Kastrering av honkatt

L

Loglady

Jag ska kastrera min konkatt på fre. Veterinären sa att hon inte fick äta from kvällen före, men är det nåt annat jag bör tänka på? vid hemkomsten och så? tackar på förhand.

Mvh Loglady

Sv: Kastrering av honkatt

Hej!
Om du har mer än en katt så får du vänta att släppa ihop dem. Desinfektionsmedlet som hon får inför operationen luktar väldigt skarpt och den/de andra katterna känner inte igen henne. Eftersom hon är lite "groggy" så är det ju inte så kul för henne. Det kan ta flera dagar innen doften försvinner.
Jag visste själv inte om detta så min lilla tjej låg och gömde sig en hel dag för den andra katten. Det tog några dagar innan hon accepterades igen.
Men om du bara har en så slipper du ju det. :smirk:

Sv: Kastrering av honkatt

Du får troligen med dig en hel del förhållningsorder när du hämtar henne. Sen beror det på hur vaken hon är när hon kommer hem. Sove rhon, så håll henne i ett mörkt, tyst rum där det inte finns så mycket höga möbler att hoppa upp på. Ingen mat heller, men vatten går bra. Kanske lägga henne på en handduk, för hon kan kissa på sig och/eller kräkas några gånger.
Låt henne inte äta förrän hon är någorlunda stadig och ha lite koll, dom kan sätta i halsen. Iaf om det gäller torrfoder.
Precis som Lilla Lillan skriver så kan det bli lite problem med lukten. Och se till så hon inte ger sig på höga hopp. Min Abbie hoppade upp på en 190-cm hylla. Gissa om jag fick jobba för att få ner henne. Hon var så vinglig, så att hon kom upp där är en gåta. Men dom kan ju ramla ner och eftersom dom inte är riktigt vakna så kan dom ju inte ta emot sig. Och såret kan gå upp.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama