Kastrering ökad förekomst av tumörer visar studie

Jag har gjort "titer" (blodprov och titer test) i stallet for vaccination pa Mandy, och har aldrig behovt vaccinera nar vi gjort det da hon haft mer an tillrackligt med anti-kroppar. Tyvarr har jag varit tvungen att vaccinera anda varje gang vi akt fran USA till Sverige ... da

Vaccinerar du dina hundar?
Ja, både hundar och katter, men eftersom risken för biverkningar ökar
efter 3:e vaccinationsgången, så hade jag gärna velat veta om djuren är fullvaccinerade för livet. Den äldsta katten blir märkbart påverkad efter varje vaccination.

Om du läser Läkemedelsverket årliga biverkningsrapporter kommer du se att allvarliga biverkningar så som anafylaktisk chock och är mycket ovanliga.
Misstanke om sarkom ur min tidigare länk:
"Exempelvis har man redan länge misstänkt att det finns ett orsakssamband mellan katters vaccination och sarkom vid injektionsstället, men först nu har man börjat utreda saken närmare."

Det är mycket vi inte vet. Vem kunde förutspå att vaccinet mot svininfluensa skulle ge sömnsjuka hos människor?

Det är mycket vi inte vet. Vem kunde förutspå att vaccinet mot svininfluensa skulle ge sömnsjuka hos människor?

Nu är ju de vacciner vi använder mest till hund och katt väl beprövade i praktiken, vilket inte svininfluensavaccinet var. Man får en ganska klar bild över vilka biverkningar som förekommer av ett läkemedel efter några år på marknaden, risken för att nya och okända sådana dyker upp helt plötsligt efter en längre tids användning känns ganska osannolikt...

Misstanke om sarkom ur min tidigare länk:
"Exempelvis har man redan länge misstänkt att det finns ett orsakssamband mellan katters vaccination och sarkom vid injektionsstället, men först nu har man börjat utreda saken närmare."

Som sagt, läs biverkningsrapporterna.

Se länken:
Anafylaktiska reaktioner hos djur
Hund biverkningar av vaccin
Chockorgan: Levern och mt-kanalen
Symtom: Upphetsning, magsmärta, uppkastning, andningsförlamning och kollaps
Patologiska fynd: Blodstockning i levern, mjälten och mt-kanalen samt blödningar
https://www.evira.fi/sv/djur/djurha...cininformation/vaccinationernas-biverkningar/

Andra risker kan vara cancer, beteendeförändringar och i värsta fall kan hunden avlida.

Om man kan se att hunden är fullt immuniserad för resten av livet så räcker det med ett blodprov. Alternativ att man bedömer att hunden behöver vaccineras vart 5:e eller vart 6:e år istället för vart 3:e som nu. Jag skulle gärna vilja minska antalet vaccinationstillfällen för våra hundar. "Risken för allergiska reaktioner ökar efter 3:e och 4:e vaccinationsgången."
I länken från Evira så finns de biverkningar som du räknar upp inte med.
I svenska Fass står det så här: I sällsynta fall kan en övergående allergisk reaktion, feber och illamående förekomma.

I länken från Evira så finns de biverkningar som du räknar upp inte med.
I svenska Fass står det så här: I sällsynta fall kan en övergående allergisk reaktion, feber och illamående förekomma.

Jodå, rulla ned. Se tabell 3 Det står om olika arter och biverkningar. (klistra in blir inte bra och j orkar inte kopiera allt, läs själv)
Anafylaktiska reaktioner hos djur
Art Chockorgan Symtom Patologiska fynd

Idisslare
Häst
Svin
Hund
Katt
Höns

https://www.evira.fi/sv/djur/djurha...cininformation/vaccinationernas-biverkningar/

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka