kastrering? Sterilisering?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Mirela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 452
M

Mirela

Kan någon reda ut detta åt mig?

När det gäller tik, hur är det igentligen.

Villka alternativ har man?
Hur löper tiken efter?
kan man slippa löpet helt och hållet?
Ligger det någon sanning i att takien bör ha fått en kull valpar innan man gör kastrering?
Vad heter metoderna och vad gör dom och hur går det till?
Kostnad är supersvårt att uppskatta, är det som på hanar att det baseras på vikt och storlek eller brukar dom flesta räkna på annat vis?

Jag har funderat på en tik men är inte jätteförtjust i löpet när dom blöder och liknande. Jag funderar på om man kan kringå det på något vis då min sambo gärna ser att nästa hund blir just en tik.

vore kanon om någon kunnde dela med sig av kunskap då jag själv inte lyckas utläsa detta.

Sv: kastrering? Sterilisering?

Vet inte om du kan lita 100% på mig men tror det är att

Sterilisering är när man knipsar av äggstockarna, hunden löper, har kvar parningsinstinkten osv (vet inte varför man skulle vilja göra det dock)

Kastrering är när man tar bort allt, hunden löper då inte (inte säker på detta) men livmoder och allt tas bort

Vad jag vet är att ingreppet är större på tik än hane men det blir vanligare idag

man kastrerar väl just för att man inte vill ha valpar? då spelar det väl ingen roll om hunden haft valpar eller ej? dock inte 100%

blev lite intresserad måste fråga :D
vad gör att ni just vill ha en tik? Eller vad gör att ni inte vill ha en hane? Vad blir skillnaden mellan en kastrerad tik/hane?

När man steriliserar klipper man bara av äggledarna, tror inte det görs i Sverige ens annat än i väldigt speciella fall. Tiken löper och är precis som utan ingreppet, enda skillnaden är att hon blir infertil.

Vid kastrering opererar man bort allt, både livmoder och äggstockar. Tiken löper inte, slipper skendräktighet, livmodersinflammation och har ingen könsdrift, även om könsdrift i viss mån kan hänga kvar. Har även hört att om man kastrerar innan första löpet minskar risken för juvertumörer men är inte tillräckligt insatt för att veta om det stämmer

Att tiken behöver ha en kull valpar innan är bullshit, en ursäkt för okunniga människor som vill ha en kull på sin "söta tik" som egentligen överhuvudtaget inte borde parats alls

Att kastrera en tik är mycket mer riskfullt än att kastrera en hane eftersom det är en mycket större operation. Många blir inkontinenta efteråt men ingen i min närhet har blivit det, annars finns det medicin. De har lättare att gå upp i vikt så rätt mat och motion är mycket viktigt att ha koll på efteråt. Vissa tikar sätter mer päls än innan

Det kostar mycket mer för en tik än en hanhund, ring runt och kolla för det kan variera från 5000-10000kr, en hane går på ca 1500-4000kr tror jag.

Det går även att göra laparoskopiskt, med titthål. Då tar man bort äggstockarna och plockar ut, livmodern är kvar. Det ger dock samma resultat som vid en kastrering, inga löp, ingen risk för livmoderinflammation osv.
Är nog inte så många ställen som gör det dock.

Det går även att göra laparoskopiskt, med titthål. Då tar man bort äggstockarna och plockar ut, livmodern är kvar. Det ger dock samma resultat som vid en kastrering, inga löp, ingen risk för livmoderinflammation osv.
Är nog inte så många ställen som gör det dock.

Visst måste det finnas risk för livmodersinflamation så länge livmodern är kvar? Alla organ i kroppen kan ju av olika orsaker bli inflamerade. Jag tycker att det låter konstigt?

Till Ts
Att man måste ta en kull innan kastrering är lika fel som att vissa säger att en katt måste fått en kull innan hon kastreras. Det finns ingen andledning alls att sätta oönskade liv till världen.

Det är enormt stor skillnad på priser så ring runt och hör med de kliniker du kan tänka dej att åka till. För några år sedan kostade en akut operation med inflammerad livmoder 6000 kr inklusive medicin och en natt på djursjukhus i Jönköping. (På en stor rottweiler.) Samma operation skulle kostat nästan 10000 kr i Skara. (I Skara tyckte de inte att det var någon ide att försöka operera då hon var så dålig utan ville avliva istället. Därför ringde de runt, hunden levde gott i många år efter kastrationen)

Det är hormonstyrt det där och de tar man bort iom att man tar äggstockarna. Så nej, den risken finns inte kvar. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Som rubriken lyder så har jag funderingar på att kastrera min jack russel hane. Han är nu 7 mån och jag har börjat och fundera på när...
2
Svar
29
· Visningar
6 376
Senast: mian
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
2 003
Senast: Yrja
·
D
Övr. Hund Vi har en snart 1,5 år gammal blandrashane som vi funderar att kastrera, då han visat sig vara väldigt besvärlig när granntikarna löper...
2
Svar
24
· Visningar
10 305
Senast: lytesout95
·
Övr. Hund Jag ska ev. köpa en hanhund imorrn... Han är en blandras på 12 veckor... Jag funderar lite på det där med kastrering...:confused...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Hund som slickar maniskt på en tass