Kastrerad tik, övningar?

igbest

Trådstartare
Jag kastrerade min tik för två veckor sedan och fick med mig lite torftiga övningar hem..
* Ta det lugnt och rastas i koppel i två veckor, inte springa eller hoppa.
* Därefter utöka motionen gradvis. Hunden kan gå lös efter en månad.
* Undvik hårdare ansträngning (springa i terräng, jakt, drag och liknande) under 2-3 månader efter operationen.

Fick lite tips av en kompis om en hemsida där det fanns övningar, men hur brukar det se ut efter kastrering av tik med övningar och liknande att få med sig hem?

Jag fick inget med mig hem om kastreringen när jag kastrerade min tik. Det gjordes iofs i samband med ett snitt, men det sas inget om övningar.

Har kastrerat två tikar, en pga akut pyo och den andra fullt frisk planerad kastration. Har inte fått några andra råd än vid vanliga operationer, ta det lite lugnt tills det läkt dvs 10-12 dagar, sedan har vi kört på precis som vanligt. Inga speciella övningar och tycker inte det behövts heller. Vad tänker du på för nåt?

Har kastrerat fyra tikar, fick instruktion om korta kissrundor i koppel till stygntagning, efter det som vanligt. Nu hade jag nog väntat med hård träning (drag etc) några månader, men det är inget som ligger i vår vardag.

Jag kastrerade min tik för två veckor sedan och fick med mig lite torftiga övningar hem..
* Ta det lugnt och rastas i koppel i två veckor, inte springa eller hoppa.
* Därefter utöka motionen gradvis. Hunden kan gå lös efter en månad.
* Undvik hårdare ansträngning (springa i terräng, jakt, drag och liknande) under 2-3 månader efter operationen.

Fick lite tips av en kompis om en hemsida där det fanns övningar, men hur brukar det se ut efter kastrering av tik med övningar och liknande att få med sig hem?

Min sprang lös ibland redan 7 dagar efter kastrering, inget jag rekommenderar dock :o
Jag hade kört på som vanligt när huden är läkt men undvikit agility/drag och stora hopp två veckor till.

Jag fick bara info om att ra det lugnare i ett par veckor. Med lugnt menades inga race i skogen, men gärna långa promenader eftersom det håller igång magen och förbättrar blodcirkulationen. Med långa menades 5-10km.

Lös sprang hon ensam efter någon vecka, men på inhägnad gräsmatta.

Jag fick råd om mycket korta koppel/kiss-promenader första dagarna, ej trappor, ej hoppa upp/ner i bil/säng/soffa om möjligt. Mot slutet av veckan lite längre promenader på 20-30 min.
Succesivt utöka koppelpromenaderna andra veckan. Lös i trädgården ok, men bryta om hon busade "för mycket".
Som vanligt tredje veckan, men ej leka med andra hundar så hon själv var i kontroll av sina rörelser.

Har kastrerat två tikar, en pga akut pyo och den andra fullt frisk planerad kastration. Har inte fått några andra råd än vid vanliga operationer, ta det lite lugnt tills det läkt dvs 10-12 dagar, sedan har vi kört på precis som vanligt. Inga speciella övningar och tycker inte det behövts heller. Vad tänker du på för nåt?
Jag kastrerade min andra tik för ett år sedan och fick samma instruktioner från veterinären. Men en kompis tipsade mig om Åre hundrehabs sida där dom hade övningar man kunde göra för att stärka bukmuskulaturen efter en kastrering...
Jag gjorde dom där övningarna med min andra tik ett tag men det rann ut i sanden...

Min sprang lös ibland redan 7 dagar efter kastrering, inget jag rekommenderar dock :o
Jag hade kört på som vanligt när huden är läkt men undvikit agility/drag och stora hopp två veckor till.

Vår ena - som verkligen var nära döden av 5 liter var i livmodern som togs ut - försökte redan på morgonen efter att ha varit utslagen ett dygn gräva efter mullvad. Jag lyckades stoppa henne, men hon var sur i en timme efter. Hindra henne att jaga, jag fick väl skaffa egna mullvadar...

Det verkar ju som att alla verkar ha fått ungefär samma hemgångsråd som mig så då kör jag på :)

Det var den sidan jag blev tipsad om av min kompis :) är dock lite dålig på att göra övningarna dagligen... :meh:
Grattis!
ina_dance5.gif

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 308
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 642
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 594
Hundhälsa Kastrerade min snart 2 åriga tik för 3 månader sedan. Fick rådet av vet. att sänka fodergivan hon fick redan från första början eftersom...
Svar
2
· Visningar
1 506
Senast: lizzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka