Kastrering

Sv: Kastrering

Intressant läsning... Men inte kul att höra att det är mer riskabelt ju äldre de är, han är runt 4 nu. Dessutom stor på ca 45 kg.

Det är konstigt att man aldrig tänkte på det från början när man har kastrerade katter och hästar. Känns inte lika naturligt med hund av nån anledning? Tidigare hanhundar har aldrig kastrerats, men så har vi förlorat en som blev påkörd när han stack efter löpande tikar (som befann sig flera kilometer bort...). Nuvarande är inte lika galen i löpande tikar som tur är.

Om du får ett intyg på att testiklarna var nere vid kastreringen är det inga problem att ställa honom. Ska vara skrivet på något speciellt intyg (veterinärerna brukar ha koll) eller i stamtavlan om jag inte minns fel. :) Funderar själv på att ta hämta ut intyg på gamlingen (de hade antecknat i journalen, tack veterinären!) och ställa någon klass bara för att det är trevligt.

- har dessutom hört att en okastrerad hund inte mår bra rent psykiskt om den inte får lov att para sig ett par gången om året. Vet inte om det stämmer dock!

Låter som något en manlig individ på två ben hittat på!

knappis
Skulle aldrig falla mig in att kastrera en fullt frisk hund som inte var översexuell.
Många tror att man slipper träna om man kastrerar.
De enda ggr min förra hund råkade i slagsmål var just med kastrerade hanar.

Fast jag måste säga att det är lättare med en kastrat (nu kan det vara psyket på just min) vad gäller andra hanhundar. De brukar nosa lite och sen är det bra. Förut var det ragg och morr och gud vet vad. Han har blivit "påhoppad" en gång ordentligt där min svarade upp, och det var för några dagar sen av en Springer som inte hade alla hästar hemma. Den hoppade iof på det mesta som fanns i närheten. Mest lite tjafs och sen gick vi vidare.

Vad är nyttan med att ha kulorna kvar tycker du?

är hunden för övrigt frisk finns ju inget att vara rädd för, min gamla tik blev tjuvbetäckt och fick sin första kull som 8,5 åring....henne kastrerade jag efter det ( hon var sch/bc/collie) hon levde tills hon var nästan 15 år...och hanen som sagt blev kastrerad som 8 åring pga prostatit.Han lever ju än :D

Känns som att narkos är i princip ofarligt på en frisk hund, särskilt jämfört med hur mycket risklägen man senare slipper när man inte går runt med en hund som osar testosteron...
Även om den egna hanhunden är snäll så kan ju blotta lukten tagga igång andra hanar.

Dessutom slipper de ju lida så mycket av att gå och hitta löptikspår hela tiden, bor man på landet kanske det inte är lika jobbigt som i stan, här är det ju löptikar året om :angel:

Dessutom slipper de ju lida så mycket av att gå och hitta löptikspår hela tiden, bor man på landet kanske det inte är lika jobbigt som i stan, här är det ju löptikar året om :angel:
Har aldrig haft en hanhund som haft problem med löptikar, har ofta haft både och, utan problem, så varför skulle jag kastrera?
O nej, jag har inte alltid bott långt ut i skogen.
Nuvarande hund är på "nattis" när jag arbetar, det är en kennel med både hanhundar o tikar som löper då o då, inatt delade han utrymme (med vägg emellan med en nyvalpad tik, hundarna alternerar mellan olika utrymmen o löpdoft finns lite här o där i perioder utan att någon av hanhundarna mår dåligt utav det.

Det är väl bara att gratulera :idea:
Tror dock inte att majoriteten har det så "lätt". Tycker jag hör ofta om prostataproblem osv de får när tikarna löper, hur många hanhundar som rymmer så snart de får korn på en löptik.. Det är ju dem jag tycker ska kastrera, de som inte märker av sina kulor spelar det väl ingen roll för.

Det är väl bara att gratulera :idea:
Tror dock inte att majoriteten har det så "lätt". Tycker jag hör ofta om prostataproblem osv de får när tikarna löper, hur många hanhundar som rymmer så snart de får korn på en löptik.. Det är ju dem jag tycker ska kastrera, de som inte märker av sina kulor spelar det väl ingen roll för.
Då är vi överens!
Hanar som blir så extremt berörda av löptikar bör inte heller gå i avel, enligt mitt sätt att se på det.

Tror att det finns en fara med systemet som de har i USA där alla som inte förutses gå i avel kastreras i väldigt unga år.
Svårt med utvalet då.
faran finns ju här hemma oxå då extremt haniga hundar premieras på utställningar.

Fast det finns ju en fara i att kastrera alltför lättvindigt. Hux flux så är hannen som blott kastat ett öga på granntiken "jättejobbig med löptikar" och kulorna ryker. Kastrering i andra syften än rent medicinska blir väldigt väldigt lätt en ersättning för hundkunskap hos ägaren och uppfostran hos hunden. Det vore oerhört tråkigt om det blev som med hästar; att de flesta kastreras på rutin och bara erfarna uppfödare håller sig med okasterade hannar.

Håller med, såklart är det tokigt att systematiskt kastrera fina lovande hanhundar.
Men majoriteten blir ju ändå familjehundar som får problem vid hundmöten, kan inte låta dem hälsa om det inte är en tik osv.

Är det alltså så att negativt maskulina(hmm..eget uttryck..hihi) hanhundar premieras på utställning osv?
Undrar hur det är inom storhästaveln? Inom islandshästaveln har jag iaf fått höra att de inte blir godkända om de "beter sig", de ska ha hingstkaraktär, men inte vara hingstiga..
Tycker det borde vara samma inom hundaveln, är så dumt att låta onödigt "bråkiga" hanar föra detta vidare.

Varför skulle det vara tråkigt?
Tråkigt som att det blev mindre hundslagsmål ute i skogarna?
Tråkigt som att det inte skulle bli lika många oplanderade blandisar till höger och vänster?
Vad är det som är negativt med att de flesta hobbyhästar är kastrerade?

Vad ska vi hobby-häst och -hundägare ha dessa kulor till?
De gör ju bara livet svårare, särskilt för oss som kanske inte är superslipade hundtränare och som misslyckas lite här och där.. Såna marginaler finns det inte med okastrerade handjur.

Förstår verkligen inte ditt resonemang...

Det är tråkigt eftersom aveln då kan låsas fast vid att kastration är nödvändig. Om bara en minoritet av hannarna får ha kvar kulorna och dessutom hanteras av väldigt hundvana människor (uppfödare) blir kontrollen av hanhundarnas mentalitet och könsdrift sämre. Till slut kan vi hamna i en situation där vanliga svensson-hundägare helt enkelt inte kan hålla sig med okasterade hanhundar. Aveln blir missriktad och kunskap försvinner. Det är pudelns kärna; "hanhundsbeteende" ÄR en uppfostringsfråga och det är synd om medicinska ingrepp ersätter kunskap. För vi ska inte sticka under stol med att det är enklare att hosta upp ett par tusenlappar en gång hos veterinären än att gå kurser, läsa böcker, träna och lära sig saker.

Håller med dig i mycket.

Appropås hästar, så var jag på DM i skogsdrag (eller vad det heter) för många år sedan i Dalarna, den som vann hade en NS Travare som var okastrerad, hästen var extremt läcker o föraren hade inga som helst problem med den.

:love::love:

Det är tråkigt eftersom aveln då kan låsas fast vid att kastration är nödvändig. Om bara en minoritet av hannarna får ha kvar kulorna och dessutom hanteras av väldigt hundvana människor (uppfödare) blir kontrollen av hanhundarnas mentalitet och könsdrift sämre. Till slut kan vi hamna i en situation där vanliga svensson-hundägare helt enkelt inte kan hålla sig med okasterade hanhundar. Aveln blir missriktad och kunskap försvinner. Det är pudelns kärna; "hanhundsbeteende" ÄR en uppfostringsfråga och det är synd om medicinska ingrepp ersätter kunskap. För vi ska inte sticka under stol med att det är enklare att hosta upp ett par tusenlappar en gång hos veterinären än att gå kurser, läsa böcker, träna och lära sig saker.

Det kan jag faktiskt bara hålla med om!

KL

INom renrasaveln tycker jag man ska låta hunden bli 18 -32 mån kanske innan man kastrerar om man inte har stora problem, för att utvärdera om det verkligen behövs. Men med en blandras tycker jag det är fritt fram kastrera när man vill, om man vill. Däremot blir ju vissa individer oavsett ras eller blandras oerhört stressade av sina könshormoner, även tikar och djur av båda kön i andra djurslag. Maniska beteende som gnaga på tassar, rastlösa, hässja, dra i kopplet, skendräktighet, klåda, matvägran, risig mage. Ja allt vad det nu kan vara. Då hjälper faktiskt kastrering väldigt bra.

Min korsning kastredas som 17 månaders. 95% av hans stress försvann. Idag är han så harmonisk att de flesta sm träffar på honom när han är klippt i pudelfrisyr tror sig ha mött "en ovanligt trevlig pudel " för att citera ngn. Vet många renrasiga pudlar som är kastrerade oxå. De har helt enkelt lätt för negativ stress.

Idag har jag en hund som söker kontakt jämt, lysnar, drar inte, börjar strunta i hundmöten och helt otroligt mysig men med bibehållen busighet. ENDA nackdelen är att han jämt letar mat även ute, är sååå trött på det.

Låter som något en manlig individ på två ben hittat på!

knappis
Skulle aldrig falla mig in att kastrera en fullt frisk hund som inte var översexuell.
Många tror att man slipper träna om man kastrerar.
De enda ggr min förra hund råkade i slagsmål var just med kastrerade hanar.

Ja jag håller med. En hund ska fungera utan att det ska till kirurgiska ingrepp, det är deras anpassningsbarhet som gjort dom till de mångsida verktyg de är idag.
Jag är speciellt skeptisk till tidig kastrering vid tex fyra månader, då har de ju inte utvecklats fullt ut vare sig fysiskt eller psykiskt.
Man får se till att avla på hundar som inte är översexuella helt enkelt!

Min stora kastrerades vid 8år pga sjukdom och jag är inte speciellt lycklig, han är opålitligare vid hundmöten och behöver äta medicin för att inte vara inkontinent. Jag hade inget annat val än att kastrera men jag önskar jag hade sluppit.

Min lilla kasterades vid dryga 1 pga stress och där är resultatet mer lyckat så att säga eller ja det har nog inte gjort vare sig till eller från men det har inte blivit några biverkningar, men hade han inte haft besvären så hade han inte kastrerats.
Jag borde kanske haft mer is i magen,för jag tror faktiskt nu i efterhand att det var överilat och att han hade lugnat ner sig ändå, men som min privata situation var just då så var jag tvungen att göra något drastiskt.

Fanns en debattartikel skriven av en veterinär i en jättegammal hundsport om det här fenomenet - speciellt relaterat till problemet med översexuella reterivers som avlats på maskulinitet och sen inte fungerar som det är tänkt för att de är testesteronmonster.

Jag hänger ändå inte med.. tänker du att vi måste behålla familjehundarna okastrerade för att kunna avgöra om de har en olämpligt stark könsdrift, och därmed kunna kassera hanhundar som nedärver detta?
Vem kontrollerar detta idag?
Kasseras hanhundar i aveln om de ger avkommor med för stark könsdrift?

Sedan skriver du att det är en uppfostringsfråga? Men om det är så, så behöver vi ju inte spara hanhundar för att avgöra hur stark könsdrift de har, eftersom det enda man "ser" ju är hur kompetent hundtränare ägaren är?

Idag finns det massor av hundägare som inte klarar av sin hanhund på ett trevligt sätt, de kan inte ha den lös, de kan inte få dess uppmärksamhet, den slåss med andra hanhundar osv. Detta beror säkert delvis på att de i första hand skaffade sig ett sällskap och en familjemedlem, inte en träningskompis att gå oändliga kurser med. Och/eller så är de helt enkelt inte SÅ duktiga att de kan få sådan pli på en hanhund.
Ska de då inte få ha hund?

Jag tror verkligen inte att folk kommer gå färre kurser med sina hundar, eller på annat sätt bli förslappade om de började kastrera hanhundar som ej ska gå i avel. Däremot kanske de kan komma lite längre med sin hund och ha ett trevligare liv med den.

Jag har då massor med planer för vår hanhund, vilket inbegriper en hel del kursande för oss båda. Trots detta tänker jag kastrera, för att jag bland annat inte tror mig vara tillräckligt skicklig att uppfostra honom så att han kan lägga band på sin redan ganska starka könsdrift.

Jag blir helt förbluffad över den här inställningen... :confused::confused:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 119
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
9 121
Senast: Migo
·
Hundhälsa Fördelar och nackdelar, om hunden inte är sjuk då. Jag har kastrerat en hanhund tidigare, men det var pga sjukdom, och han fick sämre...
Svar
13
· Visningar
1 768
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka