Kastrering, hur blev er hund?

M

MulleMonster

Nu är beslutet taget efter vetbesök i dag. Det var som jag trodde - förstorad prostata så nästa torsdag blir "Kamelen" av med sin manlighet...:cry:

Hur blev era hundar efter operation? Ökad matlust har jag hört men det gör inget då han inte är stor i maten. Alla biverkningar, positiva och negativa mottages tacksamt.

Fortfarande "man":
10674036.jpg

Sv: Kastrering, hur blev er hund?

Min amris kastrerades mars -06. Han var då 1 1/2 år ungefär. Han har inte ändrats något överhuvudtaget. Han är precis så som han var innan. :)

Vad skönt att höra:).
Man vet ju inte riktigt vad man ska vara beredd på. Kamelen är ju 4 år nästa månad så vi får väl se om han får en "ny" personlighet eller inte:devil:

Midas gick från "han" till "det" för snart ett år sedan, han var 1år 10mån när det gjordes.
Det enda jag märkt på honom är att han är MYCKET mer matglad, samt att han inte bryr sej lika mkt om flickor längre!!
Inga negativa sidor som visat sej iaf :)

Kastrerade min sexåriga springerhane i vintras, p g a tik i familjen. Han är precis likadan förutom att han "skvätter" mindre nu. Han har alltid varit matgald, men ändå perfekt i hull, så vi bytte till ett lightfoder i förebyggande syfte, då ju ämnesomssättningen sjunker o vi inte ville ge honom mindre mat.

Har flera kastrerade hundar på jobbet, samt att min BC är kastrerad. Han är snart 1½ år, och jätteglad och pigg. Går inte runt och skvätter, och är inte intresserad av andra hanhundar (eller tikar). men det är ju inte alla BC även om de är hannar heller...

På jobbet fungerar de kastrerade hannarna bättre i jobb, än före, då de varit jättestörda av löptikar, eller visat aggressioner mot andra hundar.

Jag ser bara positiva saker emd kastrering. Om de blir runda är det ju bara att dra ner på maten, eller byta fodersort.

Jag hoppas ju att han ska bli lite lugnare mot andra hundar då han ofta överreagerar idag, men å andra sidan är han ganska gammal så beteendet är kanske invant.

Än så länge tycker jag ni har varit ganska positiva så matte kanske kan sluta våndas litegrann...:angel:

En sak som ingen annan sagt är att de oftast brukar få mera päls.. vilket för vissa kan anses som positivt o för andra kan det bli jobbigt tex om man har en trim- eller klippras.

Vi kastrerade våran schäfer när han var 4 år, och det blev en helt annan hund..

Positiva saker: Han försöker inte klättra lika mycket i rang, och testar inte gränserna lika mycket.

Negativa saker: Ful i pälsen, från att vara jättefin i pälsen till att bli grådassig, fet, han ser ut som en tunna, trots diverse dieter och annat, så får vi inte ner honom, slö, slapp, och har tappat gnistan som han hade innan.

Hade jag vetat det nu, så hade jag aldrig kastrerat honom, för det lilla som blev till det bättre hade jag lätt kunnat stå ut med, för att få ha kvar honom som han var innan.

Här får du bilder:
Före:
DSC00914.jpg

Efter:
DSC00036.jpg

Usch vad trist. Hoppas det går bättre för Kamelen.:cry:

Jag har ju inte så mkt val i och med prostatan, vet säger att vi riskerar att han får tarmbråck...
Tror inte vikten blir ett prblem med min då han idag får ett riktigt kraftigt foder då han har anlag för att vara tunn. Men pälsen ser ju inte rolig ut på din...

Min schäfer tik är steriliserad och hon har också fått sämre päls, hon har mycket "luddhår" och fäller inte av sig ordentgligt så man får borsta henne mycket och så är hon mat glad. Fast det var hon innan med.

Det kommer nog gå bra. Visst är det tråkigt om dom blir fula i pälsen och så men det är ju samma personlighet och samma hund.

Vi kastrerade våran schäfer när han var 4 år, och det blev en helt annan hund..

Positiva saker: Han försöker inte klättra lika mycket i rang, och testar inte gränserna lika mycket.

Negativa saker: Ful i pälsen, från att vara jättefin i pälsen till att bli grådassig, fet, han ser ut som en tunna, trots diverse dieter och annat, så får vi inte ner honom, slö, slapp, och har tappat gnistan som han hade innan.

Hade jag vetat det nu, så hade jag aldrig kastrerat honom, för det lilla som blev till det bättre hade jag lätt kunnat stå ut med, för att få ha kvar honom som han var innan.

Här får du bilder:
Före:
DSC00914.jpg

Efter:
DSC00036.jpg

Jag tror vi som ägare hjälper hunden att "tappa" gnistan. Visst förstår jag att de ändrar sig. Men kör på som vanligt med hunden och se till så den inte bara ligger och sover. Ut och träna och gör så hunden vill och känner att den behöver ut. En soffhund ligger bara för den är van, men en hund som aktiveras brukar också visa att den vill ha det om det går för många dagar emellan.
Sen finns det självklart soffhundar, men schäfer är nog ett undantag ;)
Jag vet flera som kastrerat, men de har pigga och glada hundar för det. Och jag tror det beror mycket på hur man behandlar dom.

Är det inte ganska individuellt hur dom blir efter en kastrering?
Jag har en kastrerad hane hemma och han är inte ovanligare än förut. Förutom att han inte bryr sig om flickor då.
Men en bekants hund som var pigg och mysig som okastrerad, blev deprimerad och irriterand efter kastreringen. Han blev helt förbytt.

Focus kastrerades när han var 2 år. Han var också krypt.

Han blev förändrad på ett väldigt bra sätt. Han slutade springa ensam, jag uppfattade det först som "tråkigare". Men han blev helt enkelt mindre självständig. Dessutom inget snuskande i kissfläckar eller äcklande vid tikar. Sen blev han MYCKET mer matintresserad. Såpass mycket att hans motivation kring godis är väldigt stor. Vilket innebar att jag lyckades göra bollen väldigt värdefull = avlämning en gotta ;)

Sen blev han mer jämn i humöret.

Min kastrerades för ett tag sedan p g a prostatabesvär, han är 6 år gammal och har alltid haft mycket energi i kroppen.

Nu har han kvar samma energi, har blivit mkt mer lekfull med oss och med tikar o t o m med nya valpen. Hans päls har blivit mjukare men absolut inte ful eller matt. Han är lite mera matfixerad, det var hemskt de första veckorna men har nu stabiliserats.

En markant skillnad är att han har tappat skallet! Eller, han skäller hemma och kan skälla i hundgården när någon passerar men när vi går förbi andra hanhundar så är han helt tyst. Han har kvar samma kroppsspråk med svansen i vädret, är lika bufflig och mopsar sig om han får en chans men han är MOLTYST. Skumt, och de andra hundarna blir väldigt konfunderade! Han markerar fortfarande revir men kanske något färre gånger än förut.

Han gick upp i vikt ngt i början men vi bytte foder till ett med lite lägre fetthalt och jag har börjat jogga med honom igen så nu ser han ut som förut i hullet. Matte däremot har några kilo kvar:o

*KL*

Vi har en hanhund på 6år som vi funderar på o kastrera. Vi har alltid haft tikar runt honom som löpt o det har inte varit så farligt, mycket eftersom de tikarna sagt ifrån tror jag. Nu har mamma skaffat sig en liten cockertik som inte säger ifrån och Malte (hanhunden) va helt j*vla galen vid hennes löp! Gick ej o få kontakt med, åt inte, tillomed utomhus gick han efter henne hela tiden!

För oss gör det inget om han blir lugnare :angel: gör inget heller om han blir mer matglad! :)
Men frågan är ju nu, tror ni han kommer ändras något i tik-frågan om vi gör det? Han är ju ändå 6år!?

//Mimmi

Min fick en kasteringsspruta mot sin prostaförstorning.
Jag tycker han verkar lite slöare än tidigare (Vad skönt skulle de flesta som känner honom tänka! Men jag är inte helt nöjd)
Han reagerar inte alls på löptikar, men det var å andra sidan inget större problem tidigare heller.
Han gick även upp ett par kilo snabbt, men de är nerbantade nu.

Det låter ju ganska skönt:p.
Naturligtvis är det individuellt hur hundarna blir (som ngn skrev), men jätteskönt att få ta del olika erfarenheter så man är lite beredd i alla fall.

Har ju precis fått fram skallet på min, som trots sk experter har vägrat skälla på kommando, varit ganska tyst i övrigt också. Får bli hårdträning innan torsdag.

Kamelen springer och cyklar en hel del med matte så det blir väl att hålla igång. Använder Carrier Premium nu så får väl se hur det går med denna säcken som är kvar, Carrier gör ju även ett lightfoder...

Jag hittade ett kanonfoder som visserligen inte är ett lightfoder men ändå verkar ha rätt balans för nu är han fin i kroppen och i pälsen.
Nu har du kanske inte schäfer men fodret är i a f Eukanubas (nya?) German Shepherd foder. Rekommenderas.

Det här med skallet vet jag inte om det är något vanligt, jag har inte hört talas om någon annan så de kan ju vara min vovve som fått en lite märklig bieffekt på kastreringen:crazy:

Jodå, Kamelen är en schäfer (modell kamel...)

Ska titta på det fodret, tack för tipset!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 094
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 501
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vår rottweiler, hane, 7 ½ år visade sig ha njursvikt. Åkte in med hunden till veterinären, pga luktade illa i mun bla. Jovisst, han...
Svar
16
· Visningar
30 346
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka