Kastrering av Keeshound

Maya1712

Trådstartare
Har en niomånaders Keeshoundkille som jag börjat fundera på om jag ska kastrera. Pratade med veterinär och hon sa att vissa långhåriga raser kunde få tillbaka sin valppäls vid en kastrering. Men hon visste inte om det gällde Keesen. Hon visste att det hänt på Eurasier men hade som sagt ingen erfarenhet om Keesen. Någon som vet och har erfarenhet av detta.

Det är oftast underullen som kan växa i kopiösa mått, något som Keesen redan har gott om. Samma sak tenderar på Schäfer. Har sett några riktiga ullmonster som har fått en dåligt fungerande päls.

Har sett många kastrerade långhårshundar, som blivit en katastrof. Dock aldrig en kees, men hundar med mycket underull och rejäl med täckhår - dom har blivit så illa att dom hålls kortklippta året om, då pälsen förlorat sin funktion (ullig, tovar lät, suger åt sig väta).

Hur din hund kommer bli kan nog ingen svara på, men risken är nog stor att den blir trist.

På hanhund finns fördelen att börja med kemisk kastrering. Då kan du utvärdera och se om du får de önskvärda effekterna av kastrering och vilka eventuella negativa effekter som dyker upp innan du bokar tid för operation.

Sambons moster var tvungen att kastrera sin kees pga medicinska skäl. Han fick en jätte yvig päls som var både ful och svår att hålla ordning på tyvärr.

Tack för era svar. Får ta mig en ordenlig funderare innan jag bestämmer mig. Kanske prövar jag först med en kemisk kastrering för att se hur han reagerar.

Det är inte säkert pälsen reagerar på en kemisk kastrering så tro inte att det resultatet kommer visa det sanma som en kirurgisk.

Personligen skulle jag bara kastrera en Kees om den led av att vara intakt.

Har en niomånaders Keeshoundkille som jag börjat fundera på om jag ska kastrera. Pratade med veterinär och hon sa att vissa långhåriga raser kunde få tillbaka sin valppäls vid en kastrering. Men hon visste inte om det gällde Keesen. Hon visste att det hänt på Eurasier men hade som sagt ingen erfarenhet om Keesen. Någon som vet och har erfarenhet av detta.
Efter att ha kastrerat vår första hund vid 8 mån så BER jag dig att försöka avvakta med kastrering tills hunden är ett par å iaf. Nu vet jag inte orsaken till att du funderar på det, men i vårt fall så kan jag se att det som jag tolkade som hanhundsrelaterat snarare handlade om stress, och om han fått vara intakt ett tag till så hade han kanske blivit en tryggare individ än han blev nu.

En kastrerad keeshond kan få mycket underull och en päls som förlorar sin funktion. Spetspälsen är inte endast där för att se fin ut, utan håller också ute värme, kyla och regn. Jag skulle inte kastrera en hund med den typen av päls om det inte fanns goda skäl till kastration, t,ex medicinska skäl eller att den mår dåligt av att vara okastrerad.

Jag tycker att du börjar med att låta hunden växa klart, innan du ens funderar på kastrering. Könshormoner styr betydligt mer än bara könsdrift, de är viktiga för en normal kroppslig och mental utveckling av hunden. Själv är jag mycket tydlig med de som vill köpa valp från mig att jag säljer inte till någon som tänkt kastrera sin hund. Jag vill alltid att mina valpköpare ledröntgar sina hundar och det kan aldrig bli rättvisande resultat om hunden kastreras redan som valp, alltså innan den är färdigvuxen. I en liten ras (vilket ju även keesen är) så kan det bli förödande om hundar slenriankastreras innan man ens vet om hunden kanske skulle kunna vara ett tillskott i avel.
Gällande päls så kommer du att få en hund med en hemsk sådan! Keesen har ju redan från början en tjock och ganska lång päls, och den blir ju inte mindre tjock eller lång vid en hormonrubbning pga kastrering. Pälsen blir dessutom mjuk och mycket svårskött.
En tonårig hanhund kan vara en riktig pest, men det lugnar ner sig med tiden. Att kastrera en tonårig hane bara för att man tycker att den är jobbig är ren lathet enligt mig. Jag har en chowhane som var riktigt jobbig när han kom till oss som en hormonstinn 9 månaders junior... han pinkade inne och skulle jucka på allt som hade fyra ben och en puls... Vi och tikarna här hemma hjälptes åt att lära honom hur man uppför sig och han blev en jättego och underbar hanhund, som bara tänder till när tikarna går in i höglöp, men inte en då är han jobbig, då det bara är att sära på honom och löptiken.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka