ägaren som gjorde några små fel som blev stort tillslut för den hunden vad gäller stress och icke pasivitetsträning.

Visst har vissa rädslor inte blivit bättre MEN eftersom min hund blivit mer förarorienterad och vek sedan kastreringen så har vi löst dessa problem oerhört snabbt!

kl.

Är det inte lite så att vi borde kastrera fler sällskapshundar överlag? Herr och fru Svensson är ju inte på något sätt gagnade av att deras hund kan göra valpar, utan det blir mer en riskfaktor. Hunden stressar över löptikar kanske och matte och husse vet inte vad de ska göra... Jag vet inte.

Sen appropå jakthundar och kastrering så måste jag nog säga att jag är rätt själv med kastrerad hanhund i bekantskapskretsen. Abbe kastrerades eftersom han lärde in ett högst oönskat beteende vid möte med andra hundar (oavsett tik eller hanhund) från vår andra Münster (Lufsen) vi hade. Lufsen hade blivit attackerad och biten ett flertal gånger vilket gjorde att han tillslut slutade fråga vad det var för typ som kom gående. Han gick bara på och skulle ha ihjäl den andre. Abbe tog efter det och till sist gick vi runt med två idioter rent ut sagt. Gamlingen blev kemkastrerad vilket hjälpte bra, men han var så gammal då att en sövning inte var aktuellt. Abbe tog mina föräldrar kulorna på eftersom min mamma inte kunde hantera honom när de var ute och gick (var hon som tog ut dem dagtid och hade inget intresse av hunduppfostran).

Några år senare tog jag över Abbe efter att mina föräldrar separerade. Idag går han lös i princip överallt utan problem.

Sen appropå jakthundar. Vi har haft ett antal på besök i jaktkojan som INTE fungerar ihop med andra hanhundar. Jämtar, gråhundar, drevrar, tyskterrier och irländsk setter bland annat. Där har det varit olika rum och separata rastningar som gällt. Under jakt däremot är det en helt annan femma. Lufsen och tyskterriern slogs som as om de fick chansen i stugan, men ute på jakt kunde de jaga ihop utan problem exempelvis. Kemkastrering är rätt vanligt på jakthundar däremot.
Drevern däremot bet husse också.. Så där var det nog mer ett handhavandeproblem (hände mer än en gång att husse sov på golvet och hunden i sängen..).

Senast ändrad:

Jag funderar på det du skriver om jakthundar. Kan det inte ha att göra med att jakthundar (förhoppningsvis) är avlade på en stark drift att jaga. Medan diverse sällskapshundar är avlade på..just inga speciella drifter, vilket ger utrymme för en stark könsdrift.

Jag tänker på min egen, som jag kastrerade tidigt, då han helt klart mådde dåligt av alla hormoner (bl a skakade och skrek rakt ut av frustration bara han såg en tik, löp eller ej. Tja, könsmogen eller ej med:grin:) Likadant flera vänners "småhundar" typ cavalier, pudel osv. Men jag kan inte säga att jag träffat en översexuell BC. Eller Aussie heller för den delen, dock har jag inte träffat några "utställningsavlade".

Kan det ha (delvis) att göra med vilka drifter en hund har genetiskt. Har den en stark vilja att utföra sitt jobb, kommer det före könsdriften, men har den inga andra speciella drifter, så får kanske könsdriften friare spelrum.

Detta i kompination med att hundar som avlas för "inget speciellt" ofta avlas för utställning där "hanniga" hanar premieras. (Har redan diskuterats i tråden)

Jag funderar på det du skriver om jakthundar. Kan det inte ha att göra med att jakthundar (förhoppningsvis) är avlade på en stark drift att jaga. Medan diverse sällskapshundar är avlade på..just inga speciella drifter, vilket ger utrymme för en stark könsdrift.

Jag tänker på min egen, som jag kastrerade tidigt, då han helt klart mådde dåligt av alla hormoner (bl a skakade och skrek rakt ut av frustration bara han såg en tik, löp eller ej. Tja, könsmogen eller ej med:grin:) Likadant flera vänners "småhundar" typ cavalier, pudel osv. Men jag kan inte säga att jag träffat en översexuell BC. Eller Aussie heller för den delen, dock har jag inte träffat några "utställningsavlade".

Kan det ha (delvis) att göra med vilka drifter en hund har genetiskt. Har den en stark vilja att utföra sitt jobb, kommer det före könsdriften, men har den inga andra speciella drifter, så får kanske könsdriften friare spelrum.

Detta i kompination med att hundar som avlas för "inget speciellt" ofta avlas för utställning där "hanniga" hanar premieras. (Har redan diskuterats i tråden)

Kloka ord! Det skulle det mycket väl kunna ligga någonting i, och även förklara varför det varit samma sak jag sett på brukshundar när jag var mindre. För först tänkte jag när jag läste att 'nja, det förklarar ju inte varför jag inte kan minnas en enda tjafsig brukshund heller', men sen insåg jag att det gör det visst. Såvida de var avlade på bruksegenskaperna i första hand och utseende i andra hand. Nu vet jag ju inte om de var det, jag var för liten för att ha en susning om ens vad brukshund var, i min värld var det stora hundar och små hundar, och så var det ras X och ras Y. Dock har jag mycket liten erfarenhet av småhundar, och de där 'stora hundarna' var ju av brukshundsras nästan uteslutande (minus vinthund, men det är en rasgrupp som SÄLLAN övht har problem med andra hundar, och så en st berhard).

KL

Min erfarenhet av jakthundar är alltså från tidigare ska tilläggas, vet inte direkt hur det är idag. Menf örr - det var dessutom på den tiden när man inte fick kastrera annat än av medicinsk anledning, och kemisk kastrering inte var 'uppfunnen'.

en nackdel är att de kan bli inkontinenta. vet inte hur stor procent som blir det dock.. och det är vanligare hos tikar än hos hanhundar.
det kan vara enkelt att behandla, eller så går det åt helskotta som det gjorde för oss. jag har precis fått tagit bort min grabb efter 3 års besvär med mediciner som inte passar och jobbiga utredningar.

men i det stora hela ser jag bara fördelar med en kastrering! och jag kommer även kastrera framtida hanhundar, trots vårat enorma nederlag..

mina föräldrars hanhund led otroligt mycket av löptikar när han var okastrerad, åt inte och stressade som sjutton. han blev tusen gånger bättre efter en kastration, dock verkar han vara sugen på min löptik just nu ändå :p otaliga försök till parning har det hunnit bli, trots att det är 5 år sen han blev kastrerad.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 119
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
9 121
Senast: Migo
·
Hundhälsa Fördelar och nackdelar, om hunden inte är sjuk då. Jag har kastrerat en hanhund tidigare, men det var pga sjukdom, och han fick sämre...
Svar
13
· Visningar
1 768
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka