Kastrerad tik

Shark

Trådstartare
Idag fick jag åka in akut med min tik pga varflytning och det var bara rätt in på operationsbordet och kastrera.
Nu undrar jag, hur lång tid tar ett normalt tillfrisknande?
Hur påverkas hunden efteråt?
Har ingen erfarenhet alls av kastration av tik.

Sv: Kastrerad tik

Ojdå, alltid lite panikartat när det är akut.

Hur ett normalt tillfrisknande går till vet jag inte, men jag kan berätta hur det gick för min då åttaåriga weimaraner förra sommaren. Också akut. Hon var väldig matt och slö dag ett. Åt ingenting, vilket är väldigt olikt henne. Dag två var lyckan total i familjen när hon åt mat och var sig lite mer lik, men fortfarande allmänpåverkad. Tredje dagen började hon piggna på sig och åt definitivt som vanligt och var hyfsat pigg. Tratt var helt omöjligt att ha på henne så vi höll stenkoll på att hon inte slickade på ärret. Jag vill minnas att vi smörjde med något mjukgörande så att det inte skulle klia så mycket. Operationsärret läkte bra och fint trots att det var mitt i sommaren. Efter en vecka var hon sig själv igen.

Nu efter ett drygt år är hon piggare än någonsin, nio och ett halvt år gammal! Vi har, peppar, peppar, sluppit läckage och andra följdbesvär. Läckage kan kan komma när som helst efter operationen har jag för mig. Dessutom slipper vi de besvärliga löpen och tiken de efterföljande skendräktigheterna.

Hoppas det går bra med din hund! :)

Idag fick jag åka in akut med min tik pga varflytning och det var bara rätt in på operationsbordet och kastrera.
Nu undrar jag, hur lång tid tar ett normalt tillfrisknande?
Hur påverkas hunden efteråt?
Har ingen erfarenhet alls av kastration av tik.

De tikar jag har låtit kastrera har varit friska, så jag hade väl "bara" sårläknad att tänka på. Men jag kommer ihåg att den enda motionen i början var fram och tillbaka till brevlådan.
Men du kommer med all säkerhet att få skriftliga instruktioner med dig hem.

De brukar oftast pigga på sig snabbt efteråt. Räkna med en månad innan du har full hållfasthet i såret. Många upplever att de får en piggare hund än innan, antagligen för att infektionen legat och pyrt länge.

Tack för era svar.
Nu upptäckte jag detta i väldigt tidigt skede så ngn allmänpåverkan gick knappt att tala om på henne. Blodproven var helt normala så enligt vet. skulle tillfrisknandet gå fort.
Det jag mest tänker på är träning osv.
Jag går ju en allmänlydnadsinstruktörsutbildning där hon är med som en del av min utbildning, så givetvis funderar man på när hon kan vara frisk nog att vara med där igen.
Nu kommer vi ha teoretiska delar några veckor framöver så hennes medverkan blir i form av en kort koppelpromenad innan start och sedan ligga med i lokalen, så någon fysisk anstränging är det ju inte men ändå en del i min utbildning då läraren vill att vi ska lära oss och våra hundar att kunna vara med i annorlunda situationer. Tex. en en lokal full med hundar och människor och ändå slappna av.

Vet. sa att livmodern va i rätt fin form så som jag skrev innan, jag upptäckte det i tidigt skede så jag tror inte hon "lidit" av det ngn längre tid, tack och lov!

Min tik kastrerades i April i år, ifs var hon frisk innan men hennes läkning gick väldigt bra. Såret läkte fint men det var endast korta koppelpromenader första månaden.
Enda som dom påpekade flera ggr var att man skulle vara noga med dessa korta promenader och absolut inte leka under första månaden då även om såret läker bra och ser fint ut så är det ju ganska många "Lager" innanför såret som ska läka också, :)

Hoppas det går bra med din tjej! :)

Mina har jagat för fullt efter 1,5 månad så att vara med på hundkurs efter att stygnen är tagna hade jag tänkt att hon gärna vill. Mina har varit pigga som vanligt efter 3 dagar, koppelrastats en vecka, sedan fått gå lösa (men de har inte varit den supervilda typen) och inte fått hoppa eller liknande på iaf 3-4 veckor.

Alla mina har klarat sig utan några större biverkningar. Fortune fick UVI som blev väldigt allvarligt, men det kan de ju få ändå. En fick sämre päls, men hon hade dålig päls redan från start. Samtliga 4 har blivit piggare och de som numera inte finns blev över 14 år bägge två.

Tack för alla era svar!
Förutsatt att inget annat sker så siktar jag på att kunna ha med henne, vad det låter på hur det var för era hundar.
För övrigt är det fruktansvärt tomt hemma nu utan henne! Har inte varit utan henne sen jag skaffade henne för över två år sedan!

Hoppar in i tråden och ställer lite frågor! Men först och främst så hoppas jag att TS hund läker fint och bekymmersfritt!!

Jag har funderingar på att kastrera min jaktlabbetik då hon dels har HD D och inte skall användas till avel och dels för jobbiga löp med skendräktighet (löpt 4 ggr och varit skendräktig 3.. ) och dels för att vi har hanhund med allt vad det innebär vid höglöp.

Men! Jag har lite funderingar på hur sårläkningen har varit på era hundar som blivit opererade? Min tik är fruktansvärt sjåpig vid sårtvätt och nästan omöjlig att göra rent sår på.. Ser med fasa för mitt inre en maktkamp och stygn som går upp..

Att pälsen eventuellt blir ful gör inget, hon är inget utställningsmaterial ändå. 22kg jaktlabbe med spetsig nos och utan svans har inte i ringen att göra:p

Hur stort blir såret? Är det ifrån naveln och bakåt eller blir det mindre?

/LL
Som velar och funderar.

Såret är relativt stort, har för mig att min tik hade 12 stygn. Du ska dock inte dit och pilla eller hålla på och tvätta utan det sköter sig själv. :)
På min tik syns det absolut inget där nu och pälsen har växt ut precis som innan!

Om jag skulle vart du skulle jag definitivt valt att kastrera! :)

Du kan göra med titthålskirugi, så slipper du fundera på såret så mycket. Den enda av mina som fått problem var terriern som dessutom hade rävskabb samtidigt på halsen så hon kunde inte ha krage och då kom hon åt såret som inte gick upp, men blev lite fult.

Ok! Jag trodde inte att de gjorde det med titthål! Det lät ju väldigt positivt! Ska ringa och höra mej för på min klinik i veckan.

Hon har ju trots allt jobbiga löp..

/LL

Läste om titthål, de tar då inte bort allt och tiken riskerar fortfarande att få pyo? Sedan funderar jag på hur bra det är att bara ta delvis? Ska de vara där och skära kan de ju lika gärna ta allt?

/LL
Funderar så det knakar!

Krage 10-14 dagar (ja tills stygnen är borta) är det som brukar rekommenderas. Förhoppningsvis ska det läka så bra att det inte behövs någon mer sårvård än "se men inte röra".

Läste om titthål, de tar då inte bort allt och tiken riskerar fortfarande att få pyo? Sedan funderar jag på hur bra det är att bara ta delvis? Ska de vara där och skära kan de ju lika gärna ta allt?

/LL
Funderar så det knakar!

Med titthåls-kastrering så tas endast äggstockarna - livmodern blir kvar om inga förändringar finns och då sker ändå buköppning för att få bort allt.

Idag hämtade jag hem stackaren och hon är ruskigt allmänpåverkad.
Hur var era de första dygnen?
Akki äter inte, dricker väldigt dåligt och flåsar jätte mkt.
Hon är extremt slö, dålig koll på sin kropp.
Hon ligger helt enkelt helt väck i sin korg.
Jag kan omöjligt avgöra ifall det är pga smärta eller medicinen.
Hon får tradolan, fick era det?
Ligger här på två soffkuddar på golvet vid hennes korg. Hemskt att se henne såhär!!

Idag hämtade jag hem stackaren och hon är ruskigt allmänpåverkad.
Hur var era de första dygnen?
Akki äter inte, dricker väldigt dåligt och flåsar jätte mkt.
Hon är extremt slö, dålig koll på sin kropp.
Hon ligger helt enkelt helt väck i sin korg.
Jag kan omöjligt avgöra ifall det är pga smärta eller medicinen.
Hon får tradolan, fick era det?
Ligger här på två soffkuddar på golvet vid hennes korg. Hemskt att se henne såhär!!

Första dygnet kan vara tufft. Min fd tik var väldigt orolig första dygnet och mycket pga sövningen som tog väldigt lång tid att gå ur kroppen helt och givetvis delvis pga smärta. Andra dygnet var hon nästan som vanligt igen, så ha tålamod. Det känns hemskt, men det lugnar ner sig. Min tik grät även en del, men det kom jag senare på var pga att hon låg i en bädd på golvet och inte i soffan som vanligt - jag lyfte upp henne, så blev hon lugn...

Min fick Tradolan men påverkades inte nämnvärt av det, så troligtvis är det pga av själva sövningen din är utslagen och det kommer bli bättre i morgon.

Sövningen bör inte påverka henne nu enligt vet. Hon opererades ju på dagen igår.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
467
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 975
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Min 9 åriga hund kastrerades för snart 6 veckor (kirurgisk kastrering)sedan pga förstorad prostata. Han har fortsatt problemen kvar (tar...
Svar
12
· Visningar
758
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka