Kastrering eller inte?

Sv: Kastrering eller inte?

kl
All heder åt dig för att du kämpar på. Vad gäller helstryp så är de jättebra på en hund som inte drar, förmodligen lätt att kontrollera en 15 kgs hund i o sen sitta här o vara dryg.

En bekant med CC på AoH hade liknande problem, men där var betoningen stor stökig kalv. Hon kämpade o kämpade o testade BAT, vart hur bra som helst.
Vad gäller träning tror jag du kan få hjälp av de på Kennel Chanko/hundutbildningsgruppen, de föder upp Caanan Dog o är mycket kunniga. På Draghundscenter finns oxå bra erfarenhet av urhundar.

Dominans existerar i etablerade flockar, dvs hundar som lever ihop, så det är inte det din hund uppvisar.

Vad gäller kastrering så tycker jag inte du skall testa chip, vad jag förstår så kan det bli etter värre när kroppen går på högvarv för att kompensera med ökad testosteronbehov.
Rent medicinskt så är risken med att kastrera en hanhund högre än sannolikheten att de skall bli sjuka.

Lite länkar med info:
http://www.royalair.org/spayingearly.htm
http://www.doglistener.co.uk/neutering_definitive
http://www.vetbook.org/wiki/dog/index.php/Testosterone
http://healthypets.mercola.com/sites...neutering.aspx
http://showdogsupersite.com/kenlclub...vet/neutr.html http://www.naiaonline.org/pdfs/LongT...uterInDogs.pdf

http://www.vizslacanada.ca/SNBehavio...taSnapShot.pdf

http://news.ucdavis.edu/search/news_...lasso?id=10498

http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0055937

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smad...friska-hunda

Jag vill också peppa dig lite med att om ni kämpar nu så får ni säkert en trevlig hund där på andra sidan om 1-3 år.

Min lilla har varit en jäkla apa, stark mentalt och med väldigt hög skärpa. Hon har inte varit särskilt trevlig mot varken folk eller hundar som hon inte känner. Hon har iofs aldrig varit bråkinriktad vid arbete, men så blev hon påhoppad på ett prov och svarade upp direkt. Nu är hon 3 år och börjar bli trevlig även för andra, vi har såklart jobbat målmedvetet med dessa bitarna och det kom inte som en överraskning för mig att hon hade dessa sidor trots att mins andra av samma ras inte alls har de egenskaperna.

Vi kan se tillbaka till när hon var runt året, det var en jobbig period. Men hela tiden har jag varit fast besluten om att vår relation till hunden kommer vara avgörande. Hon har aldrig gett sig på oss, men hon har en helbror som är lika skarp där ägaren inte fattat det här med relation utan istället hävdat att deras hund är superdominant och där använt tvivelaktiga metoder för att "ta det ur hunden". Ja, den hunden är inte trevlig och har således också gett sig på ägaren.

Så jag tror att ni är på rätt väg, men det tar tid. Och för att återkomma till ursprungsfrågan tror jag inte att testestoronet hjälper er.

Jag kastrerade en av mina för att försöka få bort det sista av hanhundsaggresiviteten. Träning tog bort det mesta, men inte allt. Han kunde inte vara lös med andra hanar (med några få undantag), och han svarade direkt om en annan hane mopsade (i koppel), även om han avbröt när jag sa ifrån.

Hanhundsaggressiviteten blev eoner bättre. Han var 4 år när han kastrerades. Han kände inget behov att svara upp på provokationer och blev en helt annan hund så.

Han var fortfarande en ranghög, dominant hund och när han fick nog var det nog (han gav min andra slyngel kopiöst med stryk en gång).
Vakten påverkades inte alls, varken "larmandet" eller att han skyddade mig nästan in absurdum mellan varven. Nu var det aldrig ett problem, och det var inget jag syftat att påverka.

Jag skulle prova kastrera i ert fall och fortsätta kämpa vidare. Jag är inte säker på kastrering hjälper, men som någon annan skrev - jag tror inte testosteronet hjälper er heller som det är nu

Jag tycker att du gör rätt som ber om hjälp och tips och tycker att du verkar förståndig med hela situationen.

Mina tankar och erfarenheter kring kastrering är att "Du vet vad du har med inte vad du får", men att det du får oftast är bättre än du har.
Kemisk kastrering är däremot INTE värt risken, de allra flesta hanar jag har träffat på som har blivit kemiskt kastrerade har blivit fruktansvärda. De har inte mått inte bra av det (och agerar därefter).

Ingen av alla mina vänner eller bekanta som har kastrerat sin hanhund ("på riktigt" alltså) har ångrat sig, eller fått en hund som mått dåligt eller visat oroande beteende. Jag tror dock inte att en kastrering tar bort det problembeteendet på din hund, men däremot att det dämpas. Förhoppningsvis till en nivå som går att arbeta utifrån. :)

Tills vidare:
- Sele och munkorg, för allas trevnads och säkerhets skull.
Använd en munkorg med galler, så att han kan andas och flåsa och öppna munnen.

- Jobba extremt mycket med hundmöten, börja med arrangerade.
Googla Kommunikationsmetoden för att få tips på ett nytt och uppfriskande arbetssätt. :)

Nej men jag har inte skrivit vilken sele eller koppel jag använder eller hur?
Jag skulle också va beskedlig om någon ströp mig...
Har ju orkat med det i ett år nu så...
Och jo, jag anser att det är misshandel att ha kedja på en hund som drar, nacken är EXTREMT känslig för tryck så att dra ihop hela nacken i ett strypgrepp, nejtack.

Jag håller med dej. Använder sele på min schäfer som tidigare fick "spel" när han kastade mot andra hundar och strypet drogs åt. Han fick panik och blev 10 resor värre mot den andra hunden.

Med selen så kan han dra till och när jag säger att "nej, så gör man inte" så lugnar han sej, ser supernöjd ut och går fint igen. Min är även kastrerad och lugnade sej betydligt vid hundmöten. Numera tittar han mest på när de andra morrar och skäller, kan sätta upp svansen nån gång ibland och försöka gå mot den för att se vad det hela handlar om, men han förblir tyst och sköter sej perfekt vid tillsägelse. Innan kastreringen gjorde han utfall och blev blockerad, man fick ingen kontakt. :( Däremot har han alltid varit snäll vid hundmöten lös och det enda som har ändrats är att det inte är lika intressant att lukta på tikarna längre, nu ska det lekas direkt! ;)

Mvh Domino_s

Först tycker jag du ska tänka på omgivningens säkerhet. Du har en hund som är kapabel att döda en annan hund och skada en människa allvarligt. Finns det en risk att din hund kan komma lös på promenader så MÅSTE du använda ett halsband/sele/grimma som förhindrar detta. Att DIN hund inte ska känna något obehag är inte ett tillräckligt starkt argument när du utsätter ANDRAS hundar för risk att få men för livet. I detta att tänka på andra ingår att du inte låter honom träffa någon annan hund mer, och att du inte lämnar honom utan uppsikt utomhus. Du har en väldigt extrem hund som slåss med äldre tikar, och det är nog dags att du börjar inse hur extrem han är. Jag tycker också att du ska kastrera för att möjligtvis ta udden av hans skärpa.

Sedan är det dags att börja träna. För att ändra känslan i din hund när den ser andra hundar eller vaktar så rekommenderar jag skvallerträning. Sök på detta, counter conditioning och motbetingning så kommer du få upp massor med information i text och video. Lycka till! :)

KL
Jag är inte hundmänniska men blir seriöst rädd av den här tråden. Jag vill INTE möta TS och hennes hund :nailbiting:

Jag är inte hundrädd utan har några hundar som är mina polare som jag både leker och gosar med, men jag kan inte så mycket om hundar och det här låter skitläskigt. :(

Jag skulle absolut testa en kastrering, vad finns det att förlora på det? Är det inte så också att hundar (och hästar) vars kulor inte fallit ofta är värre i temperamentet än dom med normala kulor? Har för mig att jag läst det någonstans i varjefall.

Nåväl, det enda jag även skulle vilja tillägga är att lämna honom inte ute själv i lina. Då måste han ju vid situationer med lösa hundar ta saken i egna händer, han sitter ju fast och du är inte där och kan hjälpa honom.

Vill du ha honom som utomhushund då och då bygg en hundgård med rejält 200% rymningssäkert staket :)

Sen är det bara fortsätta träna träna träna på ett sätt du själv tror på. Men kanske måste du ändå acceptera att din hund aldrig kommer fungera att leka med andra hundar. Sätt upp mer viktiga mål så som att han ska klara av hundmöten utan att gå igång tex ;)

Nåväl, det enda jag även skulle vilja tillägga är att lämna honom inte ute själv i lina. Då måste han ju vid situationer med lösa hundar ta saken i egna händer, han sitter ju fast och du är inte där och kan hjälpa honom.

Vill du ha honom som utomhushund då och då bygg en hundgård med rejält 200% rymningssäkert staket :)

Halvt kl,
Det här skulle jag också vilja poängtera, att inte lämna honom själv ute - även om du har uppsikt inifrån. Och som någon mer sa, att ha munkorg på honom när han är i lina. Det är inte synd om honom för att han behöver ha munkorg, se det som en trygghet i stället. Andras lösspringande hundar kan man ju tyvärr inte göra så mycket åt…

En hundgård är ett bra alternativ till lina, om inte bättre, om man har möjlighet att bygga en sådan.

Jag tycker absolut att du ska överväga kastrering, med lite tur kan aggressiviteten mot andra hundar dämpas.
Annars är det nog bara att träna, träna, träna och försöka få det så bra som möjligt.
Jag vet att du har funderat på att jaga björn med honom, men har han sådana problem med andra hundar skulle jag inte rekommendera det alls. Ofta släpper man ju flera hundar på björn, och då är ju inte din hund lämplig.

Spår lägger ni ju redan, och det är ju en toppenaktivering att fortsätta med.

Jag tycker du verkar seriös och ambitiös med honom, hoppas att han blir bättre med träning!

KL
Jag är inte hundmänniska men blir seriöst rädd av den här tråden. Jag vill INTE möta TS och hennes hund :nailbiting:

Jag är inte hundrädd utan har några hundar som är mina polare som jag både leker och gosar med, men jag kan inte så mycket om hundar och det här låter skitläskigt. :(

Hur hjälper sådana här svar? Tror du det är skitkul o höra eller? Att komma in och vara dryg?

Till er andra, tack för all matnyttig info ska sätta mig och läsa igenom och svara under dagen.

Snabbt bara, hundgård fick vi ej tillåtelse att bygga. Därför blev det en lina mellan garage och hus i luften och sen en liten modell av kabelvinda ner till hunden som rullas tillbaka varje gång den inte är sträckt.

Först tycker jag du ska tänka på omgivningens säkerhet. Du har en hund som är kapabel att döda en annan hund och skada en människa allvarligt. Finns det en risk att din hund kan komma lös på promenader så MÅSTE du använda ett halsband/sele/grimma som förhindrar detta. Att DIN hund inte ska känna något obehag är inte ett tillräckligt starkt argument när du utsätter ANDRAS hundar för risk att få men för livet. I detta att tänka på andra ingår att du inte låter honom träffa någon annan hund mer, och att du inte lämnar honom utan uppsikt utomhus. Du har en väldigt extrem hund som slåss med äldre tikar, och det är nog dags att du börjar inse hur extrem han är. Jag tycker också att du ska kastrera för att möjligtvis ta udden av hans skärpa.

Sedan är det dags att börja träna. För att ändra känslan i din hund när den ser andra hundar eller vaktar så rekommenderar jag skvallerträning. Sök på detta, counter conditioning och motbetingning så kommer du få upp massor med information i text och video. Lycka till! :)

Det första tänker jag inte ens svara på.
Det fetmarkerade, Ursäkta va?
Tillägg: Jag vet vad jag har i kopplet, men det här känns lite väl.
Men det känns ändå lite väl med hans attityd,
Akita är tuffa hundar ja, så jag vet vad jag har men han är liksom, så mycket. Det är svårt att förklara men jag riktigt ser hur han provocerar fram en reaktion hos dom andra ofta.
Jag måste "BÖRJA" inse? Jag är väldigt medveten.

Skvallerträning provar jag, men han har inte alls något som helst behov av att visa matte nånting, han kan själv ;)
Ska söka på det. Tack!

kl
All heder åt dig för att du kämpar på. Vad gäller helstryp så är de jättebra på en hund som inte drar, förmodligen lätt att kontrollera en 15 kgs hund i o sen sitta här o vara dryg.

En bekant med CC på AoH hade liknande problem, men där var betoningen stor stökig kalv. Hon kämpade o kämpade o testade BAT, vart hur bra som helst.
Vad gäller träning tror jag du kan få hjälp av de på Kennel Chanko/hundutbildningsgruppen, de föder upp Caanan Dog o är mycket kunniga. På Draghundscenter finns oxå bra erfarenhet av urhundar.

Dominans existerar i etablerade flockar, dvs hundar som lever ihop, så det är inte det din hund uppvisar.

Vad gäller kastrering så tycker jag inte du skall testa chip, vad jag förstår så kan det bli etter värre när kroppen går på högvarv för att kompensera med ökad testosteronbehov.
Rent medicinskt så är risken med att kastrera en hanhund högre än sannolikheten att de skall bli sjuka.

Lite länkar med info:
http://www.royalair.org/spayingearly.htm
http://www.doglistener.co.uk/neutering_definitive
http://www.vetbook.org/wiki/dog/index.php/Testosterone
http://healthypets.mercola.com/sites...neutering.aspx
http://showdogsupersite.com/kenlclub...vet/neutr.html http://www.naiaonline.org/pdfs/LongT...uterInDogs.pdf

http://www.vizslacanada.ca/SNBehavio...taSnapShot.pdf

http://news.ucdavis.edu/search/news_...lasso?id=10498

http://www.plosone.org/article/info%...l.pone.0055937

http://www.svf.se/sv/Sallskapet/Smad...friska-hunda

Tack, såg också PM:et.
Ska spara ner länkarna och läsa under dagen!

Kastreringen, jo jag vet. Jag har sett att du skrivit det i ett par trådar men vafan, jag nojar ändå. ^^

Jag vill också peppa dig lite med att om ni kämpar nu så får ni säkert en trevlig hund där på andra sidan om 1-3 år.

Min lilla har varit en jäkla apa, stark mentalt och med väldigt hög skärpa. Hon har inte varit särskilt trevlig mot varken folk eller hundar som hon inte känner. Hon har iofs aldrig varit bråkinriktad vid arbete, men så blev hon påhoppad på ett prov och svarade upp direkt. Nu är hon 3 år och börjar bli trevlig även för andra, vi har såklart jobbat målmedvetet med dessa bitarna och det kom inte som en överraskning för mig att hon hade dessa sidor trots att mins andra av samma ras inte alls har de egenskaperna.

Vi kan se tillbaka till när hon var runt året, det var en jobbig period. Men hela tiden har jag varit fast besluten om att vår relation till hunden kommer vara avgörande. Hon har aldrig gett sig på oss, men hon har en helbror som är lika skarp där ägaren inte fattat det här med relation utan istället hävdat att deras hund är superdominant och där använt tvivelaktiga metoder för att "ta det ur hunden". Ja, den hunden är inte trevlig och har således också gett sig på ägaren.

Så jag tror att ni är på rätt väg, men det tar tid. Och för att återkomma till ursprungsfrågan tror jag inte att testestoronet hjälper er.

Jo, dessa hundar mognar mentalt långsamt så fortsätta träna och kämpa och nöta antar jag.
Ja, Ailus syskon är stenhårda vad jag förstått. Vi har ändå fått den som är "sansad" eftersom Ailu älskar alla människor och inte har någon reservation öht.
Enda problemet gentemot människor är att han alltid ska lägga tänderna runt armen på folk och ta med dom och visa saker och ibland råkar han nypas så.

Jag kastrerade en av mina för att försöka få bort det sista av hanhundsaggresiviteten. Träning tog bort det mesta, men inte allt. Han kunde inte vara lös med andra hanar (med några få undantag), och han svarade direkt om en annan hane mopsade (i koppel), även om han avbröt när jag sa ifrån.

Hanhundsaggressiviteten blev eoner bättre. Han var 4 år när han kastrerades. Han kände inget behov att svara upp på provokationer och blev en helt annan hund så.

Han var fortfarande en ranghög, dominant hund och när han fick nog var det nog (han gav min andra slyngel kopiöst med stryk en gång).
Vakten påverkades inte alls, varken "larmandet" eller att han skyddade mig nästan in absurdum mellan varven. Nu var det aldrig ett problem, och det var inget jag syftat att påverka.

Jag skulle prova kastrera i ert fall och fortsätta kämpa vidare. Jag är inte säker på kastrering hjälper, men som någon annan skrev - jag tror inte testosteronet hjälper er heller som det är nu

Tack för svar.
Ja jag vill ju ändå att han ska vara han, bara lite mindre snabb till reaktion när han tycker något är orättvist.
Nej testosteronet lär inte hjälpa och vi fick höra att om kulorna inte trillar ner och dom ligger i värmen kan dom överproducera?

Byt selen mot ett stryphalsband. Jag förstår inte hur ni kan gå ut med en ung och vild 50-kilos hund i sele. Går inte han ut med er?

Skulle aldrig misshandla min hund så därför väljer jag bort stryp. En hund som hänger i kopplet och stryphalsbandet dras åt får ofta panik och drar mer. Jag gör INTE illa min hund på det viset.

Håller med P. Jag har stryp på min då vi tränar, men enbart för ljudet, och för att hon vet att det är allvar. Går jag på promenad och hon känner av strypet börjar hon dra hårdare och hårdare. Slänger jag på nome eller vanlig sele eller brett, löst halsband drar hon inte alls... Använder man stryp för att hålla sin hund måste man nog tänka om angående sina träningsmetoder.

ts, tråkigt att ni har problem. Jag hade hållt honom ifrån andra hundar, och tränat massor. Främst kontakt med dig och hunden. Du ska alltid vara den som är mest intressant för honom. Fixa ett kommando som i ALLA lägen gör så att han tar kontakt med dig. Det är a och o.

Ta hjälp av en tränare, för som flera har sagt så är din hund farlig ifall han kommer lös. Jag hade övervägt munkorg i alla lägen där jag inte är 100% i kontroll.

Jag tycker att du gör rätt som ber om hjälp och tips och tycker att du verkar förståndig med hela situationen.

- Jobba extremt mycket med hundmöten, börja med arrangerade.
Googla Kommunikationsmetoden för att få tips på ett nytt och uppfriskande arbetssätt. :)

Tack!
Vi träffas en grupp varje söndag för att öva sånt som man behöver andra för att öva. Hundmöten, passitivitetsträning osv.
Jag och Ailu har hitills inte kommit så långt att faktiskt göra ett hundmöte eftersom att vi håller oss i utkanten tills han varvat ner.

Domino_s:
Ja, jag är villig att testa mycket men vid stryp går gränsen, inte en chans. Det säger sig självt vilket obehag det ger om hunden drar med ett strypkoppel. Nej nej nej!
Har exakt samma åsikt om skarpa bett på hästsidan så. Nej.

Tillägg till Cillamuffins: Han kan INTE ta sig ur selen han går med nu.

Em_pirre: Ja, vi tränar dagligen. Hur ska jag bli den som är mest intressant? Akitan är inte direkt känd för sin will-to-please s.a.s ;)

En tränare har vi, vi väntar bara på en lämplig kurs.

Tack för svar.
Ja jag vill ju ändå att han ska vara han, bara lite mindre snabb till reaktion när han tycker något är orättvist.
Nej testosteronet lär inte hjälpa och vi fick höra att om kulorna inte trillar ner och dom ligger i värmen kan dom överproducera?

Stämmer, så han skulle kunna ha högre testosteronnivåer än en normal intakt hane.

Kulorna varmt ökar tumörrisken med.

Jag känner inte till Akita alls, faktiskt, så jag har lite svårt att sätta mig in i din situation.

Min Boxer har ju will to please, men är samtidigt otroligt framåt och hinner inte sansa sig ibland. Hade tidigare en omplacerad Bullmastiff som var helt rabiat genast han såg en annan hund, så det är väl det jag har att jämföra med.

Jag tycker du ska träna mycket i lina, i inhängnad. Släpp ut linan och vänta tills hunden fokuserar på något helt annat. Då väljer du din gladaste fånigaste röst och ropar KOM (eller vad fan som helst) och berömmer i samma stund som hunden ens tittar mot den. Bjud på världens godaste godis (kanske rått kött?) och beröm muntligt och med kel/lek. Det kan vara bra att snabbt börja backa då hunden ser på dig, för att liksom bjuda in den emot dig.

Gör om tusen gånger.

Inför störning.

Gör om tiotusen gånger.

Osv.

Väldigt basic, men kräver upprepning. Öva hemma också, lite nu som då. Med lite tur kan du sedan kombinera med skvaller, eller bara kalla på hundens uppmärksamhet då du ser att en störning finns nära.

Det tränar vi idag löst i ridhuset. Han kan komma tre gånger i rad, för att fjärde inte höra mig alls.
Att spela apa och slänga sig på backen och låtsas hitta något bryr han sig inte i. Totalt ointresserad.
Vänder jag mig däremot och springer åt andra hållet och ropar hejdå så kommer han med en jävla fart. För att han ska va först åt andra hållet.

Rasen kräver dock mycket motivation i träningen och blir lätt uttråkade. Så oavsett vad du och din hund ger er på så är det tålamod och påhittighet som gäller.

Om jag ber om samma sak tre gånger så får jag en hundrumpa vaggandes därifrån som svar. Vilken belöning jag har spelar ingen roll.
Inget föremålsintresse heller.

Hejsan!
Usch, later himla jobbigt maste jag saga... :o

Anyway,
kan inte saga bu eller ba egentligen, bara praktiska tips.

Munkorgen som anvands har ar en
baskerville-ultra-dog-muzzle.jpg
Baskerville, rekommenderas varmt. Sitter lite daligt pa hundar med langre snok men tror den har klokare passform for nagon som din Ailu.

Sen, for att halla, om du kan - forsok fa tag i en sele med handtag fram. Det brukar vara lite lattare att halla dom stora krallarna om man kan "ta ifran dom" framkarran. Det ar ju (maste skriva det har for det ar buke.. ;) ) inte for traningen utan om shit hits the fan, helt enkelt.

Har ett par jyckar har med 0 will to please, mer "stfu ill handle this" an nagot. Dar jobbar vi stenhart pa att vara skitroliga, handlar inte om att dom vill vara till lags - utan att dom vill "vinna hogsta vinsten", dvs: det superduperuber speciella X (varierar fran hund till hund). Nagon lydnadschamp blir dom aldrig, men man kan i alla fall satta en "handle" pa dom pa sa satt.

...du hann svara medan jag skrev sa... hogsta Pingvinsten kanske ar eeeh... ja, helt enkelt inte for er heller. Vadjagkannermighimlahjalpsam LOL :S

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 420
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar