Kastrering

norrland65

Trådstartare
Funderar på det med kastrering av hanhundar.

Fördelar och nackdelar. Blir hundarna lugnare efter kastrering?

Funderar för vår lilla hane påverkas så mycket i närheten av löptikar m.m. Blir lite okontaktbar, hoppar och studsar. Gnäller och skäller. Drar iväg om han är lös på gården... Vi har vänner med tikar och det vore roligt om både vi och hundarna kunde umgås. Vi har inte överhuvudtaget tänkt använda honom inom avel.

I övrigt är det en jättemysig, men aktiv och busig, liten kille på 10 mån.

Så vad är fördelarena och nackdelarna med kastrering?

Norrland

Sv: Kastrering

Pratade just med veterinär om detta då vi har en 6-månaders blandis som ju inte ska avlas på.
Hon tyckte att om fler resonerade som jag (dvs ville kastrera om man inte ska avla) så skulle livet bli så mycket lättare både för folk och fä.

Hon berättade att de (vanligen) skvätter mindre, kissar ur sig mer som en tik så att säga, aggressioner och dominansbeteenden avtar åtminstone, de triggar heller inte andra hanar med sin könsdoft. De slutar springa efter löptikar, de slipper problem med prostatan osv som vissa får när det är mycket löptikar.
Många blir mer matorienterade vilket ju kan vara positivt om man vill träna och belöna med godis, man får ju dock se upp lite med vikten...

Enda nackdelen som hon såg det var ju i så fall att det ju ändå är en operation, och det är alltid risker med det.

Jag, som nybliven inom hundvärlden, förundras över att så många väljer att låta sina hanhundar ha kulorna kvar, på hästar och katter är det väl mer regel än undantag att man kastrerar?

Jag fick rekommenderat att man gärna ska vänta med att kastrera till omkring 10 månaders ålder, om man kan, så har de fått växa på sig lite.

Tack för svaret! :) Det var mycket bra information.

Jag har också tänkt som du. Att det verkar vara många inom hundvärlden som inte vill kastrera, lite konstigt tycker jag. Är ju också ny inom hundvärlden.

Norrland

Vår hane är kastrerad och det är snart ett år sen det gjordes.

Fördelar: han kan inte göra valpar ;) Har en tik också och det är av den anledningen vi kastrerade. Sen slipper han prostatabesvär i framtiden.

Nackdelar: finns det några nackdelar? Priset! men jag skulle inte ha valt kastrering om det inte var för att vi skaffade tik.

Min hane hade aldrig brytt sig i löp och löptikar förrän tiken löpte första gången och tryckte upp baken i hans nos. När han fick smak för det så blev det besvärligt och han förstod inte riktigt vad som hände. Om någon muckade åt honom ute så gick han igång på en millesekund och var aggresiv på ett sätt som jag aldrig hade sett förut. Bet en gråhund rätt över nacken när den nosade på tiken (den kom ut från skogen när vi var på promenad). Vi bor så det gick inte att stänga dörrar och dyl. mellan dem så jag fick ta ledigt en hel vecka från jobbet när tiken gick in i höglöp. Jag kunde inte gå med dem tillsammans själv och tiken kunde inte var hemma ensam så jag fick ta bilen och åka iväg och promenera med en och en. Jag gör aldrig om det och en vecka efter höglöpet så ringde jag och beställde kastrering.

Jag gjorde några klassiska misstag då jag aldrig haft tik förut och det hade underlättat om jag vetat om dessa före löpet.
Och nu funkar det bra men tiken är ganska jobbig på honom när hon går in i höglöp. Hon tycker att han är en riktig torris. Hon går ifrån honom när man säger till men så fort man inte ser så springer hon tillbaka.

Jag tror att det där med skvättandet beror lite på när man kastrerar. Gamlingen är ju 7 år snart och kastrerades när han var 4 år. Han har fortfarande kvar "skvättkissandet" när man är ute och går. Dock så kan han gå ut och kissa på en fläck om det bara är ute i trädgården så att säga.

Det jag har märkt som en liten nackdel är att vissa andra hanhundar "feltolkar" gamlingen och tror att han är tik. Vissa blir helt knäppa och försöker betäcka, slickar, smackar med läpparna och beter sig allmänt som att han vore tik. Kan bli lite jobbigt om den andra hanhunden är envis och inte ger sig. Annars så är det väl pälsen som blivit tristare sen kastrationen. Mer underull som sticker fram under täckhåren och lite mer borstning blir det ju. Men det är petitesser.

I övrigt har det funkat jättebra. Sällan han kommer ihop sig med andra hundar numera. Sen om det beror på att han blivit äldre eller om det är pga kastrationen låter jag vara osagt. ;)

Kanske bara är för att han är så himla söt och go, din gamling? :idea::love:

Tror att det blir lite olika, har en kompis som kastrerade sin vuxna hund, och han började "tik-kissa" både hemma och på promenader. Och han var rejält "manlig" innan, är väl som med hästar kanske, de behåller olika mycket hingstkaraktär?
Baldur som kastrerades som yttepytte(så tidigt det gick) har mycket mer hingstbeteenden än Oliver som kastrerades som 2,5-åring.

Visstja, pälsen glömde jag ju....
Det är det enda jag gråter över :cry:
Hans svarta sadel är inte lika svart längre, tyvärr. Lite ulligare päls kanske men han är ett långhår så han hade lång päls redan före.

Det jag har märkt som en liten nackdel är att vissa andra hanhundar "feltolkar" gamlingen och tror att han är tik.

Upptäckte detta då en kompis kom hit med sina två hundar, en tik och en kastrerad hane.
Jycken hälsade snabbt på tiken men var mycket intresserad av hanen. Men inte på det sätt han intresserade sig för andra hanar.
Det kan ju vara så att den kastrerade luktade på ett annorlunda - konstigt - sätt också.

Eller så är det frånvaron av könsdoft som förvirrar, luktar varken pojke eller flicka, måste undersökas extra..

Jag kastrerade min lilla blandras hane när han var 1 år och 5 månader och jag ångrar det inte! Han är mycket mer kontaktsökande under promenader och lugnare att ta med sig bort. Dessutom så kör han lång-kiss hemma på gården och kissar dessutom som en flicka(ser jättesött ut:love:)=inget kiss i pälsen på benen (långhårig). Under promenader eller om vi är borta så lyfter han fortfarande på benet dock. Han bryr sig inte om löptikar (inte ens när dom är i höglöp) har testat honom med 2 olika tikar, varav den ena träffade han förra gången hon löpte (innan kastreringen) och var som galen i henne. Anledningen till att han kastrerades var dock bara för att det är en blandras och inget jag ska avla vidare på. Han var inga problem att träna med runt löptikar, lite ofokuserad kanske men inget problem direkt. Den stora nackdelen är att han nu får massor av tovor. Ända sen han var liten har jag älskat att hans långa päls aldrig tovar sig och nu tovar den sig mycket lättare. Enligt vet. så är det ganska vanligt att de får sämre pälskvalitet. Men jag ångar mig inte!

Kastrerade min 2 åriga hane för cirka ½år sen. Och det har bara varit positivt.

Tidigare var han jättepå mamma och pappas tik, luktade henne där bak, slickade och var allmänt på. Nu är han helt ointresserad :) vet dock inte hur det går med löptikar ännu då han inte träffat någon.

Det enda som kanske är negativ (dock inte i vårat fall, då han var lite för smal innan, är att han gått upp i vikt.) Han kan kanske ha blivit lite lugnare, men är fortfarande väldigt sprallig, det var detta jag oroade mig mest för; att han skulle gå och bli jätteloj!

Kul att ämnet kom upp. Vi har velat kastrera vår hanhund men man hör ju sällan om folk som gör det på vuxna hundar, vad som händer sen liksom? Får det den effekten man vill uppnå?

Vill såklart att han inte ska kunna göra valpar om han får chansen. Sen att han ska vara mindre benägen att hamna i bråk, om en annan hanhund bjuder in till dans tackar han inte nej sas, men om den andra hanhunden bara vill leka går det finfint. Så frågan är ju om det man vill komma åt försvinner eller om det är så invant att det aldrig kommer göra det...

Vi kastrerade vår när han var två år och 11 månader.
Vi uppnådde det vi ville med kastreringen.
Men han är nog inte mindre "bråkig" för det. Han gillar inte andra hundar och det gjorde han inte före heller. Han är inte någon hund man släpper för att han ska få leka. Men han kan umgås med flera lösa hundar men jag har aldrig provat med en annan dominant hane. Han leker väldigt hårdhänt och låter mycket vid lek och jag har nog varit feg där och inte vågat med vem som helst. Han är hänsynslös när han leker och har gärna omkull eller vill jaga och ha omkull när han kommer ikapp.

Men jag tror han ser väldigt snäll ut för jag har flera gånger fått frågan av någon annan förare - får de hälsa?
Jag ser ingen vinning av det och säger nej. Jag vet oftast att i koppel är han stöddig och skrämmer den andre och den föraren vill egentligen uppnå att deras egen hund inte ska vara rädd för stora lurviga hundar.

Min kompis kastrerade sin vuxna mkt dominanta hane just pga detta och de vart supernöjda med resultatet. Han vart mycket mindre stridslysten, både hemma och ute på promenader.
Är säkert olika, Roxer kasterade ju också sin gamling som vuxen.

Just detta har jag funderat på ett tag. Vår hanhund är nu 7 år gammal och jag har i flera år tänkt kastrera honom. Är väl inga större bekymmer med honom kring löptikar mm. Men jag har en plan på att skaffa en hund till inom ett par år, en tik.
Är det en bra eller dålig idé att kastrera honom just med tanke på åldern?

Tja, bättre att du gör det nu i så fall eftersom sövningen blir mer riskabel ju äldre hunden är.

Vi fick bort en hel den stöddighetsbeteenden på Abbe när han kastrerades. Han kan fortfarande mopsa upp sig, men det är mest om någon är för stöddig enligt hans tycke eller om någon försöker komma nära matte (som han inte tillåtit). ;)

Ser egentligen bara fördelar med kastrering av hanhund om de inte ska gå i avel. Lillskiten ska väl få visa hur duktig han är innan hans kulor möter sitt eventuella öde. Kanske blir det småterrorister om han är tillräckligt bra. :D

KL

Låter ju som om de flesta har rätt postivia erfarenheter av kastrering. Tror att det lutar åt att det blir så.

Men jag kom på en fråga till. Får man ställa ut om dom är kasterade? Inte för att vi är så mycket för utställningar, men någon gång vore roligt.

Norrland

Just detta har jag funderat på ett tag. Vår hanhund är nu 7 år gammal och jag har i flera år tänkt kastrera honom. Är väl inga större bekymmer med honom kring löptikar mm. Men jag har en plan på att skaffa en hund till inom ett par år, en tik.
Är det en bra eller dålig idé att kastrera honom just med tanke på åldern?

Min sch/bc hane är 10,5 och blev kastrerad när han var 8 år pga prostatit, nema problema. Han var heller inte jobbig eller aggressiv på nåt sätt och han är bara som vanligt men utan pung ;)

Min hund (fyller fyra år i Mars) kastrerades för ganska exakt ett år sedan.

Vi gjorde det för att:
- ganska vanligt med testikelcancer inom hans ras
- han har kvalsterallgeri så får inte avlas på
- varit lite aggressiv inomhus
- hade extreemt dålig aptit och åt högst en gång om dagen, har alltid varit underviktig
- han var galen i löptikar och rymde ett par gånger ganska långt för att få vara med dessa skönheter :p
- har dessutom hört att en okastrerad hund inte mår bra rent psykiskt om den inte får lov att para sig ett par gången om året. Vet inte om det stämmer dock!

Är otroooligt nöjd med kastreringen! Han bryr sig knappt om andra hundar längre. Han vill hälsa, hälsar lite snabbt och sen går han vidare (SÅÅÅÅ SKÖÖÖÖNT!). Han är mycket mildare inne. Han har mycket god aptit numera, man får hålla igång motionen annars blir han tjockis ;). Han lyfter på benet fortfarande men kissar inte lika ofta som innan.

Han är en nöjdare hund som lyssnar på mig bättre, våran kontakt har utvecklats otroligt mycket detta året.

Har inte märkt någon nackdel. Pälsen är precis som innan.

Själv förstår jag inte varför inte fler kastrerar sina hundar :)

Det är säkert väldigt olika vad man tycker och har för problem före.
Min hane har ju aldrig haft problem med andra hundar och då tycker ju jag att det inte märks någon skillnad. Men pälsen fotade jag pga att jag läste att andra schäfrar tappade färg, det ser jag idag och det är det enda riktigt negativa för mig faktiskt, att han tappade färg.

Det var några få saker som hände just när tiken var i löp först gången som jag inte gillade men det var nog mer pga testoteronet. Andra gången hon löpte märkte jag bra att han reagerade snabbt igen när någon annan hund gruffade som man mötte på promenad. Tredje löpet så var den där snabba reaktionen borta. Det kan ta ca ett halvår innan alla hormoner mm är borta.

Sen ett plus är att han ökade i vikt, han var en riktigt smalis före och gick upp ca 4 kg sammanlagt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning... 2
Svar
22
· Visningar
2 119
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter... 5 6 7
Svar
135
· Visningar
9 121
Senast: Migo
·
Hundhälsa Fördelar och nackdelar, om hunden inte är sjuk då. Jag har kastrerat en hanhund tidigare, men det var pga sjukdom, och han fick sämre...
Svar
13
· Visningar
1 768
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka