Jag tycker att du börjar med att låta hunden växa klart, innan du ens funderar på kastrering. Könshormoner styr betydligt mer än bara könsdrift, de är viktiga för en normal kroppslig och mental utveckling av hunden. Själv är jag mycket tydlig med de som vill köpa valp från mig att jag säljer inte till någon som tänkt kastrera sin hund. Jag vill alltid att mina valpköpare ledröntgar sina hundar och det kan aldrig bli rättvisande resultat om hunden kastreras redan som valp, alltså innan den är färdigvuxen. I en liten ras (vilket ju även keesen är) så kan det bli förödande om hundar slenriankastreras innan man ens vet om hunden kanske skulle kunna vara ett tillskott i avel.
Gällande päls så kommer du att få en hund med en hemsk sådan! Keesen har ju redan från början en tjock och ganska lång päls, och den blir ju inte mindre tjock eller lång vid en hormonrubbning pga kastrering. Pälsen blir dessutom mjuk och mycket svårskött.
En tonårig hanhund kan vara en riktig pest, men det lugnar ner sig med tiden. Att kastrera en tonårig hane bara för att man tycker att den är jobbig är ren lathet enligt mig. Jag har en chowhane som var riktigt jobbig när han kom till oss som en hormonstinn 9 månaders junior... han pinkade inne och skulle jucka på allt som hade fyra ben och en puls... Vi och tikarna här hemma hjälptes åt att lära honom hur man uppför sig och han blev en jättego och underbar hanhund, som bara tänder till när tikarna går in i höglöp, men inte en då är han jobbig, då det bara är att sära på honom och löptiken.