Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur hjälper sådana här svar? Tror du det är skitkul o höra eller? Att komma in och vara dryg?
Till er andra, tack för all matnyttig info ska sätta mig och läsa igenom och svara under dagen.
Snabbt bara, hundgård fick vi ej tillåtelse att bygga. Därför blev det en lina mellan garage och hus i luften och sen en liten modell av kabelvinda ner till hunden som rullas tillbaka varje gång den inte är sträckt.
Får man fråga varför? Om du inte är hundmänniska antar jag att risken att du råkar promenera en hund i TS kvarter är rätt liten? Att en hund är aggressiv mot andra hundar är inte samma sak som att den är aggressiv mot människor, tvärtom skriver ju TS:Dryg??? Nej! Snarare RÄDD!
I övrigt har vi inte märkt av några osäkerheter, han är trygg i sig själv älskar ALLA människor och är väldigt människovänlig så det här med hundbiten är såå synd!
Problemet du har när du har honom i selen här är att du triggar honom att utöka det beteendet han redan har, istället för att kunna styra upp honom så han inte får möjligheten att självbelöna i sådan situationer.Problemet visas ju dock också vid promenader, han studsar, hänger i selen och lever rövare. Och förbannat stark blir han ju naturligtvis. Det jag hoppas på är en lite mer harmonisk hund.
Får man fråga varför? Om du inte är hundmänniska antar jag att risken att du råkar promenera en hund i TS kvarter är rätt liten? Att en hund är aggressiv mot andra hundar är inte samma sak som att den är aggressiv mot människor, tvärtom skriver ju TS:
Fast hon funderar ju på munkorg och träning och nu dessutom kastrering. Jag tycker visst hon tar till sig vad som skrivs.
Först tycker jag du ska tänka på omgivningens säkerhet. Du har en hund som är kapabel att döda en annan hund och skada en människa allvarligt. Finns det en risk att din hund kan komma lös på promenader så MÅSTE du använda ett halsband/sele/grimma som förhindrar detta. Att DIN hund inte ska känna något obehag är inte ett tillräckligt starkt argument när du utsätter ANDRAS hundar för risk att få men för livet. I detta att tänka på andra ingår att du inte låter honom träffa någon annan hund mer, och att du inte lämnar honom utan uppsikt utomhus. Du har en väldigt extrem hund som slåss med äldre tikar, och det är nog dags att du börjar inse hur extrem han är. Jag tycker också att du ska kastrera för att möjligtvis ta udden av hans skärpa.
Sedan är det dags att börja träna. För att ändra känslan i din hund när den ser andra hundar eller vaktar så rekommenderar jag skvallerträning. Sök på detta, counter conditioning och motbetingning så kommer du få upp massor med information i text och video. Lycka till!
Och sist men inte minst får han en jackpotbelöning eftersom hunden försvinner ur hans åsyn.
halti eller liknande så du kan styra bort honom rent fysiskt, det han inte ser "finns inte", och dom får inte möjligheten att låsa och bygga sig på samma sätt.
/Camilla
Aha, så du har just nu insett att det finns människor som inte har koll på sina hundar? Låter lite naivt i mina öron men då förstår jag bättre varför du är chockad. Att du som inte ens har hund ska vara rädd för att möta TS och hennes hund tycker jag dock är överdrivet.Låter inte direkt som hon har benkoll, den hoppar och far, är stark osv. Och även om jag inte stöter på henne så lär det ju finnas fler som inte har koll. Folk är sällan unika.
Jag tror du svarade ganska bra. Du vill inte ta dig till det en del skriver, att du har en hund som kan bli väldigt väldigt farlig. Och så låter du honom träffa andra hundar trots att det svartnat för ögonen på honom och trots att gett sig på en tik. Det är liksom inte ett normalt beteende. Det är inte "lite väl". Det är extremt!
Jag tror inte heller att han kan ta sig ur selen, men kan du kontrollera honom om det kommer en framrusande hund? Ditt hundägaransvar slutar ju inte vid att hunden har koppel på, utan det handlar om kontrollen. Kan du det, så finns det inget anledning att byta utrustning.
Folk är för roliga här inne
Nu vet jag inte hur gammal din hund är, förutom att han anses vara könsmogen. Kulorna har inte trillat ner, man kan i vissa fall jämföra det med en klapphingst, hormonerna ställer ofta till det då så kastrera du har inget att förlora på det möjligtvis pengar men allt annat att vinna. Den mest lugna hund kan få hormonrusningar och har kulorna inte trillat ner så borde det vara första åtgärden.
Det sägs mycket om akitan och att dom är så, men det är i grund och botten en hund, och i en flock gör dom inte så om ledarskapet fungerar. Sen kan man skylla hur mycket som helst pga slyngelålder osv men börja med det uppenbara: Kastrera så hormonerna utesluts och inte stör, sen träna och träna och ta hjälp av duktigt hundfolk. vänd dig gärna till människor som har erfarenhet av urhundar, tex husky, malamute mfl.
Jag önskar dig lycka till med din fina hun
Jag lät honom inte leka med pudeln. Jag var inne i huset, dörren öppen och hunden på bron för jag hämtade nyckeln till förrådet. Kommer en bil in på gården och jag går ut. Ur bilen kommer en pudel farandes lös. Så nej det var inte ett medvetet val av mig att låta dom träffas.Samtidigt som hunden är ute själv och så låter hon den umgås med en pudel. Inte ens om det är en storpudel så har den hunden någon chans om det svartnar för akitan...
Håller med om något som styr själva "huvudet" & framdelen BORT från det han taggar igång på. Detta upplever jag personligen inte att stryp, sele el. något annat halsband funkar till om hunden är sådär apstark (som min mammas 70-kilosbest), däremot nosgrimma. Kom på nu när jag läste ditt svar att jag hade det en period på honom, som ett sätt att snabbt bryta ett utfall genom att "svänga runt honom" i någon slags volt, så att han inte längre fick stirra på den andra hunden. Nu är han ingen studsboll utan en jordfräs som bara går rakt fram, så jag var inte direkt orolig för skaderisken med tanke på tvära kast etc.
Men det kanske kan vara ett alternativ, TS, att ha en nosgrimma på för att styra undan huvudet i nödfall, precis just när han börjar spänna sig vid möten? Det är svårt att hålla en stark hund & samtidigt få någon slags träning gjord. Ofta blir det bara ett slit där man har fullt sjå att hålla i odjuret och chansen för bra träning försvinner där någonstans. Då kan en nosgrimma eller liknande vara värt ett försök kanske?
Hur du sedan ska träna mötena i sig är ju en annan femma.
Nosgrimma absolut. Det ska jag också titta efter.
Måste tillägga ytterligare. Jag har inte problem att hålla honom, jag har skrivit att han är stark, ja. Förbannat stark, men jag har än så länge inga problem att hålla honom. Expanderkopplet sätter jag runt midjan och när han studsar så har jag kopplet knäppt runt midjan + att jag håller i extra handtaget i ringen närmast selen.