Kastrering ökad förekomst av tumörer visar studie

Både ja och nej skulle jag säga - det är så himla vanligt generellt bland Golden och jag tänker att en ofta (Inte alltid såklart) ändå "har det lite på känn" så att säga och därför kastrerar för att hunden "ändå inte ska användas i avel"

Min är kastrerad, har HD/ed-anmärkningar, allergier osv. Men det var mycket som talade för att hans röntgen inte skulle vara så festlig redan innan jag bestämde mig för att kastrera honom. Så jag tänker att det blir lite "hönan och ägget" av det hela.
De flesta hundägare avlar inte på sina hundar. Uppfödare gör det så klart, men hur stor procnt av hanvalparna går till uppfödare? 2015 registrerades närmare 2 000 golden retriever i Sverige.

Jag såg också artikeln på Facebook, men jag fick höra av en vän som är veterinär i US att Karen Becker inte är en speciellt trovärdig källa. Hon räknas tydligen som djurvärldens Dr. Oz.
Kastrering är en stor inkomstkälla för veterinärer. Eftersom så många hundar i USA kastreras, så är det förstås stor risk att veterinärkliniker får stängas om folk slutar kastrera sina hundar. Karen Becker är kritisk mot utfodring med torrfoder och har uttryckt sig negativt om innehållet i veterinärfoder. Dessutom har hon skrivit om att man inte ska vaccinera för ofta och i onödan, om jag minns rätt. Veterinärfoder och vaccineringar är andra stora inkomstkällor för veterinärkliniker.
Man kan läsa de forskningsrpporter som det refereras till och länkas till i varje artikel hon publicerar.

Jag förstår att Karen Becker är ett stort hot mot veterinärklinikers inkomstkällor. Hennes artikel om onödiga återvaccineringar och andra vaccineringar hittar du om du söker på den här artikelrubriken:
Pet Immunization: Far Riskier Than You Might Think, Yet Highly Promoted by Vets

Det är ju inga nyheter direkt att könshormoner är viktiga för uppväxten, både kroppsligt och mentalt. Jag förstår inte den kastreringshysterin som varat i en hel del år nu, där hanhundar gärna ska kastreras före 1 års ålder :confused:
Visst finns det ett klientel av hundar jag gärna sett som kastrerade tidigt, men det beror mer på handhavande och är ett ägarproblem - men att var och varannan hundägare bestämmer sig för att kastrera sin hund redan när dom har den som liten valp skrämmer mig.

Ett antal kastrerade. I princip varenda tik för pyo (frågan är inte om de får pyo utan när...), tre hanar. En 9-årig för tumör, en 5-årig för hanhundsaggressivitet och en 8-månaders för att livet är lättare så

En tik blev efter några år inkontinent. En hane blev extremt, sjukligt lättfödd (den som kastrerades vid fem år). Annars - bara fördelar.

Alla människor som är emot vaccinationer har noll trovärdighet i mina ögon. Jag har en bekant till familjen som ofta postar "forskningsartiklar" om faran med vaccinationer, chemtrails, flourtandkräm och "sanna" vittnesmål om att Hillary Clinton har mördat några hundra personer. Det verkar vara mycket vanligt förekommande i USA. Det hela ser väldigt trovärdigt ut, om man läser med ett barns (eller i det här fallet en psykiskt sjuk persons) ögon. Men vi andra förstår ju att det är bluff och båg efter att snabbt ha ögnat igenom texten.

Om man ändå är lite orolig för vaccinationer så kan det kanske vara bra att veta att den forskare som publicerade studien om att barn fick autism av vaccinationer fuskade sig igenom hela studien. Hen blev av med sin läkarlegitimation efter detta och ingen annan som har försökt återskapa studien har fått liknande resultat. Det finns alltså inget samband mellan vaccinationer och autism (eller mer korrekt; man har inte lyckats bevisa att det finns ett samband och sannolikheten att detta skulle vara fel är mycket, mycket liten). Och nej staten eller forskarna eller Rotschilds eller vald organisation tillsätter inte konstiga ämnen eller microchip eller andra grejer i vaccinet :p:D

Alla människor som är emot vaccinationer har noll trovärdighet i mina ögon. Jag har en bekant till familjen som ofta postar "forskningsartiklar" om faran med vaccinationer, chemtrails, flourtandkräm och "sanna" vittnesmål om att Hillary Clinton har mördat några hundra personer. Det verkar vara mycket vanligt förekommande i USA. Det hela ser väldigt trovärdigt ut, om man läser med ett barns (eller i det här fallet en psykiskt sjuk persons) ögon. Men vi andra förstår ju att det är bluff och båg efter att snabbt ha ögnat igenom texten.

Om man ändå är lite orolig för vaccinationer så kan det kanske vara bra att veta att den forskare som publicerade studien om att barn fick autism av vaccinationer fuskade sig igenom hela studien. Hen blev av med sin läkarlegitimation efter detta och ingen annan som har försökt återskapa studien har fått liknande resultat. Det finns alltså inget samband mellan vaccinationer och autism (eller mer korrekt; man har inte lyckats bevisa att det finns ett samband och sannolikheten att detta skulle vara fel är mycket, mycket liten). Och nej staten eller forskarna eller Rotschilds eller vald organisation tillsätter inte konstiga ämnen eller microchip eller andra grejer i vaccinet :p:D[bör/QUOTE]
Dr Karen Becker tycker att man ska ge vaccinationer som är nödvändiga. Däremot tycker hon att man inte ska påfyllnadsvaccinera slentrianmässigt vart 3:eeller vart 4:e år. Man ska först testa för att se om hunden redan är immun mot den sjukdom som vaccinet avser. Att påfyllnadsvaccinera en fullt immuniserad hund är en onödig risk, eftersom vaccin också har biverkningar. Här håller jag med henne till 100 %.

Hon skriver också om dyra rabiesvaccineringar som folk ger till hundar helt i onödan. Likaså täta vaccineringar av innekatter som aldrig träffar andra katter.

Vaccineringar är en stor inkomstkälla för veterinärkliniker, så man får väga in det också när man tar beslut. Vår veterinär vill inte vaccinera i onödan och har avrått oss att ge för ofta. Jag tror att de flesta svenska veterinärer tänker så och jag hoppas att de självständigt kan ta beslut utan att tänka på veterinärklinikens ekonomi.

Jag har en fråga om de här testerna för att se om hunden är fullt immuniserad eller inte. Finns dessa tester i Sverige? Används de?

Om man ändå är lite orolig för vaccinationer så kan det kanske vara bra att veta att den forskare som publicerade studien om att barn fick autism av vaccinationer fuskade sig igenom hela studien. Hen blev av med sin läkarlegitimation efter detta och ingen annan som har försökt återskapa studien har fått liknande resultat. Det finns alltså inget samband mellan vaccinationer och autism (eller mer korrekt; man har inte lyckats bevisa att det finns ett samband och sannolikheten att detta skulle vara fel är mycket, mycket liten). Och nej staten eller forskarna eller Rotschilds eller vald organisation tillsätter inte konstiga ämnen eller microchip eller andra grejer i vaccinet :p:D
Samma människor är också livrädda för tungmetaller i vaccin samtidigt som de gärna dricker silvervatten.

Vad är den stora risken med vaccin menar du?

Tror knappast att någon veterinär får in mindre pengar om man ska ta blodprover varje gång man ska vaccinera :). Så det argumentet håller inte riktigt.

Precis, ta blodprov för att testa antikroppar kostar långt mer än en vaccinering. Blodprovstagning, proviantering, porto och sen själva analysen. Då är vi uppe i ganska mycket mer än ca 500 kr som en vaccinering kostar i snitt.

För att kunna dra slutsatser måste även andra aspekter tas med. Bland dessa finns hur familjebilden ser ut hos samtliga hundar i studien avseende hereditet angående nämnda sjukdomar. Vad äter hundarna och kan detta påverka resultatet? Hur ligger hundarna viktmässigt och kan det påverka resultatet?
Att dra slutsatser av en studie utan att utesluta andra faktorer som kan påverka resultatet är inget vidare.

Min hund är nu 8,5 år. Kastrerad sedan 17 månaders ålder pga extrem stress.
Han är ju pudelmix så pälsen är oförändrad. Fetma, absolut inte. Ingen urininkontinens alls, mycket pigg & busig för sin ålder, hans sociala rädslor blev MYCKET bättre & är idag en mycket trevlig hund som älskar barn och människor och han är mycket mindre reaktiv för övrigt än syskon och halvsyskon ( dålig avel, pappan var ett stressvrak ). De rädslor och svagheter mentalt han hade innan har inte blivit värre utan bättre i olika grad. Fyrverkerirädslan är helt omöjligt säga om han hade fått ändå. Rädsla för intakta hanhundar med otrevligt kroppspråk är inte konstigt tycker jag då just sådana oprovocerat bitit honom illa 3 ggr osv.

Vad är den stora risken med vaccin menar du?

Tror knappast att någon veterinär får in mindre pengar om man ska ta blodprover varje gång man ska vaccinera :). Så det argumentet håller inte riktigt.
Se länken:
Anafylaktiska reaktioner hos djur
Hund biverkningar av vaccin
Chockorgan: Levern och mt-kanalen
Symtom: Upphetsning, magsmärta, uppkastning, andningsförlamning och kollaps
Patologiska fynd: Blodstockning i levern, mjälten och mt-kanalen samt blödningar
https://www.evira.fi/sv/djur/djurha...cininformation/vaccinationernas-biverkningar/

Andra risker kan vara cancer, beteendeförändringar och i värsta fall kan hunden avlida.

Om man kan se att hunden är fullt immuniserad för resten av livet så räcker det med ett blodprov. Alternativ att man bedömer att hunden behöver vaccineras vart 5:e eller vart 6:e år istället för vart 3:e som nu. Jag skulle gärna vilja minska antalet vaccinationstillfällen för våra hundar. "Risken för allergiska reaktioner ökar efter 3:e och 4:e vaccinationsgången."

Se länken:
Patologiska fynd: Blodstockning i levern, mjälten och mt-kanalen samt blödningar
https://www.evira.fi/sv/djur/djurha...cininformation/vaccinationernas-biverkningar/

Andra risker kan vara cancer, beteendeförändringar och i värsta fall kan hunden avlida.

Om man kan se att hunden är fullt immuniserad för resten av livet så räcker det med ett blodprov. Alternativ att man bedömer att hunden behöver vaccineras vart 5:e eller vart 6:e år istället för vart 3:e som nu. Jag skulle gärna vilja minska antalet vaccinationstillfällen för våra hundar. "Risken för allergiska reaktioner ökar efter 3:e och 4:e vaccinationsgången."

Om du läser Läkemedelsverket årliga biverkningsrapporter kommer du se att allvarliga biverkningar så som anafylaktisk chock och är mycket ovanliga.

Se länken:

Vaccinerar du dina hundar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka