Kastrering eller inte?

Sv: Kastrering eller inte?

Nej, på en normalpromenad och träning så ska du inte ha någon känsla alls i strypkopplet.
Du verkar lite konstig du faktiskt. Kanske du behöver läsa på om nya rön och forskning, med en sådan hund som talas om här i tråden är det bättre med sele i de flesta fall.

Jag tror inte kastrering hjälper för de problem du nämner. Akitan är väl en sån hund som du beskriver att du har problem med. Den är väl väldigt tuff?
Finns det ingen med samma ras du kan få hjälp och råd av? Uppfödaren? Det går liksom inte att ändra på en hunds sätt att vara, om du förstår mig rätt. Hundens personlighet finns där från början.

Kan skicka pm (om du vill) om en jättebra instruktör som jobbar mkt med problemhundar, den finns runt Stockholm. Det kanske går att kontakt den och få lite råd via mail/telefon?

Jag har kastrerat min hane och det kostade ca 3500 kr för fem år sedan, oftast går de på kilovikt. Det var billigaste härikring då, andra ställen tog ca tusenlappen mer och bägge kulorna låg där de skulle. Blir det buk op. genom att kulorna inte är nere så kanske priset blir det dubbla förmodligen.

Min hund vaktar lika bra trots att han är kastrerad.

Jag har en fantastisk instruktör och jag tycker inte att han är en problemhund, åtminstone inte i den benämningen :)
Akita är tuffa hundar ja, så jag vet vad jag har men han är liksom, så mycket. Det är svårt att förklara men jag riktigt ser hur han provocerar fram en reaktion hos dom andra ofta.

Året du har klarat av var smekmånadsåret. Nu har det år när starka, hundaggressiva hanhundar brukar hamna på Blocket eller avlivas börjat. Vi kan kalla det omplaceringsåret. Din hund kommer att starkare och tuffare i två år till.

Tror du att strypkedjan ger bättre kontroll för att hunden som bär den blir svag av syrebrist? Tror du inte att Jordbruksverket hade förbjudit kedjor i så fall? Kontakta någon som kan visa dig hur man använder den, kanske på en Brukshundklubb i din närhet. Du ska ha samma känsla och kontakt i kopplet som du har i handen när en häst går på tygeln.

Det vet jag mycket väl. Men bara för att hunden blir starkare betyder inte det att jag tänker strypa honom till lydnad. Inte en chans. Lägg ner.

Jag tycker du gör helt rätt med selen! Oftast är det lättare att ha en dragande hund i det.
Angående kemisk kastrering är inte det något jag kan rekommendera, då det ibland bara leder till större osäkerhet. Är bättre att ta bort kulorna på en gång, enda anledningen att vi inte prova det var att hunden hade stort avelsvärde (med betoning på hade).
Jag tror munkorg vid hundmöten också är en bra idé då om inte annat ni kan känna er säkrare.

Selen är dessutom en sådan här
http://www.qurts.se/produkter/vgwbalte/vgwbalte-selar/vgwbalte-extension.html
+ expanderkoppel för att minska ryck och slit i hunden.

Promenader gör han aldrig utfall mot andra på det viset, mer att han hoppar, spinner och studsar o lever rövare för att få springa dit. Men aldrig på ett aggressivt vis utan mer, "kom hit! KOM HIT!! MATTE, ANNAN HUND!!!"
Så tror inte munkorg skulle hjälpa, annat än mot skällandet då.
Och några fler hundmöten verkar det inte bli, är dock livrädd att han ska få tag på en lösspringande hund :(

Nej, jag tänkte munkorg om ni skulle träffa andra hundar som han skulle få hälsa på.
Visst är det säkert rasen som gör en del, men säkert är det också händelserna som har gett problemen. Ser likheter med min gamla hund som fungerade riktigt bra med andra tills första hundslagsmålet (som inte berodde på henne).
Hur är det med grimma? Kanske kan hålla borta några korkade personer iallafall som tycker det ser ut som munkorg (men ha aldrig kopplet i endast den då hunden enkelt kan ta sig ur)

Du är duktig som kämpar på och tänker på din hunds bästa!

Ja nej det blir nog inget mer sådant.
Nja, människor med sin hund i koppel törs aldrig komma fram, det är inte riktigt den mentaliteten här att hundarna ska få hälsa på varandra. *thankgod*
Utan mer när det är lösa hundar på byn (händer rätt ofta att dom rymmer för ägarna inte har koll).
Var en inne på gården häromdagen, jag satt inne och Ailu ute på linan, såg honom genom fönstret och såg honom springa. Jag upp och ut och där var en lös hund som fick rejält med stryk innan jag fick bort Ailu. :(

Och Tack! Det är ju min pärla så jag vill att de ska bli rätt!

Munkorg med galler när du har honom i linan utan att vara ute själv? Lösa hundar är ett otyg, tur nog är det sällan det händer här men jag misstänker att det finns en som har varit ute minst ett halvår häromkring. Men för skygg för att kunna fås tag på, har varit här på gården endast en gång annars hade jag försökt börjat mata in den.

Om du tror att det går att strypa en hund till lydnad tror du fel. Tror du att polisen stryper sina hundar?

Munkorg är ett bra tips, en riktig munkorg som han kan öppna munnen i stör inte mycket, och du slipper vara rädd för att han ska skada någon annan hund.

Vad säger din tränare att du ska göra vid hundmöten?

Jag känner på slakt koppel var jag har hunden och vad hunden har i tankarna. Är inte det ett av syftena med lydnadsträning? När hunden är lös måste jag fortfarande kika lite ibland, men det blir mer och mer sällan. Och jag har stryp på min tioåriga femtonkilos hund också, just därför att känslan blir bättre.

Ja jag antar det. Känns ju bara så jäkla synd att sätta munkorg då det i det läget inte är han som gör fel. För jag antar att det är resursförsvaret och vakten som sätter in, att andra hundar inte har på hans gård att göra.
Ska börja kika på olika modeller :) Tack!

Jag hoppas det löser sig för er. Som du beskriver det nu är jag jätteglad att jag inte bor nära, hade varit minst sagt orolig för mina hundars hälsa. Vad händer den dagen du halkar och inte kan hålla honom när han triggar så på mötande?

Året du har klarat av var smekmånadsåret. Nu har det år när starka, hundaggressiva hanhundar brukar hamna på Blocket eller avlivas börjat. Vi kan kalla det omplaceringsåret. Din hund kommer att starkare och tuffare i två år till.

Tror du att strypkedjan ger bättre kontroll för att hunden som bär den blir svag av syrebrist? Tror du inte att Jordbruksverket hade förbjudit kedjor i så fall? Kontakta någon som kan visa dig hur man använder den, kanske på en Brukshundklubb i din närhet. Du ska ha samma känsla och kontakt i kopplet som du har i handen när en häst går på tygeln.

Varför skulle ett stryp annars ge bättre kontroll menar du, om det inte är just för att det stryper?

Om jag får gissa så använder TS en sele som man knäpper fram & som alltså inte är gjord att dra i. Den är, enligt min erfarenhet, enklare att hantera utfall i än ett stryp. Det gjorde i alla fall en enorm skillnad på min mammas 70-kiloshund på den tiden han gjorde utfall eller bara bestämde sig för att gå. Med
Stryp fanns inte en chans att bromsa djuret, med en sådan sele däremot var det betydligt enklare att hålla honom.

Ja det är väl därför jag tränar? Eller? Det där är väl bara en jävligt onödig kommentar med tanke på att jag varit mottaglig för alla tips och råd jag kan få förutom stryp. Vad ska den där kommentaren hjälpa mig tror du?

Ja jag antar det. Känns ju bara så jäkla synd att sätta munkorg då det i det läget inte är han som gör fel. För jag antar att det är resursförsvaret och vakten som sätter in, att andra hundar inte har på hans gård att göra.
Ska börja kika på olika modeller :) Tack!

Vissa hundar är snälla och andra har misstänksamhet pga att de SKA vara så, en hund som är avlad på att möta främmande med misstänksamhet gör det även om det är grannes snälla sällskapshund som springer fram. Med en sån hund måste man antingen kunna bryta med lydnad, eller så är det pass varje gång så inget händer. Det är ett ansvar som man som hundägare får ta beroende på vilken ras man väljer att äga.

Jämför labben och schäfer,,, vilken vill har en labbe som slåss för att få fågeln som flera har blivit apporterad till? Nä, labben låter den som kom först till fågeln ta den, den funkar så. Och vem vill ha en mesig schäfer som inte kan vakta (mm) nä, den avlar man inte vidare på. Det är så vi förstärker egenskaperna på den rasen vi valt och valt pga något ändamål.
Har du valt en hund med egenskaper som inte passar, - antingen så lär man sig hur ens ras fungerar elelr så byter man till någon som passar en bättre. Man mår inte bra av att ha en hund som inte passar bra ihop med sig. Det går inte att ändra en hunds sinne, den är som den är född till.

Jag hoppas att du inte tar det som kritik utan att du funderar lite på vad din hund är avlad till

Senast ändrad:

Självklart inte, och det har jag sagt sedan den dagen jag skaffade honom. Pga. min allergi blev urvalet smalt och jag sa att ska vi ha denna hund ska det vara på hans villkor.
Ingen av oss jagar men eftersom han visar intresse och vilja, ja då kanske vi får börja spåra med honom, öva spår och sök.
Ingen av oss är särskilt hundvan, ja men börja läsa och gå kurser då (Gick fyra kurser förra året)
Jag vet vad han ska va och vi är beredda på att ge honom det.

Vad ni är duktig :)
Spår tröttar ut vilken hund som helst, och det är så naturlig för våra hundar.

Ja, vi började lägga spår förra året i Juli så nu väntar vi bara på att snön ska försvinna så vi kan börja ordentligt igen. Tillsvidare kör vi personsök med varandra och godissök inomhus :)

<snip>
Du ska ha samma känsla och kontakt i kopplet som du har i handen när en häst går på tygeln.

Exact sa! Det spelar ingen roll vad du har om halsen, eller kroppen, pa din hund ... men det ska kannas som en latt kontakt som nar du rider pa tygeln. Eller rattare sagt ... den enda kontakt ska kannas sa ... det ska for det mesta vara sa lost koppel att det hanger i en bage mellan forare och hund.
(Och jag sliter med min lilla 9-manaders ... det funkar for det mesta, men hon glommer sig ibland)

Jag känner på slakt koppel var jag har hunden och vad hunden har i tankarna. Är inte det ett av syftena med lydnadsträning? När hunden är lös måste jag fortfarande kika lite ibland, men det blir mer och mer sällan. Och jag har stryp på min tioåriga femtonkilos hund också, just därför att känslan blir bättre.

Jag brukar saga att jag alltid har ett oga pa hundarna ... vare sig de ar losa, har sele eller halsband.

Jag hoppas det löser sig för er. Som du beskriver det nu är jag jätteglad att jag inte bor nära, hade varit minst sagt orolig för mina hundars hälsa. Vad händer den dagen du halkar och inte kan hålla honom när han triggar så på mötande?

Precis det tankte jag med.

De fattar väl jag också att kopplet helst ska hänga löst. Men om jag sätter stryp på min och ska ha det löst, vad ska jag göra? Försöka kuta ikapp honom?
Lägg ner strypförslagen, jag tänker INTE sätta det på min hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 420
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar