Kastrering eller inte?

Sv: Kastrering eller inte?

Blev så full i skratt "Shut the fuck up I'll handle this"
Ja, Ailu i ett nötskal. Ska be min sambo filma oss någon dag får ni se.
Ska titta mer på munkorgen, tack för tips!

Ju fler ar jag spenderar med vara stfu-hundar... ju mer poang plockar mina schafrar ;)
Ser garna en film och du, upp med hakan, kampa pa!
Man lar sig saaaa mycket, fastan det absolut kan vara sjukt tungt i perioder.

Hur hjälper sådana här svar? Tror du det är skitkul o höra eller? Att komma in och vara dryg?

Till er andra, tack för all matnyttig info ska sätta mig och läsa igenom och svara under dagen.

Snabbt bara, hundgård fick vi ej tillåtelse att bygga. Därför blev det en lina mellan garage och hus i luften och sen en liten modell av kabelvinda ner till hunden som rullas tillbaka varje gång den inte är sträckt.

Dryg??? Nej! Snarare RÄDD!

Dryg??? Nej! Snarare RÄDD!
Får man fråga varför? Om du inte är hundmänniska antar jag att risken att du råkar promenera en hund i TS kvarter är rätt liten? Att en hund är aggressiv mot andra hundar är inte samma sak som att den är aggressiv mot människor, tvärtom skriver ju TS:

I övrigt har vi inte märkt av några osäkerheter, han är trygg i sig själv älskar ALLA människor och är väldigt människovänlig så det här med hundbiten är såå synd!

Problemet visas ju dock också vid promenader, han studsar, hänger i selen och lever rövare. Och förbannat stark blir han ju naturligtvis. Det jag hoppas på är en lite mer harmonisk hund.
Problemet du har när du har honom i selen här är att du triggar honom att utöka det beteendet han redan har, istället för att kunna styra upp honom så han inte får möjligheten att självbelöna i sådan situationer.
Du gör liksom samma sak som vi gör med skyddshundarna för att bygga upp drifterna på dom.
Han taggar upp mot den andra hunden, eftersom han inte kommer ändå fram till hunden studsar han och far och ser till att se så farlig ut han kan, för att då få en vinst eftersom att den andra hunden kommer att gå från platsen. Så omedvetet har du där byggt på han hundaggressivitet, först är det självbelönade med adrenalinet han får i kroppen när han studsar, far och gör sig allmänt stor sedan dras det upp ändå mer eftersom han inte kommer fram och kan göra slag i saken att jaga bort den andra hunden. Och sist men inte minst får han en jackpotbelöning eftersom hunden försvinner ur hans åsyn.

Så jag hade som någon sagt satt på strypkoppel/halti eller liknande så du kan styra bort honom rent fysiskt, det han inte ser "finns inte", och dom får inte möjligheten att låsa och bygga sig på samma sätt.

/Camilla

Varför då?
Det finns ingen aggressivitet mot människor öht. Och vad ska jag bli hjälpt av ditt svar?

Jag tror du svarade ganska bra. Du vill inte ta dig till det en del skriver, att du har en hund som kan bli väldigt väldigt farlig. Och så låter du honom träffa andra hundar trots att det svartnat för ögonen på honom och trots att gett sig på en tik. Det är liksom inte ett normalt beteende. Det är inte "lite väl". Det är extremt!

Jag tror inte heller att han kan ta sig ur selen, men kan du kontrollera honom om det kommer en framrusande hund? Ditt hundägaransvar slutar ju inte vid att hunden har koppel på, utan det handlar om kontrollen. Kan du det, så finns det inget anledning att byta utrustning.

Folk är för roliga här inne ;)

Nu vet jag inte hur gammal din hund är, förutom att han anses vara könsmogen. Kulorna har inte trillat ner, man kan i vissa fall jämföra det med en klapphingst, hormonerna ställer ofta till det då så kastrera du har inget att förlora på det möjligtvis pengar men allt annat att vinna. Den mest lugna hund kan få hormonrusningar och har kulorna inte trillat ner så borde det vara första åtgärden.

Halvstryp och helstryp är inte misshandel, om man tränar sin hund så finns det där som en extra reserv om så skulle behövas. En väl fostrad hund kan ha helstryp utan att det används utan mer som en säkerhet ifall hunden blir för stark, slinker ur halsband m.m. Har du en hund som inte kan gå i det utan att halvstrypa sig så brister det i din träning av hunden. Ett sånt halsband kan vara guld värt för att styra upp en oregerlig hund rätt användt. Målet borde nog vara att kunna hantera hunden utan problem ryck och drag tex i ett vanligt läderhalsband? Uppenbarligen fungerar det inte mycket bättre i en sele enligt ditt inlägg. Alltså brister din träning, dvs träna din hund. Fel använt är ett helstryp förkastligt men å andra sidan har jag sett grava skador på hundar av selar då ägarna envisats med att det är bättre i alla lägen. Hunden avspeglar sig i vad man är för ägare. Alla hundar passar inte alla ägare. Du har dessutom en ras som är lite mer speciell kanske än den vanliga sk "svenssonhunden" vilket gör att kraven på dig som ägare blir större för att få en fungerande och säker individ som fungerar i det svenska samhället.
Din hund har börjat ta beslut utan att ta notis till dig som bestämmande flockledare. Oavsett ras så är det förkastligt. Det sägs mycket om akitan och att dom är så, men det är i grund och botten en hund, och i en flock gör dom inte så om ledarskapet fungerar. Sen kan man skylla hur mycket som helst pga slyngelålder osv men börja med det uppenbara: Kastrera så hormonerna utesluts och inte stör, sen träna och träna och ta hjälp av duktigt hundfolk. vänd dig gärna till människor som har erfarenhet av urhundar, tex husky, malamute mfl.
Jag önskar dig lycka till med din fina hund :)

Senast ändrad:

Fast hon funderar ju på munkorg och träning och nu dessutom kastrering. Jag tycker visst hon tar till sig vad som skrivs.

Inte för att jag kan hjälpa men vill bara säga att det är bra att du inser att ni har ett problem och att din hund faktiskt är farlig, många vill inte inse det.

Min hund har blivit biten två gånger av en Grand danois hane, andra gången kunde det ha gått riktigt riktigt illa (hunden trängde sig ut genom en dörr och attackerade min hund). Den är dessutom rädd för okända människor, framförallt män. Den skulle tveklöst döda min hund och antagligen andra okända hanar också om den fick möjlighet. Men ägaren till den inser inte hur farlig hunden är, de kan inte ens hålla den om den verkligen vill slita sig men nej farlig är han inte, han är ju så trevlig hemma... Möter man den lös (det händer att den rymmer och springer och terroriserar grannar :crazy:) någon gång när man har med hundarna är det bara att hoppas på att det går att skrämma bort den annars är det slut med min hund :( Kan tillägga att den används i avel :banghead:

Jag skulle helst se att de utöver helstrypet de har på den hunden även har halti och munkorg med dubbla koppel när den är ute eftersom de inte klarar att hålla den i helstrypet och det finns risk att ett koppel går sönder.

Sen tycker jag att det låter som en toppenbra idé att kastrera en sådan hund, den har ju inget i aveln att göra, din är dessutom krypt, även om det inte löser problemet så kan det kanske ta udden av det.

Senast ändrad:

Får man fråga varför? Om du inte är hundmänniska antar jag att risken att du råkar promenera en hund i TS kvarter är rätt liten? Att en hund är aggressiv mot andra hundar är inte samma sak som att den är aggressiv mot människor, tvärtom skriver ju TS:

Låter inte direkt som hon har benkoll, den hoppar och far, är stark osv. Och även om jag inte stöter på henne så lär det ju finnas fler som inte har koll. Folk är sällan unika.

Fast hon funderar ju på munkorg och träning och nu dessutom kastrering. Jag tycker visst hon tar till sig vad som skrivs.

Samtidigt som hunden är ute själv och så låter hon den umgås med en pudel. Inte ens om det är en storpudel så har den hunden någon chans om det svartnar för akitan...

Först tycker jag du ska tänka på omgivningens säkerhet. Du har en hund som är kapabel att döda en annan hund och skada en människa allvarligt. Finns det en risk att din hund kan komma lös på promenader så MÅSTE du använda ett halsband/sele/grimma som förhindrar detta. Att DIN hund inte ska känna något obehag är inte ett tillräckligt starkt argument när du utsätter ANDRAS hundar för risk att få men för livet. I detta att tänka på andra ingår att du inte låter honom träffa någon annan hund mer, och att du inte lämnar honom utan uppsikt utomhus. Du har en väldigt extrem hund som slåss med äldre tikar, och det är nog dags att du börjar inse hur extrem han är. Jag tycker också att du ska kastrera för att möjligtvis ta udden av hans skärpa.

Sedan är det dags att börja träna. För att ändra känslan i din hund när den ser andra hundar eller vaktar så rekommenderar jag skvallerträning. Sök på detta, counter conditioning och motbetingning så kommer du få upp massor med information i text och video. Lycka till! :)

Så tänkte jag också.

Och sist men inte minst får han en jackpotbelöning eftersom hunden försvinner ur hans åsyn.

halti eller liknande så du kan styra bort honom rent fysiskt, det han inte ser "finns inte", och dom får inte möjligheten att låsa och bygga sig på samma sätt.

/Camilla

Håller med om något som styr själva "huvudet" & framdelen BORT från det han taggar igång på. Detta upplever jag personligen inte att stryp, sele el. något annat halsband funkar till om hunden är sådär apstark (som min mammas 70-kilosbest), däremot nosgrimma. Kom på nu när jag läste ditt svar att jag hade det en period på honom, som ett sätt att snabbt bryta ett utfall genom att "svänga runt honom" i någon slags volt, så att han inte längre fick stirra på den andra hunden. Nu är han ingen studsboll utan en jordfräs som bara går rakt fram, så jag var inte direkt orolig för skaderisken med tanke på tvära kast etc.

Men det kanske kan vara ett alternativ, TS, att ha en nosgrimma på för att styra undan huvudet i nödfall, precis just när han börjar spänna sig vid möten? Det är svårt att hålla en stark hund & samtidigt få någon slags träning gjord. Ofta blir det bara ett slit där man har fullt sjå att hålla i odjuret och chansen för bra träning försvinner där någonstans. Då kan en nosgrimma eller liknande vara värt ett försök kanske?

Hur du sedan ska träna mötena i sig är ju en annan femma.

Låter inte direkt som hon har benkoll, den hoppar och far, är stark osv. Och även om jag inte stöter på henne så lär det ju finnas fler som inte har koll. Folk är sällan unika.
Aha, så du har just nu insett att det finns människor som inte har koll på sina hundar? Låter lite naivt i mina öron men då förstår jag bättre varför du är chockad. Att du som inte ens har hund ska vara rädd för att möta TS och hennes hund tycker jag dock är överdrivet.

Jag tror du svarade ganska bra. Du vill inte ta dig till det en del skriver, att du har en hund som kan bli väldigt väldigt farlig. Och så låter du honom träffa andra hundar trots att det svartnat för ögonen på honom och trots att gett sig på en tik. Det är liksom inte ett normalt beteende. Det är inte "lite väl". Det är extremt!

Jag tror inte heller att han kan ta sig ur selen, men kan du kontrollera honom om det kommer en framrusande hund? Ditt hundägaransvar slutar ju inte vid att hunden har koppel på, utan det handlar om kontrollen. Kan du det, så finns det inget anledning att byta utrustning.

Det gick bra med första hunden, med den andra också till matincidenten.
Pudeln den tredje gick bra, grannhunden gick inte.
Tiken är nu i julas så nej, han har inte fått träffa andra hundar sedan dess.

Folk är för roliga här inne

Nu vet jag inte hur gammal din hund är, förutom att han anses vara könsmogen. Kulorna har inte trillat ner, man kan i vissa fall jämföra det med en klapphingst, hormonerna ställer ofta till det då så kastrera du har inget att förlora på det möjligtvis pengar men allt annat att vinna. Den mest lugna hund kan få hormonrusningar och har kulorna inte trillat ner så borde det vara första åtgärden.

Han är 12månader.

Det sägs mycket om akitan och att dom är så, men det är i grund och botten en hund, och i en flock gör dom inte så om ledarskapet fungerar. Sen kan man skylla hur mycket som helst pga slyngelålder osv men börja med det uppenbara: Kastrera så hormonerna utesluts och inte stör, sen träna och träna och ta hjälp av duktigt hundfolk. vänd dig gärna till människor som har erfarenhet av urhundar, tex husky, malamute mfl.
Jag önskar dig lycka till med din fina hun

Ja men anledningen till att jag vill kastrera är ju uppenbar, men jag vet också att många är emot kastering. Därför jag frågar.

Samtidigt som hunden är ute själv och så låter hon den umgås med en pudel. Inte ens om det är en storpudel så har den hunden någon chans om det svartnar för akitan...
Jag lät honom inte leka med pudeln. Jag var inne i huset, dörren öppen och hunden på bron för jag hämtade nyckeln till förrådet. Kommer en bil in på gården och jag går ut. Ur bilen kommer en pudel farandes lös. Så nej det var inte ett medvetet val av mig att låta dom träffas.

Håller med om något som styr själva "huvudet" & framdelen BORT från det han taggar igång på. Detta upplever jag personligen inte att stryp, sele el. något annat halsband funkar till om hunden är sådär apstark (som min mammas 70-kilosbest), däremot nosgrimma. Kom på nu när jag läste ditt svar att jag hade det en period på honom, som ett sätt att snabbt bryta ett utfall genom att "svänga runt honom" i någon slags volt, så att han inte längre fick stirra på den andra hunden. Nu är han ingen studsboll utan en jordfräs som bara går rakt fram, så jag var inte direkt orolig för skaderisken med tanke på tvära kast etc.

Men det kanske kan vara ett alternativ, TS, att ha en nosgrimma på för att styra undan huvudet i nödfall, precis just när han börjar spänna sig vid möten? Det är svårt att hålla en stark hund & samtidigt få någon slags träning gjord. Ofta blir det bara ett slit där man har fullt sjå att hålla i odjuret och chansen för bra träning försvinner där någonstans. Då kan en nosgrimma eller liknande vara värt ett försök kanske?

Hur du sedan ska träna mötena i sig är ju en annan femma.

Nosgrimma absolut. Det ska jag också titta efter.

Måste tillägga ytterligare. Jag har inte problem att hålla honom, jag har skrivit att han är stark, ja. Förbannat stark, men jag har än så länge inga problem att hålla honom. Expanderkopplet sätter jag runt midjan och när han studsar så har jag kopplet knäppt runt midjan + att jag håller i extra handtaget i ringen närmast selen.

Nosgrimma absolut. Det ska jag också titta efter.

Måste tillägga ytterligare. Jag har inte problem att hålla honom, jag har skrivit att han är stark, ja. Förbannat stark, men jag har än så länge inga problem att hålla honom. Expanderkopplet sätter jag runt midjan och när han studsar så har jag kopplet knäppt runt midjan + att jag håller i extra handtaget i ringen närmast selen.

Du kan ju kika i alla fall, & se hur det fungerar för er! :)

Menade inte att du inte kan hålla honom, tänker bara att det är gött att slippa "tänka på" hundens styrka just när mötena kommer - det är ju då man gärna vill ha chans att ha 100 % fokus på själva träningen sas.

(Själv kunde jag faktiskt inte riktigt hålla mammas hund när han bestämde sig för att bara gå. Helt otroligt vad stark han är. Det var en enorm trygghet att ha nosgrimman, kunna styra honom & istället lägga fokus på att tala om för honom hur man uppför sig vid hundmöten. Nu för tiden är han tack & lov ganska väluppfostrad & lite till åren, så han ids inte riktigt bröta på. :D)

Jag använde nosgrimma några gånger på min hund då det behövdes lite extra koll pga sjukdom, halka eller att någon annan promenerade honom. Jag valde en grimma som verkade över nosryggen(Canny Collar) vid behov och tyckte det var väldigt bra, inte minst eftersom den består av ett vanligt halsband som jag kunde gå med och sedan bara föra upp "grimdelen" vid behov, t ex hundmöten.

Jo men jag tänker till alla som skriver att jag inte orkar hålla honom. Det var inte riktat mot dig :)

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 420
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar