Kastrering tik - erfarenheter

M

mardley

Lamnade av min lilla tjej hos vet. tidigt i morse for kastrering. Fy tusan vad "mammig" man ar - jag borjade nastan grina. :o Hon far inte komma hem forran i morgon bitti kl 10. Vet att veterinarerna ar jatteduktiga och allt sadar, men jag kan inte lata bli att oroa mig. Om det ar nagon som har kasterat sin tik, - hur lang tid det tog for era hundar att aterhamta sig?

Sv: Kastrering tik - erfarenheter

min tik fick livmoderinflammation i höstas och fick opereras akut. det var egentligen meningen att hon skulle ligga inne i två dygn, men dagen efter ringde de och sa att hon ville komma hem. det märktes att hon hade ont och hon var fortfarande dåsig, men ett par dagar till och sen fick jag problem att hålla henne tillräckligt stilla.

Jag kastrerade min tik för tre veckor sedan. Hon hade fått två juvertumörer och då hon dessutom har haft jobbiga skendräktigheter där mjölken sprutat när man petat på henne (och lyckats med konststycket att tugga i sig div. "valpar") passade jag på att kastrera henne samtidigt som vi tog bort tumörerna. Det gick bra även om jag var ganska nervös. Bäst är ju att kastrera dem mellan två löp, nu blev det bara någon vecka efter att hon hade slutat löpa.. och man vill ju inte att det ska bli några komplikationer.

I alla fall, hon var dåsig när jag hämtade henne och jag förväntade mig att hon skulle ligga utslagen resten av kvällen - vilket hon inte gjorde. Hon knallade runt i lägenheten med dreglet hängande i långa strängar. Återhämtade sig snabbt och visade aldrig tecken på smärta eller försökte slicka på såret. Sista veckan var hon ett monster i koppel eftersom hon inte fick springa lös...
Jag klagade på uppfödaren som födde upp så energiska hundar, men hon tog det med ro :)

Jag var och tog bort stygnen i början av veckan och kan numera ha henne lös så hon får gå och strosa. Det dröjer ytterligare en vecka innan hon får leka med andra hundar, men det går nog snabbt.

Jag kastrerade min "tant" (sju år) i mitten på februari. I förebyggande syfte. Lämnade in henne på morgonen och hon skulle hämtas vid fyra om hon inte blev för orolig, då skulle dom ringa.. Dom ringde så jag fick hämta henne vid tolv!
Det tog typ två dagar sen var hon som vanligt:crazy: Så det gällde att hejda henne, efter tio dagar så tog vi stygnen och sen var det bara att rejsa på som vanligt:D
Hon har blivit mkt snällare mot min yngre tik och mkt mer aktiv, nästan lite valpaktig:banana:

tack for svaren, alla! Jag ska snart aka och hamta hem henne. Operationen gick bra. Jag ar hundvakt i veckan har sa jag har tva dvargpudlar hemma. Det blir intressant att halla henne lugn. :crazy: Jag far nog satta upp kompostgallret och halla dem at atskilda.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 150
Senast: niardasp
·
Hundhälsa Jag vet ju att manga har anser att det ar narmast "djavule's pafund" :p. Jag kopte en mest for att det regnar for mycket i vissa...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 664
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 031
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag blev pahoppade av en Finsk Lapphund for ett par veckor sedan och efter det ar hon klart misstanksam mot andra hundar...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 828
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka