Kastrerad tik

Sv: Kastrerad tik

Finns bättre preparat än Tradolan, som dessutom är narkotikaklassat...blir så less på kliniker som ger det. Ok, det var lite off topic.

Att hon flåsar är möjligen för att hon har ont, men det kan även vara så att hon är lite hög på tradolanet.

När vi skickar hem våra patienter brukar vi varna att första natten är pipig pga snurrighet efter narkosen och de flesta (9 av 10) mår bra dagen efter.
Håll henne varm och i ett mörkt rum så brukar ev snurrighet gå över efter första natten. Hon har förmodligen fått dropp, så vill hon inte äta eller dricka idag så är det ingen fara. Imorgon bör hon dock komma igång igen. Fick energimat, tex Hills a/d eller Royal Canins Recovery att ge. Smakligt och behövs inte mycket för att de ska få lite energi.

Sövningen bör inte påverka henne nu enligt vet. Hon opererades ju på dagen igår.

Aha - trodde det var idag.

Håll koll på hennes temp och försök gärna ge henne lite vätskeersättning så hon får lite energi (vatten, pyttelite salt och druvsocker eller honung) tillsammans med en äggula eller liknande för att locka henne dricka.

Finns bättre preparat än Tradolan, som dessutom är narkotikaklassat...blir så less på kliniker som ger det. Ok, det var lite off topic.

Min tik blev skitdålig av Metacam och sket blod, så jag frågade själv om hon kunde få Tradolan/Tramadol några dagar istället och det gick bra - märkte ingen skillnad i hennes välmående. Givetvis ska inte det ges mer än några dagar, men hellre narkotiklassade preparat än inget alls om hunden har ont. Dom blir inte beroende på 3-4 dagar...

Tänkte mer på risken att få ut det med hundägaren, där kliniken inte har någon koll på vem som faktiskt får tabletterna.
Om man ger det när annat inte fungerar är en sak, men när det finns bra preparat för hundar....

Jag läste att risken fanns på en sida på nätet? (Hässelby veterinärpraktiks hemsida) Men vi får se, vi är fortfarande i funderingsstadiet. Jag är inte jätteglad för att skära i ett djur när det inte är akut.
Samtidigt hade det varit skönt att slipa oron för pyo.
/LL

Senast ändrad:

Vår tik kastrerades när hon var 9 månader. Såret läkte väldigt snabbt, kunde promenera fort efteråt. Inga problem alls men nu var hon ju ung och inget akut. Mitt råd är att du pratar lite med veterinären så du vet vad som är "normalt" i hennes fall

Fast detta va ju inte så akut egentligen som man trodde. Vist hade hon pyro men livmodern såg som sagt helt okej ut även blodvärdena. Hon hade inte hunnit bli dålig av det så att säga så hon äter inte ens antibiotika.
I vilket fall så har hon nu på morgonen ätit lite mat med måttlig aptit. Min frukostmacka som jag inte orkade äta upp slank ner fort som hejsan dock. Det går åt rätt håll :)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
758
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka