Kastrering hane

linnsan

Trådstartare
Ja, hur stor risk är det egentligen för dom dåliga bieffekterna när man kastrerar en hane på 10 år?

Det jag främst tänker på är rädslor som ökar. Hunden är både ljudrädd och socialt osäker och det är ju helst något jag inte vill ska öka..

Här i Italien är kastrering billigare, kostar ca 200 euro. Så tänkte isåfall passa på medans jag ändå är här.

Anledningen är att jag har två tikar. Och jag kommer inte alltid ha möjlighet att lämna bort en hund. Speciellt inte nu när jag bor i ett annat land och inte känner någon.

Ja, hur stor risk är det egentligen för dom dåliga bieffekterna när man kastrerar en hane på 10 år?

Det jag främst tänker på är rädslor som ökar. Hunden är både ljudrädd och socialt osäker och det är ju helst något jag inte vill ska öka..

Här i Italien är kastrering billigare, kostar ca 200 euro. Så tänkte isåfall passa på medans jag ändå är här.

Anledningen är att jag har två tikar. Och jag kommer inte alltid ha möjlighet att lämna bort en hund. Speciellt inte nu när jag bor i ett annat land och inte känner någon.

Jag tror inte att det finns någon som vet eller har gjort studier på detta. Enbart erfarenheter.
Troligtvis lär inte mycket negativt ändras i beteendet men med säkerhet vet man ju inte. Du kan ju prova kemisk först för att se om han blir mycket värre eller ej.
Min gamla hane som var väldigt skottberörd kastrerades pga cystor i prostatan (inget som gav symtom dock) när han var 11 år. Han levde 3 år till och ingen förändring i skottberördheten sågs. Han blev gladare, mysigare och mer lekfull efter kastreringen. Mer glad i andra hundar också.

I procent räknat är det nog en ganska liten sannolikhet. De allra flesta får bara positiva effekter. Men nackdelen är att det inte går att göra ogjort. Jag är generellt sett för kastrering men i ditt fall hade jag nog provat chip först.

Har provat någon kemisk kastrering för många år sedan. Märkte ingen skillnad alls.. Men det kanske finns bättre nu? Är det säkert det blir samma effekt av kemisk/chip (skillnad?) som vanlig kastrering?

Har provat någon kemisk kastrering för många år sedan. Märkte ingen skillnad alls.. Men det kanske finns bättre nu? Är det säkert det blir samma effekt av kemisk/chip (skillnad?) som vanlig kastrering?
Nej - det kan skilja mycket på hur dom blir av kemisk kastrering.

Att kastrera en 10-åring med all den livserfarenhet den har tror jag inte är någon större fara om hunden inte är hysteriskt rädd/nervöst lagt innan :)

Nej - det kan skilja mycket på hur dom blir av kemisk kastrering.

Att kastrera en 10-åring med all den livserfarenhet den har tror jag inte är någon större fara om hunden inte är hysteriskt rädd/nervöst lagt innan :)

Nej hysterisk är han absolut inte :D

Var väl mest att jag inte vill att det dka bli värre nu när han faktiskt är en hyffsat trygg hund. Utefter hans förutsättningar då.

Våran hanhund förändrades ingenting mentalt men han är överviktig oavsett hur lite mat och mycket motion han får så har han lätt att bli för rund nu.

Vi kastrerade vår hanen höstas, 8 år gammal. Kastrerades pga prostataproblem. Inga rädslor då och det tillkom inga efteråt :)

Lånar tråden då jag har en 9 åring som Jan behöva kastreras framöver pga prostataproblem.
Då han är en finsk lapphund är jag betydligt mer rädd för pälsproblem än nåt i hans temperament. Han har även dragits med övervikt hela livet vilket ju inte lär bli bättre.

Nån med liknande hårig hund som kastrerat?

Lånar tråden då jag har en 9 åring som Jan behöva kastreras framöver pga prostataproblem.
Då han är en finsk lapphund är jag betydligt mer rädd för pälsproblem än nåt i hans temperament. Han har även dragits med övervikt hela livet vilket ju inte lär bli bättre.

Nån med liknande hårig hund som kastrerat?

Harr en kompis kastrerade finska lapphundstik hemma just nu och hennes päls är hemsk. Underullen lossnar inte utan den fastnar och det blir tovor om man inte borstar ur henne. Hon har massor av päls och den är inte så lätt att hålla reda på efter kastrationen, det fastnar mer skräp än innan.

Har en kompis med en svensk lapphundstik som också är kastrerad och det är lite samma sak med hennes päls även om det inte är riktigt lika illa.

Båda tikarna kastrerades av medicinska skäl.

Jag har en vän med en mittelspitz-hane, som ju också är en ras med en del underull. Han kastrerades ganska tidigt pga att ena kulan inte trillade ner. Jag har förstått det som att han fått en del extra underull, men inte att den fastnar eller tovar jättemycket. Nu på äldre dar så rakar hon honom sommartid för att han har lika mycket päls då som på vintern och blir väldigt varm annars.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 898
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 506
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
8 476
Senast: Migo
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar