kastrering hanhund

Bexzor

Trådstartare
Jag undrar om någon här inne kastrerat sin hanhund, även kemisk kastrering är intressant.
Vad blev nackdelarna?

Vi har en blandrashane som är tänkt att kastreras, men läser att urinkontinens är en vanlig nackdel. Vet att det är vanligt på tikar, men är det lika vanligt på hanar?
Har läst massor på internet på olika veterinärsidor men tänkte kolla er erfarenhet.

Jag undrar om någon här inne kastrerat sin hanhund, även kemisk kastrering är intressant.
Vad blev nackdelarna?

Vi har en blandrashane som är tänkt att kastreras, men läser att urinkontinens är en vanlig nackdel. Vet att det är vanligt på tikar, men är det lika vanligt på hanar?
Har läst massor på internet på olika veterinärsidor men tänkte kolla er erfarenhet.

Vår hund är hysteriskt hungrig och tror att han svälter hela tiden, stjäl mat osv. Har blivit extremt lättfödd med.

Liten hund, kastrerades när han var typ 2 år pga väldigt stressad och producerade ett överskott av testosteron. Plus konflikter i flocken med två nästan jämngamla, intakta hanar. Nu är han snart 7 år.

Stressen försvann och han gick plötsligt att träna. Är pigg och glad, visserligen hungrig men inte särskilt svår att hålla i form pga aktivt liv. Lite strävare päls vid nacken och manken, men får laxolja så det märks inte (släthårig, ingen underull).

Har inte ångrat kastreringen en sekund. Hade ett hysteriskt nervvrak som inte mådde bra, fick en asrolig och glad hund som är trygg och mysig. :love:

Kastrerat tre. En blev väldigt lättfödd efteråt (de andra två fortsatte vara svårfödda). Inga andra negativa effekter - men massvis av positiva.

Min kastrerades vid kanske 7 månaders ålder (på inrådan av veterinär). Han var så stressad hel tiden innan men liksom landade efter kastreringen.

Nu är han extremt matfixerad (vilket han iofs var innan kastreringen också, han är ju ändå en hungrig retriever :angel: ) men han är inte svår att hålla i lagom hull. Största problemet som jag upplever är nog pälsen, men den var inte så mycket att hurra för redan innan heller. Så ja, för oss har allt fungerat så bra med kastrering. Dock har han en hög med andra problem så för mig är en ökad matlust och något sämre päls liksom ingenting i jämförelse med resten, medans det säkert kan bli mycket tydligare om en har en frisk hund att utgå ifrån.

Min blamdras kastrerades vid ett års ålder, är sex nu. Inga nackdelar förutom lättföddheten men det är ju hanterbart. Han fäller en extra gång varje år också av någon anledning men päls har man ju överallt ändå :D

Min förra hund kastrerades runt 1 års ålder. Fick lite lättare att lägga på sig, men det var inga problem att anpassa så han blev aldrig tjock. Blev 12.5 år, inga problem.

Nuvarande kastrerades vid 1.5 års ålder. Det har gått 1 år lite drygt och inga bekymmer där.

Provade kemisk kastrering på vår hane när han var drygt 3, då han blev väldigt stressad när det var löptikar i området (inte när vår egen löpte). Fungerade klockrent på honom. Sen kastrerade vi honom som 4-åring och jag har inte märkt av några som helst nackdelar, inte ens problem med vikten. :)

Benji kasterades vid 8 månader. Ej mitt beslut.
Mognade aldrig mentalt, blev enorm för en labrador eftersom han aldrig blev könsmogen och därför växte alldeles för länge. Har fått ullig päls som tar evigheter att torka och därför ofta luktar surt. Vid 6 års ålder har han artros, och eftersom forskning visar att kastrering i ung ålder kan leda till ledoroblem så är det stor chans att det är pga kastreringen han har fått artros. Blir riden på av ALLA hanar, de lämnar honom inte ifred och han kan inte säga ifrån. Blir allmänt mobbad av andra hundar.

Det enda positiva är att han inte bryr sig om löptikar, men det vet vi ju inte om han hade gjort ändå.

Kommer aldrig kastrera utan medicinsk anledning.

Inga av dom kastrerade jag jag hört problem om. Min är kastrerad som ung och det är inga hanar som rider, han fungerar med allt och alla. Inte fysiska problem, ingen ullig päls. Inte heller hade jag problem med min förra som även han kastrerades, förutom det att han fick cancer men det var knappast kastreringens fel.

Inga av dom kastrerade jag jag hört problem om. Min är kastrerad som ung och det är inga hanar som rider, han fungerar med allt och alla. Inte fysiska problem, ingen ullig päls. Inte heller hade jag problem med min förra som även han kastrerades, förutom det att han fick cancer men det var knappast kastreringens fel.
Vissa riktigt elaka former av cancer är vanligare hos tidigt kastrerade hanhundar.
Lite länkar.

Fast det finns ny forskning som visar att tidig kastrering ökar risken för vissa sorters cancer..

Fast det finns ny forskning som visar att tidig kastrering ökar risken för vissa sorters cancer..
Han var ju äldre dock och fick levercancer. Visst kan ju det ha berott på kastreringen men förmdoligen inte. Grannens hund fick också cancer dock som yngre och den var inte kastrerad. Så även om jag fått veta att det fanns en liten risk till levercancer så hade det inte hindrat mig från att kastrera min nuvarande, det ger så mycket fördelar.

Kastrerade min wachtelhane i våras, är än så länge nöjd :)
Han var lite i obalans första månaden efter kastreringen, men nu verkar han ha landat och ha enklare för att koppla av och varvar ner snabbare. Pälsen är bra än så länge (pepparpeppar) och han verkar inte ha ändrat sig i ämnesomsättning heller.
Han var lite drygt två år när han kastrerades.

De veterinärer jag har pratat med har inte velat kastrera hanhundar som är yngre än ett år, snarare att hunden ska vara minst 1,5 innan den kastreras.
Jag kastrerade ju min tidigt på inrådan av veterinär - men jag antar att orsaken till varför en kastrerar spelar väldigt stor roll ang tiden? Att vissa orsaker liksom gör att det negativa med att kastrera tidigt vägs upp av det som är bra (som en vidarefundering på ditt inlägg alltså snarare än ett direkt svar till dig)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
580
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 973
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 903
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka