kastrerad hane med andra hanar?

F

fonen

jag undrar hur andra hanar brukar reagera på kastrerade hanar? eller vad som är normalt.
en kompis har en hane som är kastrerad som liten valp och som inte har något direkt hanhundbeteende alls.

nu är de en hund i stallet som sätter på den hunden hela tiden, går efter och lukta noga och sen sätter han på den, den kastrerade förstår ingenting och ser allmänt förvånad ut.

är de vanligt att de blir sån här reaktion från andra hanar? och vad kan man göra åt de? kommer de att ge sej detta beteende eller kommer den hunden alltid att försöka sätta på den kastrerade? för isåfall är de jobbigt att ha dom lösa för han är på hela tiden.

Sv: kastrerad hane med andra hanar?

"sätter på" är väl kanske lite fel uttryckt:p
Hanen visar troligtvis dominans...
Kastrerade hanar är ju varken hane eller hona och doftar inte som något utavdet och det kan förvirra andra hundar...
Men jag tror att det bästa vore att låta de lösa det själva och se om det blir bättre med tiden. Står ni inte ut så ha dem inte tillsammans helt enkelt:)
Lycka till

Jag skulle säga åt hanen som "sätter på" den kastrerade och om det inte hjälper skulle jag inte ha dom tillsammans lösa.

Jag tror det är ett sexuellt beteende eftersom du säger att han luktar noga och sedan försöker sätta på. Om den kastrerade inte säger ifrån så bör du ingripa, börjar han jucka tar du bara ner han och säger nej. Sedan får du avbryta han innan "ritualen" börjar.

Eftersom det verkar som lärt dig mönstret, hur han beter sig innan han hoppar på kastraten, är det bästa om ni bryter honom där.
Det är INTE okej för honom att dominera kastraten. Ta i lite, ryt till på hanhunden och visa att det verkligen inte är accepterat. Få honom att förstå att han kan umgås avslappnat med den kastrerade.
Hanhunden kommer troligtvis att förstå ganska snabbt, men var konsikvent.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 995
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 521
Senast: Jeps
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 116
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023