Kastrering eller.........

Rurik

Trådstartare
Kära bukefolket, ni kunniga och sällan rådlösa...

Vi behöver lite hjälp gällande våran vita herdehund, en hanne, blir tre år i April, kom till oss som omplaceringshund, så hans första levnadsår vet vi inte så jätte mycket om. Hunden och min mellersta dotter går på ett naturbruksgymnasium, inriktning hund, så under veckorna bor de borta på skolan, och hunden får följa med på diverse olika aktiviteter , träffa olika hundra lek och bus, och får även hjälp av duktiga lärare och instruktörer, en ulltimat miljö för en aktiv hund . Två stycken av hundarna som bor på internatet kommer hunden inte överens med, och det har både tjejerna och hundarna accepterat, de tränar på att kunna mötas utan att hundarna ryker ihop, här hemma har vi även två andra hanhundar, och gruff blir det. Höstterminen har flutit på bra, även om jag själv var skeptisk mot att ta med hunden till skolan då det är en tuff miljö.
Bekymret ligger i att hunden börjat morra mot två tjejer som oxå bor på internatet( hunden har träffat dessa tjejer tidigare), helt oprovocerat, då hunden fått en tillsägelse av dottern så vänder han tbx och biter henne, har hänt två gånger, händer även under träningar, vilket även leder till att lärare och instruktörer höjer på ögonbrynen, då alla ska kunna handskas med hunden. Dottern blir allt osäkrare på hunden, och även jag själv. Jag känner själv att en "frisk" hund både mentalt och fysiskt inte biter sin ägare, och dottern ska ha en bra hund att jobba med.
Jag har bokat ett besök hos veterinären för att utesluta att han har ont någonstans och ev diskutera en kastrering skulle kunna göra hunden lugnare och dottern har möjligheter att träna hunden.
Miljön på skolan funderar jag även på om detta stressar hunden ännu mer, nu blir hunden hemma i drygt 6 veckor då dottern har praktik, och lov från skolan.

Ja kära ni, jag har läst och begrundat gällande detta med kastrering och det känns lite som Ryssk roulett, vi har även diskuterat de andra alternativet en avlivning...

Ja ge oss råd ge oss stöd

Min mamma har också en vit herdehund som eg är min, men han ville inte flytta med mig när jag flyttade hemifrån. Vi har märkt på honom att han inte klarar av stress något vidare bra över längre tid och kan få för sig att morra och bita folk i hans nära omgivning när han helt enkelt har fått nog. Så vår lösning var att undvika just sådant som drar ut på tid med honom. Kan det vara att det är just så, han är stressad och att det nu tar ut sin rätt? Sen är jag av den uppfattningen att ska man inte avla på sin hund så finns det ingen anledning att inte kastrera, men det är en helt annan diskussion.

Han verkar inte klara av att bo med henne. Kan hon inte ta med någon av dom andra hundarna dit?

Jag hade testat att kastrera honom kemiskt först för att se om det ändrar beteendet hos honom.

Han gav mig ett mycket bra intryck när jag träffade honom så jag är förvånad över att han börjat göra så här. Bra att ni bokat tid till vet för att kolla upp honom! Kan ju hända att han har ont och att det är därför han börjat "dumma" sig.

Han verkar inte klara av att bo med henne. Kan hon inte ta med någon av dom andra hundarna dit?

Jag hade testat att kastrera honom kemiskt först för att se om det ändrar beteendet hos honom.

Han gav mig ett mycket bra intryck när jag träffade honom så jag är förvånad över att han börjat göra så här. Bra att ni bokat tid till vet för att kolla upp honom! Kan ju hända att han har ont och att det är därför han börjat "dumma" sig.

Ja den första terminen har fungerat klockrent, men då var allt nytt för dem båda, funderingen är att skaffa en valp åt den unga damen då de andra hund herrarna i hushållet är en aning åldersstigna,

Såg att du skrev på vit herdehundssidan på fb och att det fanns folk som ville hjälpa dig i närheten, har du tagit emot hjälpen?

Det som händer när han biter din dotter är s k omvänt beteende. Det kan ha olika orsaker men ofta osäkerhet, stress eller smärta. Tveksamt om kastrering hjälper på detta (och inte på det att han försöker bita kompisarna heller). Googla "omvänt beteende hund", det finns en del att läsa. Som någon redan sagt, testa kemisk kastrering först i så fall. Däremot så kan det eventuellt hjälpa mot gruffet med era andra hundar, men långtifrån säkert. Vad som helst kan hända efter en kastrering, det kan både bli bättre o sämre oavsett vad problemet är. Om ni kastrerar kemiskt så fråga veterinären hur lång tid det tar till full verkan, kan vara olika på olika sorters chip. När man kastrerar "riktigt" så kan det ta ca 2 månader innan alla hormoner går ur.

Din hund behover TRANING ... det finns manga studier som visar att kastrera hundar ofta betyder att de far fler mentala problem istallet for farre.
Har ar den forsta link jag hittade om amnet.

Det som händer när han biter din dotter är s k omvänt beteende. Det kan ha olika orsaker men ofta osäkerhet, stress eller smärta. Tveksamt om kastrering hjälper på detta (och inte på det att han försöker bita kompisarna heller). Googla "omvänt beteende hund", det finns en del att läsa. Som någon redan sagt, testa kemisk kastrering först i så fall. Däremot så kan det eventuellt hjälpa mot gruffet med era andra hundar, men långtifrån säkert. Vad som helst kan hända efter en kastrering, det kan både bli bättre o sämre oavsett vad problemet är. Om ni kastrerar kemiskt så fråga veterinären hur lång tid det tar till full verkan, kan vara olika på olika sorters chip. När man kastrerar "riktigt" så kan det ta ca 2 månader innan alla hormoner går ur.

I Sverige finns det bara ett godkänt chip och det börjar verkar till fullo efter 6-8 veckor. Veckorna fram tills dess brukar beteendet som hunden visar till följd av hormonerna förvärras vilket kan vara ganska jobbigt. Översexualisering, ökad aggressivitet mot andra könet etc.
Sedan håller det i 6 månader och vill man fortsätta med chip kan man då sätta in ett som håller 1 år istället.

En kompis till mig fick satt ett chip för cirka 2½ år sedan på sin 13 år gamle borderterrier. Det verkar fortfarande @Malibu_Stacy och jag fick uppfattningen då (jag var med) att det fanns mer än en sort. Han hade små cystor i prostata som blödde, och de var borta 2 mån senare när vetten gjorde nytt ultraljud. Nu är han 15½. Kan kanske vara hans ålder som gör att det sitter i så länge.

En kompis till mig fick satt ett chip för cirka 2½ år sedan på sin 13 år gamle borderterrier. Det verkar fortfarande @Malibu_Stacy och jag fick uppfattningen då (jag var med) att det fanns mer än en sort. Han hade små cystor i prostata som blödde, och de var borta 2 mån senare när vetten gjorde nytt ultraljud. Nu är han 15½. Kan kanske vara hans ålder som gör att det sitter i så länge.

Det finns bara Suprelorin som är godkänt i Sverige. Ett med bevisad effekt i 6 mån och ett med bevisad effekt i 1 år.
Många fördelar som chippet för med sig - minska på prostatans storlek - kan sitta i även efter de tiderna. Men tillverkaren kan inte garantera sterilitet längre än ovanstående.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 600
Senast: Zewz
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
21 318
Senast: EmmaBovary
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat