Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, både hundar och katter, men eftersom risken för biverkningar ökarVaccinerar du dina hundar?
Studien på vad? Nu har vi hamnat rätt mycket OT, så denna tråd har kommit att handla om två olika ämnen.@nilie
Vad heter studien?
Misstanke om sarkom ur min tidigare länk:Om du läser Läkemedelsverket årliga biverkningsrapporter kommer du se att allvarliga biverkningar så som anafylaktisk chock och är mycket ovanliga.
Det är mycket vi inte vet. Vem kunde förutspå att vaccinet mot svininfluensa skulle ge sömnsjuka hos människor?
Misstanke om sarkom ur min tidigare länk:
"Exempelvis har man redan länge misstänkt att det finns ett orsakssamband mellan katters vaccination och sarkom vid injektionsstället, men först nu har man börjat utreda saken närmare."
Det är mycket vi inte vet. Vem kunde förutspå att vaccinet mot svininfluensa skulle ge sömnsjuka hos människor?
Studien på vad? Nu har vi hamnat rätt mycket OT, så denna tråd har kommit att handla om två olika ämnen.
Den senaste:@nilie
Vad heter studien?
I länken från Evira så finns de biverkningar som du räknar upp inte med.Se länken:
Anafylaktiska reaktioner hos djur
Hund biverkningar av vaccin
Chockorgan: Levern och mt-kanalen
Symtom: Upphetsning, magsmärta, uppkastning, andningsförlamning och kollaps
Patologiska fynd: Blodstockning i levern, mjälten och mt-kanalen samt blödningar
https://www.evira.fi/sv/djur/djurha...cininformation/vaccinationernas-biverkningar/
Andra risker kan vara cancer, beteendeförändringar och i värsta fall kan hunden avlida.
Om man kan se att hunden är fullt immuniserad för resten av livet så räcker det med ett blodprov. Alternativ att man bedömer att hunden behöver vaccineras vart 5:e eller vart 6:e år istället för vart 3:e som nu. Jag skulle gärna vilja minska antalet vaccinationstillfällen för våra hundar. "Risken för allergiska reaktioner ökar efter 3:e och 4:e vaccinationsgången."
I länken från Evira så finns de biverkningar som du räknar upp inte med.
I svenska Fass står det så här: I sällsynta fall kan en övergående allergisk reaktion, feber och illamående förekomma.